sinnaelgen Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg har lystr til å leg emeg en litt spesiel database inholdet i den skal være oversikten over mine tegne serier som er donald duck blader i permer ca 1500 stk de komplette årgangene 78 stk bøker pocket ca 300 stk – her mangler det noen før den samligen er komplett noen gigant pocket- de på 512 sider og noen pocket spesial utgaver sanset hvordan jeg gjør det som vil databasen bestå av mange tabeller og refranse mellom dem. Problemet er å få til eller finne noen database program som lar meg sette opp en slik database hvis jeg skulle progrmere den i et programeringsspråk så behersker jeg delphi ( pascal) best men er lit ute kjøre når det gjelde databaser. Jeg har rett og slet glemt hvordan man konstruere alle disse tabellen og setter referanse mellom dem i utgangspunket tenkte jeg kunne klare emg med få tabeller med det ser ikke slik ut. For å der skal få best mulig oversikt så setter jeg det opp på tabell basis tabell for permer- trenger følgende felter : id- primær nøkkel og automatisk generering nr – perm nr årgang tabell for blader id- primær nøkkel og automatisk generering nr- blad nr årgang perm nr – referanse til permer titler - referanse til en liste med titler på historiene i bladene historie liste for blader id- primær nøkkel og automatisk generering tittel nr – for referanse tittel – tittel på historiene ekstra referanse tabell for pocket id- primær nøkkel og automatisk generering nr- pocket nr tittel- tittel på den pocket utgaven titler – referanse til liste med titler for pocket utgavene historie liste for pocket bøkene. id- primær nøkkel og automatisk generering tittel nr – for referanse tittel – tittel på historiene ekstra referanse tabell for gigant pocket id- primær nøkkel og automatisk generering nr- pocket nr tittel- tittel på den pocket utgaven titler – referanse til liste med titler for dise pocket utgavene historie liste for gigant pocket bøkene. id- primær nøkkel og automatisk generering tittel nr – for referanse tittel – tittel på historiene ekstra referanse tabell for årgangene. Disse bøken er jo i parksis en perm med gamle blader derfor bruker ejg disse feltene . id - primær nøkkel og automatisk generering nr årstall del – et årstall er delt opp i flere bøker blad liste bladliste for årgangene id - primær nøkkel og automatisk generering nr- blad nr referanse årgang titler - referanse til en liste med titler på historiene i bladene historie liste for gamle blader ( årgangene) id- primær nøkkel og automatisk generering tittel nr – for referanse tittel – tittel på historiene ekstra referanse komplett liste med titler id- primær nøkkel og automatisk generering referanse – samme som ekstra referanse i de andre listene tittel nr – for referanse tittel – tittel på historiene nå her jeg begynt å lure på om jeg ikke helle skal fjerne tittel for tabellen med historie listen og kun bruke en ekstra referanse til en annen tabel i stedet i den databasen jeg har tilgang til – den som er innebygget i open ofice kan man bare behandle en og en tabell. Jeg i hvertfall ikke helt til det oppsettet jeg ønsket. Der trenger jeg en post navigering for hver tabell Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Vet ikke hvilket OS du kjører eller hva du har tilgang til av hardware, men du kan enkelt kjøre opp en linux distro med mySQL & PHP og få det ut i ett html grensesnitt. Sikkert mulig å bruke mySQL & PHP på Windows også. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Kjør det ut i access 2007 om du har office pakka da vel? Enklere kan det vel nesten ikke gjøres.