rvenes Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Satte 7D i parantes, fordi dette er jo det samme på mange Canon kamerer... I følge manualen så skifter AI Focus fra "One Shot AF" til "AI Servo" når objektet står i ro og starter å bevege seg? Så vis du skal ta bilder av f.eks biler/motorsykler som køyrer hele tida så skal man ta på AI Servo med ein gang? Men da vis man tar bilder av ein hund, og den sitter i ro, men så finner den ut at den skal springe litt, så velger man AI Focus? Det beste er vel å programere disse instillingene til C1 C2 eller C3 så du har det kjapt tilgjenglig når du trenger det. Endret 15. mai 2010 av Cornel Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Du har oppfattet dette korrekt. Problemet med Ai-Focus er nok at den ikke er kjapp nok til å skifte. Ideen er god, men funker ikke helt optimalt. Brukte det litt på 40D, men ble aldri helt fornøyd, mulig den er bedre på 7D, men bruker kun One Shot og full servo. Det er nettopp slike ting C1-3 er bra til, tenk igjennom motivsituasjoner du ofte / ønsker å fotografere, lagre instillinger som passer for progam/fokus/lysmåling/iso/drive osv. Endret 15. mai 2010 av Blouberg Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg bruker ikke AI Focus i det hele tatt. På en av C-settingene har jeg programmert at kameraet skal bruke AI Servo og at knappen AF-ON skal fungere som "Stop AF". Dermed kan jeg også låse fokus selv med denne innstillingen. Jeg husker ikke hvor leste om dette tipset, men det fungerer i hvert fall meget bra. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Er det da sånn at du må trykke en gang til for å starte følgefokusen igjen? Eller må du slippe utløseren og på en måte "begynne på nytt"? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Holder jeg utløserknappen halvveis inne, da endres fokus med motivet. Dersom jeg også trykker og holder inne AF-ON, da stopper fokusen og jeg kan flytte kameraet uten å miste fokusen. Slipper jeg ut AF-ON mens jeg fortsatt holder utløserknappen halvveis inne, da går det tilbake til følgefokus. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Det var en fiks funkjson. Det skal jeg også teste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå