Gå til innhold

Noe varm CPU?


Anbefalte innlegg

Min CPU er ca 50-60 C på tomgang, 100+ under stort sett alt arbeid (rendering, spilling osv)

 

Kan å bytte ut den termiske pastaen hjelpe? (har ikke gjort en eneste gang), er vel ca et halvt år siden + jeg fikk meg denne CPUen.

 

Hvis det kan hjelpe, er da denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302910 ok?

 

Og, er det bare å tørke/skrape av den gamle, så dryppe på litt ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper heller at det er pga at kjøleren ikke sitter skikkelig montert, intels stock kjølere er veldig dårlige med sine plastikk push pins. Man trenger nok ikke å bytte ut termisk pasta, ihvertfall ikke etter 6 måneder, men skal du remontere kjøleren burde du nok legge på ny ja. Hadde heller brukt en pasta basert på sølv enn en kjeramisk pasta som den du linka. Arctic Silver 5 er en gammel favoritt, men det finnes også mange andre bra som f.eks. Noctua NT-H1.

 

Mange bruker bare ett papir som ikke loer, f.eks kaffefilter, til å fjerne gammel kjølepasta, selv bruker jeg q-tips dyppa i blå isopropanol. Blå isopropanol fjerner fett og gammel pasta veldig bra. Hvis du skal bruke en væske til å hjelpe med fjerning av pasta så pass på at du ikke bruker noe oljebasert som f.eks. white spirit. Det legger nemmelig igjen en hinne med fett på overflaten og vil hindre overføring av varme fra varmesprederen til cpu kjøleren.

 

 

EDIT: glemte forresten å nevne at noen BIOSer ikke klarer å lese av temperaturen riktig, kanskje du får normale temps etter en bios oppdatering

Endret av wim
Lenke til kommentar

Var visst ganske lett.. satt kjøleren skikkelig på. Hadde problemer forrige gang, men gjorde det nå med en kompis.

 

80-> 85 grader max nå under 95->100% load under bfbc2.

 

Skal teste mer senere.

 

Vifte er på 100%, vet ikke hvor stor forskjell om på 40->50%.

 

På 45% vifte får jeg ca 95 grader.

 

Før var det 100+ grader bare jeg gjorde noe, skal si at vifte sitter rett har mye å si.. selvfølgelig nok..

 

Takker for svar iallefall.

Lenke til kommentar

Hvilken maskinvare har du? Har du overklokket? Har du kabinettvifter?

80-85 grader på load er ikke særlig bra. Tok du av kjøleren, fjernet all gammel pasta (både kjøler og prosessor), la på litt ny kjølepasta (det skal bare være litt kjølepasta!!), og monterte så godt som mulig? Hovedkortet tåler stort sett mer enn du tror, og festeanordningen krever ofte litt press for å sitte skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...