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 nå har jeg Windows 7 som operativsystem. siden jeg aldri har brukt eller prøvd PHP så blir det for vanskelig. siden jeg ikke har acces så kan jeg ikke bruke det . finnes det i en gratis versjon da ?. er det mulig å ha oppe flere tabeller samtidig ?. en 60 dages trial versjon er lite hensiktsmessig da jeg vil bruke det lengre en det er PHP likke vanskelig som phyton å lære seg , isåfall er det fullstendig utelukket Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Ikke prøvd det her programmet her men her kan du bare tegne inn tabellene, og få det ut på sql. http://www.fabforce.net/dbdesigner4/index.php Endret 15. mai 2010 av Blåbær Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 Ikke prøvd det her programmet her men her kan du bare tegne inn tabellene, og få det ut på sql. http://www.fabforce....gner4/index.php dette minner nye om DBexplorer som er innebygget i delphi. men hva fungerer best. i DBexplorer får jeg av en merkelig grum nesten bare feil meldinger. det er tydeligvis at det er noe som mangle der Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 i den databasen jeg har tilgang til – den som er innebygget i open ofice kan man bare behandle en og en tabell. Jeg i hvertfall ikke helt til det oppsettet jeg ønsket. Der trenger jeg en post navigering for hver tabell Du kan koble OpenOffice opp mot MySQL og lage relativt avanserte spørringer og oppdateringer om ønskelig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) ette nå å ha sett lit på dbdesigner så virker det som det ikke er mulig å lage nye databaser fra grunnen av. jeg fikke det ikke til . det ble mast om jeg måtte tilknyttes en eller annen database for at det skulle fungere. når det gjelder open office og databasen der hvordan kan jeg få til å vise fler tabell oppe samtidig , samtidig som alle blir oppdatert ette som jeg skriver inn ny data i felten i tabellen ? man fyller jo inn pr skjema som strengt ta så må det vel bli disse som blir oppdatert ? problemet er at man bruker en referanse ( heltall) i en liste (tabell) og så går det samme tallet i gjen i en annen liste. f.eks jeg har en liste med dise permene og bruker en referanse for hvert perm. i neste liste bruker jeg samme referanse fler ganger siden det dreier seg om en bestemt perm. denne listen inneholder dog bare en liste over blader tilknyttet til denne permen. hvis jeg bruker et annet referanse nummer så er det snakk om en annen perm. alt detter likevel i den samme listen over blader jeg må gjenta dette når det gjelder forholdet mellom blader og historier som jeg må legge i en 3dje liste. problemet er å kunne ha alle 3 tabellen oppe samtidig oppdatering. omtrent slik kunne jeg se for meg utfyllingen : permer id nr årgang 100 52 2006 102 54 2007 blader id nr årgang permreferanse 98 38 2006 12345 99 39 2006 12346 150 19 2007 12347 liste id tittlnr tittel ekstra 1123 12345 donald duck når plikten kaller 0 1124 12345 lille hjelper miniapilleren 0 . . . 1151 12346 onkel skrue regnbuerøverene 0 1152 12346 donald duck høyt på strå 0 . . 1220 12347 donald duck melodiske monstre 0 her må jeg ha 3 tabeller/lister fremme samtidig med open ofice fik jeg bare til 2 . her fant jeg heller ikke ut hvordan man manuelt kan lage utfyllingsskjemaer der man bruker 3 tabeller jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig . alle eksemplen jeg kommer over baser seg på at man tar for seg en ferdig laget Database og så modifiserer den. der ikke det jeg er ute etter. jeg er ute etter å starte med en tom database. det går an med open ofice base , men jeg får ikke til ha 3 innfylling skjema for 3 tabeller samtidig i tillegg så tviler jeg på at den databasen lar seg onne i turbo delphi ------------------------------------------ jeg har turbo delphi ( fra 2006) explorer versjonen den har en begrensing som gjør det umulig å instalere andre komponenter og komponert pakker en de som kommer med programmet. mit problem er at jeg trenger å installere noen komponenter for å kunne bruke database mulighetene fult ut . her snakker jeg om absolutt database jeg har kontaktet alfasoft (tidligere alfacode) for å forhøre meg om de nye versjonen av deelphi eller delphi prism. selv etter 3 forespørsler har de ikke svart selv om jeg har ventet nonen dager mellom hver forespørsel. skulle nesten tro at de ikke er interessert i å selge med en Delphi versjon. lit merkelig med tanke på at en av medarbeideren sende meg turbodelphi gratis på en DVD plate da de startet opp dette firmaet under navnet alfacosde for en del år siden. Endret 16. mai 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå