Gå til innhold

Var lei av skole, får ikke lærling plass (elektriker)

Anbefalte innlegg

Var lei av skolen i VG2, så første halvdel av året så skulka jeg en del grunnet det at jeg var drit lei av skolen, endte med at jeg fikk 8d 20h første halvår.. Hadde egentlig tenkt til å ta meg et friår, få tatt siste året med en venn men den ideen var ikke foreldrene mine helt med på. Så det endte med at jeg skulka/forsov meg første halvår og ødela mulighetene mine for å få en lærlingplass. Siste halvår har jeg nå 1dag fravær (gikk opp et lys for.. Ordspill :D), men dette hjelper jo ikke noe.

Er det noe jeg kan gjøre?

Blir det et ekstra år pga dette, eller?

De bedriftene jeg har sendt søknad til har jeg ikke fått et svar av, og den drittbedriften jeg jobber på får ikke fingeren ut av ræva.. Mest sansynelig pga jeg ikke får en lærlingplass der(har gjort noen feil, glemte drillen til den ene montøren i en himling bl. a.)

Vil det hjelpe å ta en skikkelig kjøre runde med moppa i byen der jeg bor og gå rundt med cv'er, vet ikke helt om dette er nødvendig grunnet mitt fravær.

Karakterer lå på 2-4 ifjor, nå er det 3-4..

Endret av Cola911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å levere ut CVer vil alltid hjelpe. Hvordan skal bedriftene ellers vite at du eksisterer og hva du er god i? :) Og det med fravær er vel egentlig ganske så-som-så. Nå skal sant sies at jeg ikke er ferdig med vidregående skole enda (går 2. året) men jeg ser ikke hvorfor du IKKE kan få deg lærlingsplass med ~10d fravær på 1 skoleår (er vel rundt 160d).

Hvis det er mulig så ville jeg spurt kontaktlæreren din om og formulere et brev hvor hun/han skriver at du har forbedret deg. Kanskje legge med grunnen til at du skulka i fjor osv. Hvis noen går god for deg, da er det mye lettere og få jobb. :) På skolen min (Internasjonal Skole) så har vi et system som heter "Letter of Recommandation" hvor rektor skriver brev og sier at dette er en student som er verdig deres bedrift/høyskole/universitet. Hvis du kunne fått noe lignende så tror jeg nok det ville hjulpet deg å finne Lærlingsplass.

Husk: Ikke gi opp ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk lærlingeplass med 34 dager fravær og omtrent like mange timer.

Søkte meg sommerjobb som hjelpearbeider i firmaet og fikk fortsette som lærling når sommeren var over. Jeg sa det rett ut på intervjuet at fravær på jobb og skole går ikke an å sammenligne og refererte til tidligere arbeidsgivere. På toppen av det hele fikk jeg skrevet om typ 3 måneder som hjelpearbeider til lærlingetid, hvor jeg fikk hjelpearbeiderlønn :)

Ønsker på ingen måte å forsvare så mye fravær, men heller opplyse deg om at det er håp for alle :o

Endret av monsenroger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...