Gå til innhold

hvilket er best? Nikon d90, d5000, eller canon 550d?

42 stemmer

1. 1. hvilket er best?

• Nikon D90
      20
    • Canon 550D
      19
    • Nikon D5000
      3

Anbefalte innlegg

Hvilket er best? Nikon d90, d5000, eller canon 550d?

svar bare hvis du har peiling på foto, ikke prioriter fordi du "liker" et bedre enn de andre.

Snakker om bildekvalitet og sånn.. ikke brukervennlighet.

edit: jeg DRITER i filming og alt som har med kamerafilming å gjøre.. Jeg skal ta BILDER.

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To tråder ble da litt voldsomt. Ettersom du stiller et spørsmål som er bortimot umulig å svare på.

Foreslår du setter deg ned og noterer ned noen punkter som du tror er viktig for deg, legg de såut i tråden, og så kan vi mene noe om saken.

Lenke til kommentar

Basert på funksjoner og bildekvalitet er det nok Canon som stikker av med seieren her.

Selv om utgangspunktet for tråden er så til de grader meningsløst at jeg hadde tenkt å holde meg langt unna, så blir jeg veldig nysjerrig på hvilken funksjonalitet det er 550D har, som overgår D90? Video? Og?

Lenke til kommentar

Alle disse tre kameraene har sine gode sider, og det er helt opp til den som skal kjøpe å bestemme hva som vekter sterkest. Nevner kanskje de mest åpenbare fordelene de har i forhold til de andre.

Nikon D90 har det beste og mest solide huset, og enkelte "proffe" småting som de to andre ikke har. Kan for eksempel nevne nedblendingsknapp for preview av fokusdybde og statusskjerm på toppen i tillegg til den vanlige skjermen.

Canon 550D er er raskest av disse tre på seriebilder. Det er også den med flest megapiksler, selv om det strengt tatt ikke bør være et veldig viktig kriterie.

Nikon D5000 har vridbar skjerm.

Bildekvaliteten er såpass bra på alle tre at man bør bli fornøyd uansett. Det er småting som skiller. Video gidder jeg egentlig ikke skrive så mye om, da dSLR pr i dag ikke egner seg til "ordentlig" filming uansett, selv om selve skarpheten er bra. Da bør videokvaliteten være underordnet de andre egenskapene.

Et "hett tips" er å kjøpe kameraet i en fysisk butikk. Da får du prøve alle tre kameraene før du kjøper, og det er egentlig det aller viktigste. Velg det som passer best i hånden, og som du føler deg mest fortrolig med. Det er noe du aldri får muligheten til ved nettkjøp.

Lenke til kommentar

Video gidder jeg egentlig ikke skrive så mye om, da dSLR pr i dag ikke egner seg til "ordentlig" filming uansett, selv om selve skarpheten er bra. Da bør videokvaliteten være underordnet de andre egenskapene.

http://www.akam.no/artikler/mektig_imponert_av_eos_550d/76053

Se den, også kan du vurdere hvorvidt det ikke egner seg til "ordentlig" filming uansett. Jeg tror det dekker de fleste behovene, og litt til. Så kan man selvsagt spørre seg hvorvidt det er et vurderingskriterie, men det er uansett et kriterie der 550D > de andre to.

Lenke til kommentar

Se den, også kan du vurdere hvorvidt det ikke egner seg til "ordentlig" filming uansett. Jeg tror det dekker de fleste behovene, og litt til. Så kan man selvsagt spørre seg hvorvidt det er et vurderingskriterie, men det er uansett et kriterie der 550D > de andre to.

Det du må huske på, er at for proffesjonelle film-fotografer, så er nok 550D god nok. Men de har da brukt tilleggsutstyr og optikk som koster 5-10 ganger det huset koster. Tar en vanlig amatør, som f.eks. meg, og prøver å filme med en av disse tre kameraene, så blir resultatet veldig amatørmessig. Jeg er rimelig sikker på at jeg ville få et bedre resultat med et dedikert videokamera beregnet for amatører. Men en som har det rette tilleggsutstyret og kunnskaper, da blir nok resultatet omvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå min personlige mening da, på bakgrunn av blant annet følgende:

*Dårlig autofokus (på de som i det hele tatt har det) ved filming.

*Fortsatt takler de ikke raske bevegelser like bra som dedikerte videokamera.

*Måten man holder et SLR kamera på, er uegnet ved filming.

*Skal man zoome, blir det lett veldig ujevnt, hakkete samt at kameraet rister når hånden du zoomer med må skifte posisjoner.

550D er sikkert bedre enn de to andre på video, men jeg ser det personlig som irrelevant ved valg av kamera så lenge ulempene jeg nevner ovenfor fortsatt eksisterer.

Fordelene er selvsagt bedre dybdeuskarphet, utvalg av objektiver som kan gi spennende perspektiver, god lysfølsomhet osv... samtidig som det er en "alt i ett"-løsning. Men jeg ville ikke tatt video med i betraktningen om jeg skulle hatt nytt dSLR i dag. Jeg har helt grei HD video på mitt kompaktkamera, men hvor mye har jeg brukt det? Tja... kanskje 5 ganger, hvor 640x480 oppløsning strengt tatt hadde vært mer enn bra nok.

Andre må gjerne ha en annen oppfatning, så klart :)

Lenke til kommentar

Det du må huske på, er at for proffesjonelle film-fotografer, så er nok 550D god nok. Men de har da brukt tilleggsutstyr og optikk som koster 5-10 ganger det huset koster. Tar en vanlig amatør, som f.eks. meg, og prøver å filme med en av disse tre kameraene, så blir resultatet veldig amatørmessig. Jeg er rimelig sikker på at jeg ville få et bedre resultat med et dedikert videokamera beregnet for amatører. Men en som har det rette tilleggsutstyret og kunnskaper, da blir nok resultatet omvendt.

Hvis du gidder å lese det jeg linket til så ser du at han har brukt Kit-Optikk.. Eneste tilleggsutstyret han har brukt er den greien han plasserer kameraet på

Lenke til kommentar

FWIW, så er IMHO de to viktigste egenskapene ved D90 - som hever det opp i en annen klasse enn de to andre - to-hjulsbetjening og muligheten til å fjernstyre slaveblitser med den innebygde.

Jeg vet av erfaring at jeg veldig raskt blir gal av ett-hjulsbetjening. Jeg vet også at de fleste som er vant med ett hjul syns det er til å leve med.

Hvilken sensor som er best av Nikons 12Mp og Canons 18Mp er helt og holdent avhengig av hvilke egenskaper man vektlegger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du gidder å lese det jeg linket til så ser du at han har brukt Kit-Optikk.. Eneste tilleggsutstyret han har brukt er den greien han plasserer kameraet på

Ja. ..Men slår han deg for å være en nybegynner uten erfaring med videofilming? ..Eller er han i kategorien "vet hva han gjør"?

Lenke til kommentar

Ja. ..Men slår han deg for å være en nybegynner uten erfaring med videofilming? ..Eller er han i kategorien "vet hva han gjør"?

Selvsagt vet han hva han gjør, men motarguementet var at han hadde brukt masse penger på optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...