lodott Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Usj! Jeg har kjørt PC-en min med åpent kabinett en stund...og i dag tenkte jeg å sette "lokket" på igjen. Men aller først tenkte jeg at jeg skulle støvsuge kabinettet litt (var så mye støv). Jadda ...jeg fyrte opp støvsugeren, og begynte og støvsuge. Var påpasselig slik at jeg ikke skulle komme borti noe, men kom likevel litt borti skjermkortet.... (ikke noe hardt ellerno, brukte sånn lang plastsak foran på støvsugeren for å komme bedre til vet du). Da jeg var ferdig skrudde jeg på PC-en og det kom sånn skikkelig "strøminterferenslyd" i høyttalerene. (sånn lyd som det av og til kommer i høyttalerne når du slår PC-en av eller på ...men nå var det slik lyd hele tiden) Jeg skrudde av straks, bare 2 sek senere ellerno. Tenkte det var skjermkortet som var litt løst, men neida.. samme lyden igjen... og nå har jeg prøvd flere ganger.... Hva i h*****e kan være galt? Jeg var jo bare såvidt borti skjermkortet, og plastdingsen på støvsugeren er jo ikke akkurat hard.... Uæææ! Hjælp! Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Noe støv kan jo ha kommet innimellom(?) Man skal aldri suge UT av et kabinett. Man skal alltid blåse støvet vekk. At du har ødelagt skjermkortet er lite trolig, har du prøvd å ta ut lydkortet? Hvis jeg skal "støvsuge" min maskin, så gjør jeg det alltid ute, og suger aldri inn. Alltid blåse støvet vekk og ut av kabinettet. Anyway, så er det mange som mener at du faktisk ikke skal støvsuge i det hele tatt. :razz: Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 sjekke alle komponenter om alle kontakter sitter i der de skal.. Høres nesten ut som om du har en løs kabel til lydkortet Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2002 Hum.. ja kommer aldri til å støvsuge igjen... men støvSUGEREN min kan ikke blåse utover... så da må jeg vel bruke trykkluft på boks... Hum... tror neppe det er noe løs kabel til lydkortet...for det høres faktisk ut som om PC-en starter normalt... bortsett fra ikkeno bilde på skjermen....hd`ene starter ogsånn....men har ikke latt den gå helt til post enda.. Men glemte å si en ting i sted! Prosessorviften starter heller ikke...! PSU problemer? i såfall vil det være merkelig når endel andre ting virker? Oder was? Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2002 Hum.. testet litt til nå.. og det virker som om hovedkortet er fucked! Høres hverfall sånn ut.. Den starter altså ikke opp normalt! Argh.. så forbannete drit! Lommeboken min er altfor tynn allerede! USJ! Men jeg hadde likevel satt pris på om folk hadde kommet med antydninger om hva det kan være! Er jo ikke helt sikkert den er wasted! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Hallo lodott (!) Jeg har en bitteliten mistanke om hva som kan ha skjedd: Statisk elektrisitet i fra støvsugermunnstykket KAN ha gitt maskinen din et lite "elektrosjokk"! Gjorde akkurat det samme med min forgagne Acer P75. Skulle være "flink" / fjerne støv, fikk aldri liv i maskinen igjen! Forsiktig bruk av trykkluft er å foretrekke, men pass samtidig på følgende: Enkelte kjølevifter kan faktisk produsere spenning om de settes i rotasjon med trykkluft, og dermed lage trøbbel for HK eller andre komponenter. Blåser du rent vifter på denne måten, så koble dem fra kortet / molex for sikkerhets skyld, eller sørg for å låse viftebladene under rengjøring! Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2002 GULP! Viften på skjermkortet gikk rundt! Hehe.. jaja takk og farvel til den PC-en... RIP! :razz: Dette var PC-en: K6-2 533@600mhz Epox MVP3-C2 Geforce 2mx 256mb pc133 sdram 10/100mbit nettverkskort Soundblaster AWE 64 Western Tech 10gb Seagate 15gb Jaja.. den var den.. men nå er forhåpentligvis lite av det ødelagt.. Får kikke på nye PC-er da... var jo moden for oppgradering uansett! Lenke til kommentar
baquero Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Støtter teorien til Skrue... Når væske (i dette tilfellet luft) beveger seg gjennom en plastslange kan det bygges opp statisk elektrisitet. Dette er også grunnen til at tankbiler bruker en kobling når de losser bensin ved bensinstasjonene... Trikset (som i alle tilfeller av romstering i kabinettet) er å bruke en armlenke eller hele tiden være i kontakt med kabinettet. Holdt du i kabinettet da det skjedde? I tilfelle ikke kan det godt være at noe har gått galt... Håper ikke det for din skyld. Baq Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Det er derfor man får kjøpt komprimert luft på boks. Hold støvsugeren LANGT unna ømfintlige elektriske komponenter. Lenke til kommentar
ChryZKoiD Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Ikke noe skjermbilde, men alt annet virker til å starte normalt (til et visst punkt). Bygde en maskin av reservedeler her om dagen og fikk et lignede problem (vet ikke om den delen med lyden ettersom, jeg aldri kobla til noen høytalere til lydkortet) :/ - men etter å ha fjernet alt la jeg merke til at dette problemet ikke forsvant. Anyway, hadde to sdram brikker i og fjernet en av dem - problem løst (dvs en ødelagt ram-brikke). Verdt å prøve vil jeg anta! Lenke til kommentar
