Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Få jente på slankern

Gjest frodo

Anbefalte innlegg

Gjest frodo

Hei!

Vet emnetittelen er litt ufin, men den er veldig sann.

Her er casen:

Min kjæreste og meg har nå vært sammen i snart fire år. Da vi møttes var hun helt normal i størrelsen. Men etterhvert som tida har gått, og hun sluttet på håndball osv, har hun blitt rett og slett tjukk. Ikke sånn ekstremt overvektig, men hun har definitivt for mye rundt magen og rompa til at det kan være særlig bra for helsa.

Jeg, personlig, bryr meg om kroppen min og liker å trene og holde den i form. Jeg har hele tiden prøvd å hinte, og ved noen få anledninger sagt til henne at hun må ta av noen kilo. Hun har begynt en gang på et treningssenter, men hun kjente ingen som var der og det var ikke akkurat noen suksess.

Det virker på meg som om hun ikke bryr seg, men jatter med bare for min skyld. Jeg tør heller liksom ikke si det rett ut i frykt for å såre henne så mye at hun mister all selvtillitt og god selvfølelse. Det er veldig leit da jeg i framtiden ikke vil ha en kjæreste/samboer/kone whatever som har problemer i hverdagen pga overvekt. Jeg vil ha en framtid sammen med ei frisk og opplagt jente.

Jeg trenger virkelig hjelp til å motivere henne til å komme seg i form. Jeg er virkelig tom for ideer. Har noen her noen gode ideer til ting jeg må gjøre/si så hver så snill å poste det her. Begynner å bli litt frustrert.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ikke på noen gode råd, en klassiker er jo å tilfeldigvis la hun se denne tråden (og førstepost). Kan gå begge veier da, "gikk du bak min rygg blabla" men også "Duuu jeg så hva du hadde skrevet. Nå skal det bli andre og sunnere boller her i huset :D".

Lenke til kommentar
Gjest frodo

Ja, veit det er litt sprøtt, men jeg er seriøs tom for ideer. Bryr meg jo om jenta og da!

Har faktisk tenkt tanken til Sitronsaft, men er som sagt litt redd for utslaget.

Though. Noe må gjøres! Jeg vet bare liksom aldri NÅR det passer å ta det opp....

Lenke til kommentar

http://www.slank.no/artikler/brenn_kalorier_med_sex.html

30 minutter med sex brenner mer kalorier enn mange andre aktiviter. Hvem sa at slanking alltid trenger å være et blodslit?

Fysisk berøring gir ikke bare en god følelse, det endrer faktisk den kjemiske sammensetningen i kroppen. Fysisk kontakt utløser et hormon kalt oxytocin. Hormonet gjør deg ikke bare avslappet, men det styrer også en rekke livsviktige funksjoner i kroppen. Det lindrer smerte, senker blodtrykket, minsker stresshormonene og påskynder leging av sår og skader.

Som om ikke det var nok, så er en omgang i høyet også utmerket trening. En halvtime med sex gjør at du forbrenner omtrent 150 kcal, mer enn en halvtime med husarbeid (110 kcal), Yoga (114 kcal) og dansing (130 kcal).

Sex har også en positiv virkning på blodomløpet. Den dype, langsomme pustingen og økte hjerterytmen øker blodflyten gjennom hele kroppen, og bringer frisk oksygen, hormoner og næringsstoffer til hjernen og organene i kroppen. Du sover også roligere og bedre etter sex.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest frodo

Yavel: Blir litt vanskelig da jeg er i militæret atm. Men prøver selvfølgelig når jeg er hjemme og slikt.

Haha, bra artikkel. Peiser på som bare fan, men det er bunn i meg og :p hehe.

Tror kanskje det beste bare er å si det rett ut. Bryte ned, for så bygge opp. Men jeg for fan ingen psykolog, og har jo ikke peiling på slikt. Blir kanskje litt risikoprosjekt.

Og Rauridder: Svar på spørsmålet eller hold kjeft. :)

Lenke til kommentar

Skaff en hund, helst en litt stor en som trenger 2 timer turgåing hver dag. Et hint er å få henne til å få lyst på hund. Å få til dette, hvis hun er en gjennomsnittelig jente som liker hunder og ikke er allergisk, lar du henne omgås hunder. Fysisk eller hvis det blir vanskelig, skift skjermbildet til et litt uskyldig men ikke obvious bilde av en søt hund, snakk litt random om at en kompis har fått hund osv. Eventuelt kjøp turblader som tilfeldigvis ligger oppe på sider om hunder osv. Mors instinket fungerer på samme måte som babier, tilbringer en jente for mye tid med en baby, da i kortere intervaler slik hun slipper skriket og bleieskift, så blir hun verpesjuk.

Poenget er å få henne til å henne til å spør DEG og du svarer med litt sånn "njaaaa.. hvis du går tur med den, jeg kan godt være med deg men det blir din hund som du går tur med" eller lignene.

Hvis du får henne til å påta seg ansvaret får du henne på tur hver dag, og slike turer er gode måter å bygge tettere bånd siden dere gjør noe sammen og får snakket. Og mer snakking betyr mer sex noe som brenner enda mer kalorier. Bare ikke brenn deg med at du sitter igjen med 2 timer ekstra gåturer hver dag mens dama sitter hjemme og leser hundeblader og spiser potetgull.

Gotta love mindgames.

Eventuelt påta deg å lage middager. Jeg ser du er i militæret men når du kommer hjem kan du lage litt mat som ser godt ut og som er sunt. Du kan lage mye godt av svinekjøtt osv.

