DaddyYankee Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10006246 Hvordan kan man lage noe lignende, noen som har peiling ? 1 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det der var utvilsomt en bra illusjon, så filmen 2 ganger, men allikevel ser det ut som det går oppover. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Nå kommer det jo ganske godt frem på videoen hvordan det lages. Iom at kamera har en fiksert possision, så kan en bruke samme teknikker som når en tegner "3d" på et papir.Så fort en forandrer possisjon/vinkel på kamera så vil ikke illusjonen vær tilstede. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Etter at den blir snødd første gangen, ser man at den går nedover, og i svingingen så ser man hvordan den er bygd. Ganske enkelt og genialt Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg skjønte det med en gang jeg så. *skryteskryte* Men det er veldig godt gjennomført! Det er sikkert artig å jobbe med dette. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Har enda ikke skjønt noe? Så dere har skjønt såpass mye at dere kan lage noe lignende? anyone help me? 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Dette med å lage kunstige perspektiver er et velkjent optisk triks. Selv de gamle grekerne kjente til perspektivet, og hvordan man kunne manipulere med det. Hvis man står rett foran et gresk tempel så ville perspektivet fått søylene til å se smale ut øverst og det ville sett ut som toppgavlen var smalere enn fundamentet, dessuten kunne man fått inntrykk av at sidene skrådde nedover. For å kompensere for dette laget grekerne søyler som var tykkere øverst og som dessuten sprikte utover. Trekanten oppe på gavlet ble laget lett oppsvingt ut mot hjørnene. Resultatet var at tempelfronten så såpass majestetisk ut som den skulle, til tross for perspektivet. Tilsvarende ble digre statuer laget lett forstørret i overkroppen og hodet, slik at de så riktige ut når man sto nede på bakken og så opp på de. I Roma finnes det en gammelromersk søylegang der de har gjort det motsatte, søylegangen er egentlig bare omtrent fem meter lang, men ved å overdrive perpektivet ved å lage kortere og smale søyler bakover samtidig som åpningen i den andre enden er vesentlig mindre enn den i front, ser søylegangen ut til å være minst tjue meter lang (jeg husker ikke i farten navnet på denne, men jeg har noe om det et sted her, jeg så den ved selvsyn for et par år siden). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Har enda ikke skjønt noe? Så dere har skjønt såpass mye at dere kan lage noe lignende? anyone help me? Så du hele videoen? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Den var jævlig bra, startet å få teorier med en gang ballen ikke trillet ned på andre siden. Alt handler jo om å få den i riktig vinkel, også tolker hjernen vår det den ser, den tenker jo ikke over vi blir lurt eller ikke, den bare viser oss det også må vi bedømme det selv. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 I Roma finnes det en gammelromersk søylegang der de har gjort det motsatte, søylegangen er egentlig bare omtrent fem meter lang, men ved å overdrive perpektivet ved å lage kortere og smale søyler bakover samtidig som åpningen i den andre enden er vesentlig mindre enn den i front, ser søylegangen ut til å være minst tjue meter lang (jeg husker ikke i farten navnet på denne, men jeg har noe om det et sted her, jeg så den ved selvsyn for et par år siden). Det er mange optiske illusjoner i antikk arkitektur. Jeg har vært i Roma, men jeg vet ikke om jeg har sett akkurat det du beskriver. Jeg var riktignok i en kirke, hvor det var en optisk illusjon i taket. Dessverre husker jeg ikke spesifikt hva det var. Det var kanskje noe med et hull i taket? Jeg snakker ikke om Pantheon. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Fant det: Galleria Prospettica, Palazza Spada (Roma). Konstruert og bygget av Francesco Borromini 1652-1653. Inngangen i den ene enden er 6x3 m og ca 8 m lengre inne er målene 2x1 m. Illusjonen gjør at søylegangen ser ca 40 m lang ut (så jeg overdrev ikke, jeg underdrev). http://www.istitutomaserati.it/prospettiva/Storia/Applicazioni.html http://it.wikipedia.org/wiki/Palazzo_Spada Lenke til kommentar
Niinja47 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Utrolig oppfinsom dette her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå