Gå til innhold

Årets beste illusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kommer det jo ganske godt frem på videoen hvordan det lages. Iom at kamera har en fiksert possision, så kan en bruke samme teknikker som når en tegner "3d" på et papir.Så fort en forandrer possisjon/vinkel på kamera så vil ikke illusjonen vær tilstede.

Lenke til kommentar

Dette med å lage kunstige perspektiver er et velkjent optisk triks.

Selv de gamle grekerne kjente til perspektivet, og hvordan man kunne manipulere med det. Hvis man står rett foran et gresk tempel så ville perspektivet fått søylene til å se smale ut øverst og det ville sett ut som toppgavlen var smalere enn fundamentet, dessuten kunne man fått inntrykk av at sidene skrådde nedover. For å kompensere for dette laget grekerne søyler som var tykkere øverst og som dessuten sprikte utover. Trekanten oppe på gavlet ble laget lett oppsvingt ut mot hjørnene. Resultatet var at tempelfronten så såpass majestetisk ut som den skulle, til tross for perspektivet.

Tilsvarende ble digre statuer laget lett forstørret i overkroppen og hodet, slik at de så riktige ut når man sto nede på bakken og så opp på de.

I Roma finnes det en gammelromersk søylegang der de har gjort det motsatte, søylegangen er egentlig bare omtrent fem meter lang, men ved å overdrive perpektivet ved å lage kortere og smale søyler bakover samtidig som åpningen i den andre enden er vesentlig mindre enn den i front, ser søylegangen ut til å være minst tjue meter lang (jeg husker ikke i farten navnet på denne, men jeg har noe om det et sted her, jeg så den ved selvsyn for et par år siden).

Lenke til kommentar

Den var jævlig bra, startet å få teorier med en gang ballen ikke trillet ned på andre siden.

Alt handler jo om å få den i riktig vinkel, også tolker hjernen vår det den ser, den tenker jo ikke over vi blir lurt eller ikke, den bare viser oss det også må vi bedømme det selv.

Lenke til kommentar

I Roma finnes det en gammelromersk søylegang der de har gjort det motsatte, søylegangen er egentlig bare omtrent fem meter lang, men ved å overdrive perpektivet ved å lage kortere og smale søyler bakover samtidig som åpningen i den andre enden er vesentlig mindre enn den i front, ser søylegangen ut til å være minst tjue meter lang (jeg husker ikke i farten navnet på denne, men jeg har noe om det et sted her, jeg så den ved selvsyn for et par år siden).

Det er mange optiske illusjoner i antikk arkitektur. Jeg har vært i Roma, men jeg vet ikke om jeg har sett akkurat det du beskriver. Jeg var riktignok i en kirke, hvor det var en optisk illusjon i taket. Dessverre husker jeg ikke spesifikt hva det var. Det var kanskje noe med et hull i taket? Jeg snakker ikke om Pantheon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...