bruno Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Quote: On 2002-01-29 21:14, lodott skrev:GULP!Viften på skjermkortet gikk rundt! Hehe.. jaja takk og farvel til den PC-en... RIP! :razz: Dette var PC-en:K6-2 533@600mhzEpox MVP3-C2Geforce 2mx256mb pc133 sdram10/100mbit nettverkskortSoundblaster AWE 64Western Tech 10gbSeagate 15gbJaja.. den var den.. men nå er forhåpentligvis lite av det ødelagt.. Får kikke på nye PC-er da... var jo moden for oppgradering uansett! Litt pussig, like før jul fikk jeg telefon fra en som trengte skjermkortvifte. Han hadde kjøpt en brukt maskin som trengte innvendig rengjøring. Han fortalte at skjermkortvifta hadde fått en J*vl*g fart på seg, før den forsvant inn i støvsugern. Etter at han hadde fikset dette, nektet maskinen å starte mer, så maskinen måtte byttes ut. Uten at det har noe med saken å gjøre, men denne maskinen hadde også K6-2 533MHz Lenke til kommentar
Acidguy Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 er ikke dette på gamle maskiner,men på mange er det noen plastjumpere (knotter som kan trykkes opp og ned) som kan stille klokkefrakvens og volt til cpu kjernen, har man komme borti en av disse kan klokkefrekvensen(til en høyere frekvens) eller volten ha blitt endret, da pleier det ofte å ble gaske så svart skjerm Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Du har ikke bare sugd med en jumper eller ti? Sett deg ned med manualen for hovedkortet og sjekk alt trinn for trinn (som om du skulle satt sammen en ny maskin) før du hiver alt på dynga! Manual: ftp://ftp.epox.com/support/motherboard/ma...mu-mvp3c211.pdf [ Denne Melding var redigert av: Rusmusa på 2002-01-30 01:19 ] Lenke til kommentar
unwill Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Suge jumpere og sånt er ganske vanskelig, de sitter jo så godt fast. Brukte litt tid for å få løse jumperne. Tipper at det er statisk elektrisitet jeg, jaja, "heldigvis" var maskinen av den eldre type. Er ikke verdt så mye lenger, og det er snart på tide med oppgradering. Har du en nokså tom lommebok så kan du sikkert bruke 2k for å skaffe deg et nytt duron cpu + hovedkort + vifte. (bruke de eksisterende SDR rambrikkene. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Quote: On 2002-01-29 22:37, covah skrev:Det er derfor man får kjøpt komprimert luft på boks. Hold støvsugeren LANGT unna ømfintlige elektriske komponenter. Jeg synes komprimert luft på boks er noe dritt.. den fører til at folk tror det er ok å blåse støvet LENGER inn i maskinen.. det kan jeg aldri tror er bra for PC-en.. jeg for min del støvsuger aldri.. plukker litt hybelkaniner når det er som værst.. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 En Duron hadde vært greit.. men kabinettet og strømforsyningen var AT... så jeg må nok ha kabinett også da... Og nei.. jeg har ikke sugd med noen jumpere. Selvsagt er ikke alle komponentene ødelagt..men jeg er ganske sikker på at hvertfall hovedkortet er det...Vi får se... Noen som har en billig pc til salgs? :smile: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 ESD. Leste et eller annet sted at en vanlig støvsuger godt kan lage for mye elektrisitet for PCutstyr. Hvis du kom borti skjermkortet med en plasttut kan det godt være at den var elektrisk nok til å skade det. Vifter som drives rundt kan muligens gi noen volt ut, men de går da på tilnærmet full guffe rett etter at PC-en er slått av, så den skulle vært beskytta mot det uansett. Har også blåst istykker en vifte engang, det var en sånn sylindrisk greie på en kopimaskin. Hadde litt gøy med en kompressor... måtte dytte bladene tilbake med en skrutrekker gjennom gitteret etterpå :smile: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Nesten det samme skjedde med meg. Cpu`en var blitt svidd. Hvis du skal støvsuge i et lkabinett så kjøper du bare en 50cfm delta 60*60 og blåser litt. Den blåser og støyer så det holder. Du bare kjører den på 5V når du har den i kabinettet til vanlig , og 12 når du skal blåse vekk støvet. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 mange som har dette problemet? Lenke til kommentar
ZAN Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Det har vært skrevet en tråd tidligere om dette teamet: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=14512&forum=11 Hmm jeg bruker kun litt blåsing med munnen og en Qtips av og til , men så bytter jeg også hovedkort og cpu og andre datakomponenter ganske så ofte. men men og rense litt forsiktig med Qtips og blåse litt tar ikke skade , men jeg gidder aldri og ta frem støvsugeren på min pc , nei da må den være flere år gammel, og det når aldri mine PC-er og bli :smile: Joda hadde jeg hatt en utgammel TV eller forsterker så hadde vel saken stilt seg anneledes, men som sagt mine PC-er blir aldri mere en 1-2 år gammel før alle delene i kabinnettet er byttet ut :smile: Så jeg annbefaler ingen nybegynnere og begynne og rote med støvsugeren i en 3 mnd gammel PC. Egentlig annbefaler jeg ingen og gjøre dette så lenge det ikke er en 3-5 år gammel PC som man ikke bryr seg så mye om,,, [ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-11 14:15 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå