Gå til innhold

Søke om betalingsutsettelse, lånekassen....hjelp litt fort!

Anbefalte innlegg

Er forfall på en innbetaling i dag (den 15.) Har ikke råd til å betale den akkurat nå og har derfor tenkt å søke om betalingsutsettelse. Ja vet det er litt sent i og med at forfall er i dag, men har hørt at det ikke skulle være noe problem likevel.

men når jeg går inn på mine sider for å søke om utsettelse så står følgende:

Jeg søker om utsettelse for

15. august 2010

15. november 2010

15. februar 2011

15. mai 2011

Jeg søkte for 15. august i og med at jeg renger med jeg trenger utsettelse da og, MEN....hvorfor står ikke 15. mai 2010? Skjønner ingenting jeg nå. Betyr utsettelse for 15. aug. at 15. mai innbetalingen blir utsatt til da eller? Hjelp :/ Er det for sent å søke om utsettelse 15. mai?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Dersom du ikke betaler forfalt beløp eller søker om og får betalingsutsettelse etter andregangs betalingsvarsel, sender vi deg varsel om oppsigelse av lånet. Du får et ekstra gebyr på 490 kroner. Les om oppsigelse av lånet."

Ut i fra det høres det da ut som om det skal gå an å søke om utsettelse etter forfall? Må jeg vente til det er satt en ny betalingsfrist på purring eller? Har søkt litt rundt på nettet og funnet 2-3 andre som har søkt etter forfall eller på forfallsdatoen og det har gått bra.....ingen som vet? Får nesten litt panikk nå jeg D:

Lenke til kommentar

Jeg fant dette under Spørsmål og Svar på lanekassen.no.

Kan jeg få utsettelse med bare noen få dager?

Ja, du kan unntaksvis søke om kortvarig betalingsutsettelse. I søknaden på Dine sider vil det være mulig å søke kortvarig utsettelse i en periode og en periode etter at regningen skulle vært betalt.

Jeg logget inn på min konto i lånekassen og under denne linken så kan jeg velge utsettelse for 15. mai 2010.

Endret av andreasn
Lenke til kommentar

Du har bare et visst antall betalingsutsettelser, har du brukt opp alle?

Du kan søke om å få utsatt halve terminbeløpet i til sammen seks år (24 ganger) eller hele terminbeløpet i til sammen tre år (12 ganger) i løpet av tilbakebetalingstiden. Du kan kombinere halve og hele utsettelser, men summen av utsettelser uten rentefritak kan ikke bli mer enn tolv hele terminer.
.

Har du lav inntekt eller andre problemer som kan gjøre det vanskelig å betale tilbake kan du søke om sletting av renter.

Lenke til kommentar

Nei har aldri søkt om utsettelse før :/ Er arbeidsledig ja, men tror ikke jeg har vært registrert som arbeidsledig lenge nok hos nav. Men uansett...hva gjør jeg nå? venter til jeg får purring og håpe på at det går an å få utsettelse etter det?

Lenke til kommentar

Hvis det bare er snakk om noen dager / få uker du trenger utsettelse, er det vel bare å vente på purringene? Uten at jeg vet hvordan Lånekassen gjør det, regner jeg med at de venter en uke eller to før de sender første purring, og her får du sikkert et par ukers betalingsfrist. Det koster deg nok noen kroner i gebyr, men det er en ærlig sak å få en purring i ny og ne ;)

Forøvrig virker det også på meg som at det skal være mulig å søke utsettelse også etter forfall. Du blir vel pent nødt til å vente på svar.. :)

Lenke til kommentar

Må ha det utsatt mer enn bare et par uker, er arbeidsledig/syk og er lite som tyder på at jeg kommer til å få meg en jobb i den nærmeste mnden hvertfall :/ Og ja, det virker jo som det skal gå an, ut i fra måten de skriver det på. Kanskje jeg må sende inn søknad med brev, med sånn skjema jeg kan skrive ut?

men men, må vel bare vente til de svarer ja, uff er så stress det her :(

Lenke til kommentar

Nå er jeg letta! jeg betalte inn ganske mye på lånet i høst og det viser seg at jeg dermed ligger langt foran i betalingsplanen. Så selv om jeg har fått regning så trenger jeg ikke betale ett øre før februar eller mai neste år :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...