tsxpower Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 skal bytte olje på min mb230. kjører nå med 15 W40 olje. men hva betyr egentli dette.? har sett 0 W40 også.. er det tykkelsen på oljen? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er viskosen på olje (tykkelsen) 15 = viskositet på varm olje 40 = viskositet på kald olje W står bare for Winter, altså kald.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er motsatt. Den kan deles opp i følgende to deler: 15W 40 Den første er en vintergrad som betyr at det måles hvor lav temperatur olja kan strømme igjennom en liten åpning. Den laveste temperaturen den klarer avhenger av hvor lav temperaturen må være for at den skal flyte igjennom åpningen. 40 er sommergrad som betyr at olja måles på noe av samme måte som over, bare at den måles på 100 grader. Ganske enkelt forklart forteller dette hvilken tykkelse olja har når den er 100 grader. Høyere = tykkere. Tykkere => "bedre", men det må ligge innenfor spesifikasjonen til bilprodusenten. En vintergrad og en sommergrad er altså ikke kompatible mot hverandre, og forholdet mellom dem har ikke noe å si. Det eneste man kan si der er at en olje som har stor forskjell mellom sommergrad og vintergrad (f.eks 0W50) vil bli mindre stabil og raskere endre viskositet etterhvert som den eldres. For at en olje skal kunne kalles 15W40 skal den oppfylle kravene både for en plain 15W (vinterolje) og 40 (sommerolje). Lenke til kommentar
tsxpower Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 så 15 W40 mineral olje er en grei olje og bruke på bilen? Lenke til kommentar
erdnoss Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Det kommer litt ann på hva slags årsmodell du har. Men er det en eldre mb går det sikkert fint. Jeg pleier å bruke oljeskifterens nettside som verktøy selv om jeg ikke alltid handler der Men her er en link. Der er smøreguider til 2 oljemerker. Så får du en viss peil på hva du skal bruke. http://www.oljeskifteren.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå