Gå til innhold

Canon EOS400D - Hvitbalanse

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg er en relativt nybegynner når det gjelder foto. Det siste halvåret har jeg tatt veldig masse bilder. Dette er virkelig noe jeg syntes er moro, og håper jeg får drive med det engang i fremtiden.

Her om dagen prøve jeg meg på å lage et lite hjemmestuide (pappeske, ark, klippe, teipe - you name it) og jeg har fått laget boksen, og kjøpt det lyset som var anbefalt. Greia er at jeg ikke klarer å justre hvitbalansen på selve kameraet i forhold til lyset i boksen. Når jeg tar bildene blir det gul aktig. Noen av bildene blir "hvite" men langt i fra perfekte, eller... slik som jeg vil og skal ha det. Altså at det er bare helt hvitt og kun tingen du tar bilde av.

Hm, skjønte noen hva jeg mente? Takk på forhånd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å evt. løse dette på. Om du f.eks. bruker Lightroom til etterarbeid, kan du forandre hvitbalansen der.

Om det ikke er aktuelt kan du legge inn hvitbalansen manuelt. Om du har et hvit A4-ark kan du ta bilde av det og fortelle kameraet at dette er hvitt. Hvordan man gjør det står vel i bruksanvisning. Det perfekte er selvsagt å skaffe seg ark som definerer den perfekte hvitbalanse. Dette er faktisk grå kort. Søk på "white balance" og "grey card" på google for å få mer innsyn i temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...