Gå til innhold

PC feil - oppgradere?

Anbefalte innlegg

Hei, nordmenn.

I det siste har PCen min begynt å krangle. Jeg har en syk trang til å spille Call of Duty Modern Warfare 2, derfor liker jeg ikke at dette. Hvis jeg starter et steam-spill, f. eks CS:S, funker det i ca 10 min og så får jeg feilrapport. Det samme skjer med CoD. Enten så fryser spillet (så jeg må restarte PCen...) eller så får jeg Error/feilrapport.

Spesifikasjoner:

Hovedkort: Abit AW9D-MAX

Prosessor: Intel E8200 6MB 2.66Ghz dualcore 45nm (mulig det er no galt med denne..)

Minne: 2GB Crusial Ballistix PC8500 DDR2 x2

Grafikkort: XFXXFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (helt ny)

Harddisk 1: WD Raptor 36.7GB 10000RPM 16MB cache

Harddisk 2: Western Digital 500GB 16MB cahce

Harddisk 3: Western Digital 500GB 16MB cahce

Strømforsyning: Corsair 550W

Dvdbrenner: Husker ikke helt, men denne er nesten helt ny.

Kabinett: Silverstone Raven RV01 Black Big Tower

Operativsystem: Ekte Windows XP Home 32bit

Jeg har to teorier:

1. Grafikkortet krangler enten med RAM, hovedkort eller CPU.

2. CPUen fikk en skade under kabinettbytte. Etter jeg bytta kabinett, fikk jeg beskjed om å kjøre CPUen i fail-safe state (ellernoe i den duren)

Hvis dette viser seg å være riktig, har jeg lyst til å kjøpe en oppgraderingspakke.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976

Oppgraderingspakke Intel - Core i5, med nytt hk, i5 quadcpu og ram (mulig jeg dropper rammen og kjøper cpu og hk for seg selv...)

Spørsmålet mitt blir da om det er vanskelig å bytte? Har bytta kabinett en gang, og det er mulig noe ble skadet under transfer. Er det mulig å leie noen til å fikse dette? Er det reelt? Bør jeg satse på noe annet?

Jeg setter sykt pris på svar.

mvh

Audun H. Brustad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om det går littegranne fort i svingene her. Du har ikke vurdert å oppdatere drivere, ta en reinstall av Windows eller kjøre noe ala Memtest86 for eksempel? Om problemene dine skyldes software/driverfeil er det jo surt å kjøpe nytt uten at det hjelper.

Det å bytte komponenter/kabinett er ikke veldig vanskelig hvis du har litt peiling og/eller veiledning. Tviler på at noe ble ødelagt når du byttet sist gang; tenker at da ville det ikke virket i det hele tatt. Dog, muligheten er jo der. Er uansett helt sikker på at det ikke skjedde noe med CPUen din.

Det er helt mulig å snakke med en lokal dataforretning/butikk evt Elkjøp for å få byttet ja, men det kan bli noe dyrt. Om du kjenner noen med litt peiling kan du jo spørre dem?

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Virker som om det går littegranne fort i svingene her. Du har ikke vurdert å oppdatere drivere, ta en reinstall av Windows eller kjøre noe ala Memtest86 for eksempel? Om problemene dine skyldes software/driverfeil er det jo surt å kjøpe nytt uten at det hjelper.

Det å bytte komponenter/kabinett er ikke veldig vanskelig hvis du har litt peiling og/eller veiledning. Tviler på at noe ble ødelagt når du byttet sist gang; tenker at da ville det ikke virket i det hele tatt. Dog, muligheten er jo der. Er uansett helt sikker på at det ikke skjedde noe med CPUen din.

Det er helt mulig å snakke med en lokal dataforretning/butikk evt Elkjøp for å få byttet ja, men det kan bli noe dyrt. Om du kjenner noen med litt peiling kan du jo spørre dem?

Tusen takk for svar!

Har vært mye eksamenspugging, så beklager sent svar.

Jeg glemte å skrive at jeg har rehabilitert PCen, og andre gangen jeg gjorde det ville ikke PCen fortsette installasjonen etter reboot. Jeg booter fra CDrom, den gjør seg ferdig og den restarter for så å boote fra Cd igjen og begynne den installasjonen jeg nettopp har fullført.

Men altså, jeg har rehabilitert PCen uten hell.

Lenke til kommentar

Sistnevnte må du jo etter installen å huske å slå over på boot rekkefølgen eller ta ut plata.

Ellers vil den gå i en pen loop om du bare trykker ivei, kommer med gamet den delen.

Uansett, CPUen din er ikke skadet, hadde den hatt en skade så hadde du stått og stirret på en svart skjerm akkurat nå.

For skade på CPUen i uansett form = Død CPU.

Men, du kan derimot ha skadet / død RAM, dette er mulig og avsløres av Memtest som nevnt ovenfor og er en garantisak eller reklamasjon avhengig av når du kjøpte og hvilke rettigheter du har igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...