MatsB Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 "Sony som bruker PD fokus" Hva er PD fokus??? Og har Sony a330 PD fokus? Phase detection http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus#Phase_detection Les til øyet blir stort og vått ; http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-alpha-dslr-a330-digital-camera-review "The Sony Alpha A330's quick live view system is unlike any other on the current DSLR market. The speed of the autofocus system does not suffer as a result of its design, as do other DSLR manufacturers. Instead, the A330 uses two image sensors in this system, the main 10.2 MP CCD for still image capture, and a smaller CCD recessed in the viewfinder housing giving you a live preview of your final image. By directing the image to another smaller sensor (by way of a switch on the top plate of the camera as seen above), the A330 can use the same phase detect autofocus system that normal DSLRs use, thereby insuring fast and accurate autofocusing in live view mode." Er det noen som kan forklare kort (på norsk hva PD fokus er??? Karabin: Vil det si at Sony a330 er ganke så bra i live view modus?? Og skiller seg litt ut fra andre kameraer... Og at autofokus fungerer greit i live view på Sony a330? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Er det noen som kan forklare kort (på norsk hva PD fokus er??? Karabin: Vil det si at Sony a330 er ganke så bra i live view modus?? Og skiller seg litt ut fra andre kameraer... Og at autofokus fungerer greit i live view på Sony a330? Sony A300/350, A330/380 og Sony A500/550 er de speilrefleksene som har raskest autofokus og "best" liveviewløsning. Endret 17. mai 2010 av Karabin Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) I sit corrected - Sony ser dermed ut til å ha en bedre liveview-løsning enn jeg er vant til fra Canon og annet.. Edit: ..For autofokus, vel å merke. For detaljert manuell fokus er Sony dermed ikke den beste, ettersom liveview-sensoren er mindre og ikke så bra som hovedsensoren Edit II: ..mens A550 (i alle fall) har tre modi - søker, kjapp liveview og manuell fokus liveview - det beste av tre verdener. Sweet! Lærte noe nytt i dag også. Endret 17. mai 2010 av Trondster Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Det er bra Men hva er PD fokus? Trenger bare en kort forklaring Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Kort: Rask fokusering med egne AF-sensorer, for A330 mens man ser bildet på skjermen. Litt lengre forklaring: Tradisjonell fokusering med speilet nede. A330 kan benytte PD-fokus sammen med skjermvisning fordi en egen sensor "ser" det samme som du ville sett i søkeren. Den andre løsningen på skjermvisning krever at speilet i kameraet vippes ned, slik at sensorene for PD-fokus får lys til å operere (de får lys via speilet i kameraet). A330 kan regnes som et fullverdig kamera i live view-modus, og at det, som du sier, skiller seg fra andre kameraer i det man kan operere det omtrent som et kompaktkamera i tillegg til tradisjonell SLR-virkemåte. Autofokus skal fungere like fint i live view-modus som ved bruk av søkeren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Er det noen som kan forklare kort (på norsk hva PD fokus er???Karabin: Vil det si at Sony a330 er ganke så bra i live view modus?? Og skiller seg litt ut fra andre kameraer... Bildet blir "splittet i to" hvor kameraet sammenligner bildene for å finne ut om det er fokusert. Det er en raskere metode og det er mulig å umiddelbart finne ut hvilken vei det må fokuseres (nærmere eller lengre vekk). Ved "vanlig" fokus fokuserer kameraene ofte først en vei og så tilbake hvis det ikke finner fokus. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Takk begge to for svar! Får ikke mindre lyst på Sony a330 nå Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Rart ingen har nevnt det, men EOS 1000D har IKKE live view... Det er uansett foreløpig en ganske skrøpelig funksjon på speilreflekskameraer. - Det er mye lettere å holde kamera rolig ved å ta det opp til øyet, enn å ha det på "frihånd" - Fokusen er TREG (med mulig unntak av nevnte sony modeller) - Skjermen er vanskelig å se i sollys - Kamera trekker endel mer strøm - Det ser smådumt ut å stå med et dslr på strak arm (lyser amatør lang vei i mine øyne) Og som andre sier, det er veldig liten forskjell i ren bildekvalitet mellom de forskjellige merkene så lenge du holder deg i samme prisklasse/modellnivå. Største forskjellene er da i menysystemer & fysisk oppbygging (derfor man sier "gå til en butikk og prøv, kjøp det som du syntes er best å holde"). Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Ikke det at jeg skal forsvare Canon 1000d, men alle steder jeg har lest om 1000d står det at det har live view... Uansett spiller det ingen rolle, for jeg har bestemt meg for sony a330 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Stemmer det. Det er de færreste som regner LV som et fullverdig alternativ til søkeren, men det er fremdeles kjekt å ha når det er et tilleggsvalg. Selv de første implentasjonene er greit brukbare når kameraet står på stativ eller man har behov for å sikte uten å se i søkeren (evt. om en som ikke er vant med søker skal benytte kameraet), men selvsagt ikke for mye annet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 1000D har så fin liveview, atte. 30D og 400D har ikke liveview. Huff - synd at det ser smådumt ut når jeg instiller presis manuell fokus med liveview, da. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Da har jeg bestilt Sony A330 Vil takke alle for hjelp, tips og info jeg har fått Mats Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Gratulerer, og tillykke med ny hobby. Da er kanskje et tur til biblioteket for å låne en bok om å lage gode bilder en idè? Her er en av de mange ressursene som finnes på nettet. Lenke til kommentar
Allart Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Da har jeg bestilt Sony A330 Vil takke alle for hjelp, tips og info jeg har fått Mats Gratulerer, du starter spennende! Et viktig og godt utgangspunkt for hjelp er Akams "oppstart" øverst på siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Slik det var for meg blir det sikkert for deg også, all mulig hjelp og råd blant Akams medlemmer. Det er ubetalelig! Lykke til! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Gratulerer med nytt kamera! Anbefalt lesestoff til kameraet, ebooken til Friedman: http://www.friedmanarchives.com/alpha380/index.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå