Gå til innhold

hvilket er best? Nikon d90, d5000, eller canon 550d?


  

42 stemmer

  1. 1. hvilket er best?

    • Nikon D90
      20
    • Canon 550D
      19
    • Nikon D5000
      3


Anbefalte innlegg

Flere megapiksler gir fordeler rett som det er, men langt fra alltid. Og det er et lite problem at de _alltid_ gir noen ulemper, på grunn av designvalgene som har blitt gjort med sensoren. Jeg tror ikke jeg hadde lagt så mye vekt på dette om jeg ikke hadde fått forskjellene i fleisen daglig med D700, som har digre piksler og store elektronbrønner og derfor både gir gode toneforløp i skyggene, veldig god fargepresisjon og betydelige justeringsmonn i RAW-framkalling. Med mindre piksler må en spikre eksponeringen med en helt annen presisjon for å få med skyggene best mulig samtidig som en unngår utbrenning, og ofte kreves det mye mer og kyndigere etterarbeiding for å få det optimale ut av råfila.

 

Samtidig er store piksler snillere mot optikken. På D700 kan til og med en middelhavsfarer som 35/2 AF-D-Nikkoren framstå som en liten skærping når den ikke presses for hardt.

 

D90 er, slik jeg ser det, ganske så godt balansert når det gjelder bildeegenskaper, og hvis en kan leve med en effektiv sensoroppløsning på "bare" ca 10MP, så er den absolutt noe å tenke på. Og til de som ikke kan leve med så "lav" oppløsning, så bør de ta en skikkelig gjennomgang av kostnadene med den høyere oppløsningen. Hvis de ikke kan se noen, er jo det greit, men da må det være lov å spørre hvor godt de egentlig kjenner utstyret sitt. 550D har f.eks klart dårligere signal-støy-forhold, toneområde og fargepresisjon enn 20D per piksel - alt sammen i stor grad relatert til enkel fysikk: Mindre piksler og svakere filtre, det bemerkelsesverdige er ikke at 550D er dårligere på disse parametrene, men at den er så innmari _god_, fysikken tatt i betraktning. For når forskjellene justeres i forhold til utskriftsstørrelse, blir 20D og 550D temmelig like gode. Slik at bildekvalitetsmessig, så har den høyere oppløsningen til 550D kommet "gratis" i forhold til 20D - en prestasjon! Samtidig består mye av fordelene til D90 når en justerer for utskriftsstørrelse. Slik at i forhold til D90, så er ikke den ekstra oppløsningen gratis, og sensoregenskapene er uttrykk for ulike prioriteringer hos produsentene.

 

For de fleste, og i de fleste situasjoner, er grensenytten av flere piksler avtakende. Det var ikke vanskelig å finne tilfeller der D50 med 6MP takla utfordringer bedre enn D1H med 2.7MP, og heller ikke veldig sjeldent å finne forbedringer oppløsningsmessig fra D50/40 til D80 med 10MP. Men ved D80 ble det klart at prisen for oppløsningen var i høyeste laget, for det dynamiske omfanget var nesten ett trinn høyere hos D40, også etter justering for utskriftsstørrelse. Bildene med D80 ble mer detaljerte, men "flatere", rett og slett. (At denne prisen ikke bare er funksjon av pikselstørrelsen, ble gjort veldig tydelig ved at D90 banka D80 ned i støvlene på dynamisk omfang.) Samtidig ser det ikke ut til økningen fra 10 til 12 MP hadde noen særlig betydning for oppløsningen, uten at vi har fått de store skuffelsesbrølene fra brukerne for det. Jeg tror tvert imot at de fleste synes Nikon sin prioritering er ganske fornuftig. Og i jamføringer mellom 7D og D300s, er forskjellen på ca 10% i lineær oppløsning som DPR målte, på tross av 50% flere MP, neppe noe som gir noen sterk WOW-opplevelse for de fleste, ikke engang de mest ihuga pikselmyserne.

 

Men når resten er på plass, er det litt dumt å si nei takk til mer oppløsning, iallfall så lenge ikke diffraksjonsbegrensningene slår inn umiddelbart på optikken en bruker, sånn at en risikerer å måtte velge: Skarphet eller dybdeskarphet? Dette er litt nærmere enn jeg tror mange tenker på. 550D er vel diffraksjonsbegrensa på ca f/7.1, og da jeg nylig brukte en D80 med 300mm og f/11, slo det meg at nå kunne jeg ikke blende ned noe særlig mer før det gikk ut over skarpheten. Også sånn sett synes jeg 12 MP på crop representerer et fornuftig balansepunkt.

 

I det hele tatt, D90 virker veldig balansert. Men dermed kan en jo gå glipp av ekstremegenskaper, som kan være viktige for noen. Høy skuddtakt er for meg et eksempel på en sånn egenskap som kan være viktig i endel tilfeller, som Snekkern er inne på - men heldigvis er jo ikke D90 den verste sinka sånn sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...