Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg har et problem som begynner å gå meg på (sentral-)nervesystemet og som jeg håper noen av dere kyndige her kan hjelpe meg med:

 

I går "datt" det trådøse nettet "ut" helt uten forvarsel med beskjed om at jeg har "Ingen internett-tilgang". Et tosifret antall timer med frustrerende troubleshooting har ikke ført frem til noen løsning.

 

 

Abonnementet er Telenor ADSL Turbo (ADSL2) (som for anledningen ikke inkluderer support, men som tilbyr en "eksperthjelp" per telefon fra Telenor-ekspert til kroner 26/min).

 

- ADSL-modemet er av typen D-link DSL-584T (ADSL2+ Router). Denne er tilkoplet:

- D-link DIR-655 (trådløs ruter)

 

Jeg (dvs. PC-ene) klarer å få kontakt/kommunisere med både modemet og DIR-655 via hhv. adressene 192.168.1.1 og 192.168.0.1.

 

Her følger et utvalg av ting jeg har prøvd for å løse problemet:

 

- Nullstille/tilbakestille instillingene til "default" på både den trådløse ruteren og modemet, for så å legge inn brukernavn og passord som påkrevd fra Telenor, så vel som tastet inn (det jeg antar er riktig) VPI/VCI (8/35).

 

- Ringt til Telenor, som kan bekrefte at det ikke er noe kluss med signalet inn til huset.

 

- Kople en PC direkte til ADSL-modemet via kabel for så å installere (les: endre modem-instillinger) via CD, men da får jeg melding om at modemet enten ikke har strømtilførsel eller at PC-en ikke er tilkoplet modemet via kabel.

 

 

Jeg begynner å mistenke at modemet kan være defekt. :thumbdown:

 

Er det noen glupinger som har forslag til hva jeg kan prøve/gjøre for å få fikset dette problemet?

 

 

Alle forslag tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg fikk lånt et modem fra en nabo og nå fungerer alt helt supert, så jeg velger å tro at mitt modem er defekt. Jeg skal dog prøve forslagene dine litt senere.

 

Ethernet-kabelen fra ADSL-modemet er koplet til DIR-655 sin inngang kalt "Internet".

 

Problemet er for øvrig ikke instabilitet, men at jeg ikke kommer på nett overhode. Internett-tilkoplingen har vært svært stabil helt fram til i går.

 

Takk for fornuftige tips! :yes:

Lenke til kommentar

Høres ut som det er defekt da. Bare kontakt Tn, så får du nytt.

 

Modemet er ikke kjøpt fra Telenor.

 

Jeg var og leverte det tilbake på Datakjeden i dag, men dessverre gikk det som reklamasjonssak (garantitiden er to år, produktet er et halvt år "for gammelt"). Så nå er det opp til teknikerne å bedømme hvorvidt det faktisk er defekt. (Personlig syns jeg det er ganske merkelig hvis det skulle være tilfellet: Alle lysene på modemet lyser som de skal og hvorfor skulle det helt plutselig slutte å fungere? Men så er jo min tekniske kompetanse hva nettverk og Internett-tilkoplinger angår ikke så veldig mye å slå i bordet med heller.)

 

Jeg gjorde et par forsøk på å oppnå kontakt med modemet for å teste forslagene dine, men samtlige forsøk var mislykkede, til og med ved bruk av Ethernet-kabel (!). Men takk for hjelpen uansett. :)

 

Edit: Fikk melding fra Datakjeden i dag. Modemet var defekt. Bestilte et nytt et, men så er det jo dessverre transportstreik og fuglene må jo vite hvor lenge den skal vare. :hmm:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...