Gå til innhold

Får jeg redusert støtte fra Lånekassen? Hjeelp :)

Niram

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal studere i Bergen til høsten. Jeg har jobbet halvannet år fulltid, for å spare opp penger til studiene. Men nå leser jeg at man kan få redusert studiestøtte dersom man har en viss inntekt?

Jeg har tjent egne penger fra august 2008 frem til i dag. Er ferdig i nevnte jobb 1. juni. Har dermed spart opp en del penger som jeg så for meg at jeg kunne bruke til alt som koster i studietiden.

Får jeg ikke studielån jeg da? Må da være lov til å tjene seg opp litt midler FØR man begynner å studere?

Hilsen oppgitt ._.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studielån får du så lenge du ikke har for mye formue. Stipend, derimot, er avhengig av inntekten din det året du søker stipend. Hvis du søker stipend for høsten 2010 (og bare høst - ikke vår) sjekker man dermed inntekten din for året 2010. Reglene er lagt opp i utdanningsstøtteforskriften, her for skoleåret 2010/2011:

§ 29-1. Personinntekt

Utdanningsstipend og forsørgerstipend kan bli redusert på grunnlag av inntekten til søkeren. Har søkeren en personinntekt over kr 136 061 ved skattelikningen for 2010 og/eller over kr 140 823 ved skattelikningen for 2011, blir stipendene redusert med 5 prosent per måned av inntekt over grensen. Inntekt opptjent på Svalbard blir også regnet med.

Dersom søkeren følger et utdanningsopplegg som har varighet på sju måneder eller mindre i et kalenderår, og vedkommende bare får støtte til dette opplegget, blir inntektsgrensen hevet til kr 340 153 for 2010 og kr 352 059 for 2011.

Lenke til kommentar

Ok. For jeg søker for hele skoleåret går jeg utifra (2 semestere i 2010/2011). Så da får jeg lån men ikke stipend i 2010. Men i 2011 får jeg vel stipend?

Syns dette er litt forvirrende. Blir første gangen jeg søker lån/stipend via lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...