Endret av Bloodwake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er absolutt en kinkig situasjon og jeg har selv vært der. Det er en ærlig sak å ikke synes at det er spesielt tiltalende at kjæresten lar seg forfalle på den måten og det er lett å føle at ting er i ubalanse når en selv trener og spiser sunt, så ikke vær redd for at du virker egoistisk eller "slem"! Som vanlig tar jeg utgangspunkt i konsekvensetisk tankegang og mener målet rettferdiggjør midlene. Hvis et sunnere liv for henne og mer lykke for deg, kanskje for dere begge er innen rekkevidde, er det ikke galt å bruke de midlene som brukes kan for å oppnå målet ditt, såfremt det ikke skader noen permanent.

Det er vel egentlig ikke noe fasitsvar på hvordan man løser dette siden alle jenter er forskjellige, men vil fraråde deg fra å "brase" ut med å si til kjæresten din at hun er tjukk. I verste fall risikerer du å gjøre det til en krangel og polarisere denne slik at du og trening blir fienden. Når jeg var i situasjonen din, sa jeg for min del aldri noe rett ut, men pratet mye om trening og om hva som utgjorde et sunt kosthold "prater mye om dette ellers så det er ikke noe utenfor det vanlige". Dette sammen med et uttrykt negativt syn på fedme, overvektige og usunne matvaner gjorde at mitt syn på "saken" var åpenbart. - for mange vil dette være nok til å ta hintet, men det trenger ikke stoppe der for alle.

Hvis hun fortsatt ikke skulle vise tegn til endring, kan du prøve når sjansen byr seg å anlegge en litt unnskyldende tone dersom hun skulle ta opp seg selv og sin egen vekt f. eks i forhold til ditt syn "Synes du jeg er feit? e.l.". Svar henne gjerne da på en måte som tilsier at du ikke sier hele sannheten og prøver å spare henne for det du egentlig synes, som om du gjør henne til et unntak på godvilje. Kan være lurt å simulere lett nervøsitet/usikkerhet. (Hvis dette fortsatt virker uklart): Det er typisk med litt ekstra nøling, og "ehhm"-lyder, litt annen stemmebruk - lysere og mer anspent, småkrunglete formuleringer etc." Dette burde gi henne dårlig samvittighet noe som er et sterkt verktøy.

Skulle hun likevel vise lite endring/evt. at du synes dette blir for manipulativt kan du ta saken i egne hender. Skal du ut og jogge eller trene så få henne med! Går hun i forsvarsposisjon og/eller du er redd for at hun skal tro det er fordi du syns hun er tjukk kan du gi uttrykk for at du synes det er kjedelig å trene alene og at det hadde vært hyggelig om hun ble med. For å underbygge at det er fordi du synes det er kjedelig å trene alene og ikke at det er fordi hun er overvektig at du vil ha henne med, kan du la være å trene selv dersom du ikke får henne med "og sørg såklart for at hun er klar over at du droppet treningen på grunn av at hun ikke ble med."

Lag også gjerne mat til dere begge når dere er sammen, så lett som mulig, f. eks kyllingsalat, omelett, grønnsakssuppe, wok m/renskåret kjøtt etc. Hvis du vet at hun er typen som har en tendens til å knaske i seg snop og potetgull. kan du evt. fremstille det som at du vil gjøre det litt hyggelig for dere mens dere sitter og ser på film eller andre typiske knaskesituasjoner og skjære opp grønnsaker og lage dipp av kesam i stedet for av rømme.

Funker ingenting og jeg mener ingen av tipsene nevnt ovenfor eller av andre i tråden, først da ville jeg prøvd direkte konfrontasjon, ettersom det risikerer å ende virkelig galt, enten i form av at hun blir såret eller får et surnet forhold til trening og kosthold.

Lenke til kommentar
Gjest frodo

Takk for et veldig bra svar!

Hun er nok veldig klar over at hun har lagt seg ut, og også veldig klar over mitt syn på saken.. Så det med å få hun med på trening er et veldig bra tips. Problemet er som sagt at jeg er i militæret, men nå er det ikke lenge før jeg er ferdig, så det går det jo absolutt an å gjøre noe med. Jeg tror vel egentlig noe av problemet har vært når jeg ikke er hjemme og "passer på" om du skjønner hva jeg mener.

Har også vurdert å gi henne et abonnement hos EasyLife. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Spør du meg, så vitner dette om enormt dårlig selvdisiplin og svak viljestyrke hos dama di.

Men hvis henne synes selv at hu er feit, og ikke gjør noe med det, kan det jo hende at henne liker seg bedre som hu er nå? Ikke veit jeg.

Lenke til kommentar
Gjest frodo

Jeg tviler nok på at hun liker at hun har lagt seg ut. Men det er liksom ikke en slankekur som skal gjøre susen. Det som må til er en livstilsendring. Hun vet nok det godt selv, men har liksom ikke motivasjon til å komme i gang. Og jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal få sagt det...

Nå skal det sies at hun er ikke sånn kjempefeit at man ville lagt merke til hu på gata. Men jeg tenker bare på hvordan hun var når vi møttes og hvordan hun er nå. Det er en viss forskjell. Og ikke minst er jeg redd for hvordan det skal gå om hun ikke gjør noe snart og hun bare fortsetter å legge seg ut.

Siste nytt. Bunaden passa ikke. Faen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...