Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt. Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Får dette på skjermen når jeg startet maskinen:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

Windows\System32\Config\System

You can attempt to repair this file by starting windows setup using the orginal setup CD-rom. Selet "r" at the first sreen to start repair.

Jeg har brukt en XP cd og prøvd å trykke rapair, men det funker ikke. :hmm: Jeg trenger filene som er inne på maskinen. Er det noen som har forslag til hva jeg må gjøre for å beholde de filene som er på maskinen. :dontgetit: Trenger raskt svar.

Endret av kriols22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metoder for å få ut filene:

A: Koble disken til en annen PC. Enten internt, eller med USB adapter.

B: Boote en CD med live OS (typisk Linux, f.eks Ubuntu) og kopiere filene til en USB disk.

Kan du forklare litt mer detaljert. Asså hva de ulike greiene er for noe? Skjønner vist du ikke gidder. Men har lite peiling på foreksempel "boote en CD med live os", skjønna liksom ingenting ;)

Lenke til kommentar

Høres ut som du bør få noen til å hjelpe deg. Er svært omfattende å skulle forklare dette fra bunn av.

Men kan gjøre et lite forsøk:

Linux kan lastes ned, det er gratis. Så må man brenne en CD fra en .iso fil (der er det mange som brenner på feil måte, man må brenne som image).

Putt denne CDen i PC og start opp, så kjører den Linux uten å ha installert noe på disken.

Så må man forholde seg til Linux for filbehandling. Det er ganske uvant hvis man man bare kan Windows.

Lenke til kommentar

Det er naturligvis mulig å redde filene slik Hårek skriver. Men jeg synes det virker som om du har startet riktig med å prøve å reparere med Windows-CDen. Det ser ut som om det bare er windowsinstallasjonen som trenger reparasjon. Dersom du kjører "repair" fra windows-CDen blir ikke filene på PCen borte. Da erstattes bare de som er ødelagt. Jeg regner med du fikk kalde føtter da du prøvde Win-CDen, og avbrøt fordi du var redd for å miste filer. Men obs: Du må altså ikke kjøre en ny installasjon og slette alt som er på disken. Men en reparasjonsinstallasjon sletter ingen av brukerfilene dine. Garantert.

Jeg regner med du ikke har delt disken i logiske partisjoner, med andre ord at du bare har en disk og bare har C. Når du har fått alt til å virke, kan du jo splitte disken i C og D, slik at du har kun windows på C. Da blir aldri filer på D borte selv om du formaterer C. Jeg tror du trenger hjelp til det.

Endret av perjohan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her laster du ned en Ubuntu live-cd:

http://no.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso

Og her har du en guide for hvordan du bruker en slik CD for å hente ut dokumenter,bilder etc:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-cd-to-backup-files-from-your-dead-windows-computer/

En minnepinne er fint å bruke. Da kan du legge alt du vil ta vare på på den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...