Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problemer med overklokking

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg prøvde å overklokke for første gang i dag. Det gikk ikke så bra :thumbdown:

Jeg tok av viften, og fjernet gammel pasta med articlean. Deretter tok jeg på ny pasta og satte på viften og startet maskinen. Da fungerte den som vanlig. da jeg skulle klokken den gikk jeg inn på boot menu og maskinen krasjet. Etterpå prøvde jeg å klokke den opp til 3,2 ghz fra 2,66 ghz.

Nå slår maskinen seg bare av hver gang jeg starter den(alt etter et par sekunder til minuttet).

Temperaturene viser 89 grader C på prosessoren. Og det øverste lyset på hovedkortet lyser rødt.

Jeg lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å fiske dette problemet?

Eller har jeg rett og slett ødelagt prosessoren?

Håper på svar :roll:

Jeg har forresten 491282 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

508058 Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, USB3.0, SATA 6Gb/s, PCI-Ex(2.0)x16

492762 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan

Og takker for eventuelle svar og løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du kjøleren som fulgte med? Den er ikke noe særlig å klokke med dessverre. Prøv å gå inn i BIOSen å still ned klokken litt evt. fikse litt på Core Voltage så den ikke kommer opp i så høye temperaturer. Siden prossesoren kom opp i så høy temp bare under bootingen ser det ut som du kan ha montert kjøleren feil, prøv å se om den sitter ordentlig på :) Du har nok ikke ødelagt CPU'en nei, den skrur seg av fordi den blir for varm og får å forhindre skade ;)

Endret av marc1
Lenke til kommentar

Jeg tok og sjekket om jeg hadde fått noe kjølepasta ut på siden av prosessoren, der var det litt. Da gikk temperaturen ned til 34 grader C. Men så gikk den opp igjen. Og nå tror jeg viften ikke er skikkelig festet fordi den ene bolten satt veldig godt fast da jeg skulle fjerne den igjen.

Så nå har jeg prøvd og smøre et nytt lag med pasta og kjøre den på standardverdien med viften jeg fikk sammen med prosessoren. Temperaturen bruker litt mer tid på å komme seg opp, men jeg kommer fremdeles opp i 89 grader C. :hmm:

Tenker å kjøpe en skikkelig vifte siden jeg har lyst til klokke, men vil temperaturen synke betraktelig da?

Lenke til kommentar

Fant ut av det! :new_woot:

10 poeng til dere, feilmontert kjøler :blush:

Men forresten; hvordan måler man temperaturen på prosessor og skjermkort når du bruker og eventuelt spiller på pcen?

Endret av gompis
Lenke til kommentar

Fant ut av det! :new_woot:

10 poeng til dere, feilmontert kjøler :blush:

Men forresten; hvordan måler man temperaturen på prosessor og skjermkort når du bruker og eventuelt spiller på pcen?

Du kan bruke ett program som logger temperaturen. feks. core temp (kun cpu på core temp). Det finnes ett hav av programmer som måler og logger temperaturer. så du får bare prøve deg fram til du finner ett du liker.

Endret av iron_knuckle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...