Gå til innhold

Master/slave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-29 20:36, Tommy skrev:

Jeg har dvd og cd-brenner. Lurer på hvilken som burde stå som master og hvilken som burde stå som slave? Har Pioneer dvd 16/40 slot-in og Plextor 24/10/40.


 

Vi snakker her om IDE. Du bør følge min anbefaling for å tyne mest ut av IDE-kontrolleren. Ved å gjøre det slik får du færrest "potential buffer underrun" og kan kopiere en CD "on the fly" på ca 3 min.

 

IDE kanal 1

Boot harddisk MASTER

DVD ROM SLAVE

 

IDE kanal 2

Plexwriter MASTER

Harddisk Slave

 

Det blir litt opp-og-ned med IDE-kabler, men det fikset jeg greit ved å bytte ut den ene med en lengre en (vær obs på lengde / dataflow spec.)

 

Dette er slik du skal kople det opp!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 00:15, Donten skrev:

Vi snakker her om IDE. Du bør følge min anbefaling for å tyne mest ut av IDE-kontrolleren. Ved å gjøre det slik får du færrest "potential buffer underrun" og kan kopiere en CD "on the fly" på ca 3 min.


IDE kanal 1

Boot harddisk MASTER

DVD ROM SLAVE


IDE kanal 2

Plexwriter MASTER

Harddisk Slave



 

Merk at dersom ein CD/DVD-ROM og ein harddisk deler IDE-kanal så vil kanalen bruke den treigaste overføringsprotokollen, dvs. mest sannsynleg DMA-33. Viss du har ein nyare harddisk så vil du då ikkje få utnytta potensialet i den.

Så,spørsmålet er kva som er viktigast for deg: litt betre hastighet på on-the-fly brenning eller DMA-66/100 på harddisken. Mitt valg er klart :smile:

 

per

Lenke til kommentar

Quote:



Merk at dersom ein CD/DVD-ROM og ein harddisk deler IDE-kanal så vil kanalen bruke den treigaste overføringsprotokollen, dvs. mest sannsynleg DMA-33. Viss du har ein nyare harddisk så vil du då ikkje få utnytta potensialet i den.

Så,spørsmålet er kva som er viktigast for deg: litt betre hastighet på on-the-fly brenning eller DMA-66/100 på harddisken. Mitt valg er klart :smile:


per


 

Dette er feil. Bruker man ATA66/100 kabler sinker ikke en 33disk en 100 disk. Nemlig

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-31 12:14, PIIIpower skrev:

Quote:



Merk at dersom ein CD/DVD-ROM og ein harddisk deler IDE-kanal så vil kanalen bruke den treigaste overføringsprotokollen, dvs. mest sannsynleg DMA-33. Viss du har ein nyare harddisk så vil du då ikkje få utnytta potensialet i den.

Så,spørsmålet er kva som er viktigast for deg: litt betre hastighet på on-the-fly brenning eller DMA-66/100 på harddisken. Mitt valg er klart :smile:


per


 

Dette er feil. Bruker man ATA66/100 kabler sinker ikke en 33disk en 100 disk. Nemlig

 

Beklager.

Eg fekk høyre om dette med nokon andre og tok det for god fisk. Sjekka det opp personleg no nettopp, og det ser ut til at med ein moderne ide-kontroller så er det uproblematisk å ha to enheter som køyrer forskjellige overføringsmodi på same kanal. Sjekk f.eks. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Timing.htm

 

per

Lenke til kommentar

hmmm, fann dette også ( http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf...Performance.htm ):

 

Hard Disk and ATAPI Device Channel Sharing: There are several reasons why optical drives (or other ATAPI devices) should not be shared on the same channel as a fast hard disk. ATAPI allows the use of the same physical channels as IDE/ATA, but it is not the same protocol; ATAPI uses a much more complicated command structure. Opticals are also generally much slower devices than hard disks, so they can slow a hard disk down when sharing a channel. Finally, some ATAPI devices cannot deal with DMA bus mastering drivers, and will cause a problem if you try to enable bus mastering for a hard disk on a channel they are using.

 

 

per

 

 

[ Denne Melding var redigert av: mcper på 2002-01-31 13:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...