steinagard Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg har et tre år gammelt Canon 400 D som jeg har brukt flittig, ca 8000 eksponeringer. I det siste har kameraet begynt å skru seg på etter at jeg har satt i et minnekort, men nå bryteren faktisk står på avskrudd. Når jeg prøver å skru av eller på så skjer det ingen ting. Jeg må så ta ut batteriet for å få skrudd det av. Ellers fungerer det helt fint. Er dette noe som enkelt kan repareres, eller er det en early warning for at noe er virkelig galt? Hva ville en sjekk hos et verksted koste? Synes tre år er litt kort tid for et slikt kamera - hva mener dere? Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Om produktet er ment til å vare lengre enn tre år og du ikke er i skyld i problemet tror jeg du har rett på gratis reparasjon. Edit: Forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjon "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g." Tror iallefall et speilrefleks er ment til å vare i mer enn 3 år ... Endret 14. mai 2010 av zaqqoZeq Lenke til kommentar
gtpassat Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Dette må da være reklamasjon, såfremt du ikke har hatt det i regn og dritt de er veldig flinke å skylde på fukt skader på slike ting. De tok iallefall rundt 2-300 kr for ett prisoverslag på ett videokamera jeg hadde som var gåent. Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Måtte du betale når det ble gåent? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg ville kontaktet Canon eller butikken og krevd reklamasjon. Og om jeg hadde brukt uorginale batterier hadde jeg benektet det ved eventuelle spørsmål om det. Selv om jeg er av den oppfatning at uorginale batterier ikke skader kameraet er det ikke sikkert Canon og butikken er enige. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Måtte du betale når det ble gåent? Det har blitt vanlig policy og måtte betale for å få et prisoverslag på reparasjonskostnader. Og man blir også belastet for kontroll/reparasjon kostnadene hvis produktet ikke faller inn under garanti/reklamasjon. Endret 14. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
gtpassat Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Måtte betale ja, litt kjipt å finne ut at reparasjon er dyrere enn ett nytt men men Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå