tsxpower Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 har en mercedes 230, med automatgir. når jeg skal peile oljen på girkassen. skal bilen stå og gå da? eller skal denn ikke det? har også et annet spørsmål. når jeg starter bilen og setter den i D eller R så hender det at den stopper. hva kan dette være? hender den stopper når jeg slipper gassen for og bremse også. gjør dette bare når den ikke er varm. har byttet plugger. Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Motoren skal gå, ja. Sett bilen i park eller nøytral når du peiler. Har en kompis med lik bil som hadde samme problem. Viste seg å være en luftslange som går inn til innsuget som var morkent, så den dro inn falskluft, som igjen resulterte i kveling på tomgang. ..kan også være slitte clutcher i kassa som gjør at motoren kveles. Endret 15. mai 2010 av Fradrik Lenke til kommentar
tsxpower Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 ok. ble litt usikker ang oljen på girkassen, for når den ikke går. så er den veldig mye olje på peil pinnen. men når bilen står og går, så er det nesten ingen ting på pinnen. Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Husk at kassen må ha driftstemperatur også, da. Lenke til kommentar
tsxpower Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 må vell fylle på litt olje da. menn hvilken olje skal det være på girkassen? har ikke peiling på hvilken olje som er på den nå. så karnsje jeg burde skjifte olje?? er det noe en klarer selv.? Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Skal ha ATF-olje. Men nå fins det mange forskjellige typer ATF-oljer, da. Her kan du skrive inn regnummer nederst på siden, så får du oversikt over alle bilens oljer. Å skifte selv skal gå fint. Er tappeplugg under. Finn noe å ha brukt olje i, så vet du ca hvor mye du skal helle på igjen. Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Er ikke nok å bare tappe ut olje, da mye av oljen ligger i systemet: converter, oljekjøler osv. Må flushes skikkelig igjennom, og man ikke har noe erfaring anbefaler jeg å få 4t verksted å gjøre jobben. Man tapper gjerne av 2-3 liter, mens systemet inneholder ofte 7-8 liter. Når det gjelder peiling er det viktig at oljen har rett temp, og at hele kassen er fylt med olje. Derfor må man først føre girspaken gjennom girene, og stoppe i hvert gir noen sekunder. Da er kassen fylt ordentlig med olje, og for å få rett temperatur regner jeg med motor må gå på tomgang ca 20 min, alt etter hvordan temp produsent angir. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Skrev i en annen tråd for noen måneder siden, så jeg paster dette. Det er mer jobb å skifte olje på en automatgirkasse av denne typen ihvertfall. Bunnpanna må demonteres, converteren må tømmes, filteret må skiftes. Påfylling skjer ved at du fyller på 5,0 liter olje, så kjører gjennom girene, peiler, fyller ca 2-3 dl. til, så kjøre oljen blir skikkelig varm (70-80 grader), peile på nytt og etterfylle nødvendig antall dl. Påfylling skjer via peilepinnerøret så det tar sin tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå