Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med studiepoeng?

bjaesp

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er mange tråder fra før av angående dette temaet, men jeg skal prøve meg på et litt konkret eksempel her.

Når jeg går ut av videregående har jeg et litt for dårlig snitt (får for få studiepoeng) til å komme inn på Handelshøyskolen i Bergen.

Så er da spørsmålet. Kan jeg ta hvilket som helt annet studium (innenfor hva jeg vil) et år, for å få litt flere studiepoeng, slik at jeg kommer meg inn på Handelshøyskolen i Bergen året etter?

Eller gjelder bare studiepoeng som jeg får etter å ta et år på noe innenfor økonomi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg forstår, kan du ta hvilket som helst studie. Men det er likevel til hjelp å ta et innen økonomi, og det ser kanskje litt bedre ut for HiB med et økonomistudie. Men husk, når du ikke søker med primærvitnemål ender du i samme kø som allle som kan ha arbeidet i mange år for å få nok studiepoeng.

Lenke til kommentar

Helt sikker på det? Altså, du får IKKE 60 opptakspoeng for å studere i et år. Du får 60 studiepoeng, som rett og slett betyr at du har studert fulltid i et år (eller tilsvarende. F. eks. studert 50% i to år, eller hatt "dobbel stilling" i et semester). For dette (ELLER et år på folkehøgskole, ELLER et år i militæret) får du to opptakspoeng. 2, altså. Ikke 60.

I tillegg er det ikke alltid du får sensur på eksamen tidsnok til å rekke innsendingsfristen til Samordna opptak. Da får du bare 1 poeng, sannsynligvis. Derfor er det nok greiere å enten dra på folkehøgskole eller i militæret. Da får du dokumentasjonen tidsnok til å sende inn til SO.

Du får også 2 alderspoeng, om du fyller 20 det året du søker (regner med du er 19 i år, og dermed 20 neste år).

Lenke til kommentar

I tillegg er det ikke alltid du får sensur på eksamen tidsnok til å rekke innsendingsfristen til Samordna opptak. Da får du bare 1 poeng, sannsynligvis. Derfor er det nok greiere å enten dra på folkehøgskole eller i militæret. Da får du dokumentasjonen tidsnok til å sende inn til SO.

Dette er jo bare idiotisk! Hva er poenget med å ta et årsstudium om man ikke får alle poengene man skal ha?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...