Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

peile olje på automatkasse. skal motoren gå?

Anbefalte innlegg

har en mercedes 230, med automatgir.

når jeg skal peile oljen på girkassen. skal bilen stå og gå da? eller skal denn ikke det? :)

har også et annet spørsmål.

når jeg starter bilen og setter den i D eller R så hender det at den stopper.

hva kan dette være? hender den stopper når jeg slipper gassen for og bremse også.

gjør dette bare når den ikke er varm. har byttet plugger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motoren skal gå, ja. Sett bilen i park eller nøytral når du peiler.

Har en kompis med lik bil som hadde samme problem. Viste seg å være en luftslange som går inn til innsuget som var morkent, så den dro inn falskluft, som igjen resulterte i kveling på tomgang.

..kan også være slitte clutcher i kassa som gjør at motoren kveles.

Endret av Fradrik
Lenke til kommentar

Skal ha ATF-olje. Men nå fins det mange forskjellige typer ATF-oljer, da. Her kan du skrive inn regnummer nederst på siden, så får du oversikt over alle bilens oljer.

Å skifte selv skal gå fint. Er tappeplugg under. Finn noe å ha brukt olje i, så vet du ca hvor mye du skal helle på igjen.

Lenke til kommentar

Er ikke nok å bare tappe ut olje, da mye av oljen ligger i systemet: converter, oljekjøler osv. Må flushes skikkelig igjennom, og man ikke har noe erfaring anbefaler jeg å få 4t verksted å gjøre jobben. Man tapper gjerne av 2-3 liter, mens systemet inneholder ofte 7-8 liter.

Når det gjelder peiling er det viktig at oljen har rett temp, og at hele kassen er fylt med olje. Derfor må man først føre girspaken gjennom girene, og stoppe i hvert gir noen sekunder. Da er kassen fylt ordentlig med olje, og for å få rett temperatur regner jeg med motor må gå på tomgang ca 20 min, alt etter hvordan temp produsent angir.

Lenke til kommentar

Skrev i en annen tråd for noen måneder siden, så jeg paster dette.

Det er mer jobb å skifte olje på en automatgirkasse av denne typen ihvertfall.

Bunnpanna må demonteres, converteren må tømmes, filteret må skiftes.

Påfylling skjer ved at du fyller på 5,0 liter olje, så kjører gjennom girene, peiler, fyller ca 2-3 dl. til, så kjøre oljen blir skikkelig varm (70-80 grader), peile på nytt og etterfylle nødvendig antall dl.

Påfylling skjer via peilepinnerøret så det tar sin tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...