Cemi Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Linux er best om man vil score nerdepoeng. Windows er designet mer for den gjennomsnittlige bruker av PC. Linux er tungvindt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Hva baserer du det på? Linux er lettvint om du spør etter en lettvint distribusjon. Har du i det hele tatt prøvd Linux over en lenger periode? Hvilken distribusjon var det isåfall? Windows er lettere alt i alt ja, men det på bekostning av funksjonalitet. Linux i seg selv har aldri vært et operativsystem som kun er for dem med lang e-penis, selv om man skulle tro det. Men det finnes derimot distribusjoner som krever en god del kompetanse innen PC og Linux for å bruke. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Hva baserer du det på? Linux er lettvint om du spør etter en lettvint distribusjon. Har du i det hele tatt prøvd Linux over en lenger periode? Hvilken distribusjon var det isåfall? Windows er lettere alt i alt ja, men det på bekostning av funksjonalitet. Jeg har brukt diverse Ubuntu, Mint og Fedora distribusjoner, og har ikke funnet noen fordeler med disse bortsett fra at de er gratis. Hvilken funksjonalitet er det du prater om? Greit at linux er open source og du kan endre på alt du ønsker helt ned til kjernen, men det er ikke så veldig funksjonelt for folk flest? Edit: Typo Endret 16. mai 2010 av Cemi Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Debian er litt elsk, rein installasjon, så kan du installere akkkuratt det du vil, ubuntu er bare debian med masse tillegg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Stemmer det Skippy, mange av de fleste populære distribusjoner baserer seg på Debian. Jeg finner tillegget i Ubuntu brukbart, derfor liker jeg det best. Jeg vet ikke hva som tilfredsstiller deg Cemi, men med funksjonalitet så mener jeg friheten og mulighetene i Linux. Derfor får du så mye funksjonalitet som du spør etter. Ingenting er mer stabilt enn en riktig satt opp distro, derfor har du også funksjonalitet der, i og med at du kan kjøre serveren din, eller desktopen 24/7 i muligens et år uten nedetid eller noe som kræsjer. Dette er selvfølgelig på bekostning av hvilke programmer du kan bruke. Bare det å vite friheten med Linux gleder meg langt inni hjerteroten, å kunne se på kildekoden om et program kræsjer, å kunne forme Linux akkurat som jeg selv vil. Når du har vært fengslet til Windows i mange år slik som meg, og i ettertid oppdager Linux, da er du dømt til å forelske deg. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg vet ikke hva som tilfredsstiller deg Cemi, men med funksjonalitet så mener jeg friheten og mulighetene i Linux. Derfor får du så mye funksjonalitet som du spør etter. Ingenting er mer stabilt enn en riktig satt opp distro, derfor har du også funksjonalitet der, i og med at du kan kjøre serveren din, eller desktopen 24/7 i muligens et år uten nedetid eller noe som kræsjer. Dette er selvfølgelig på bekostning av hvilke programmer du kan bruke. Bare det å vite friheten med Linux gleder meg langt inni hjerteroten, å kunne se på kildekoden om et program kræsjer, å kunne forme Linux akkurat som jeg selv vil. Friheten og mulighetene, som hva? Så om du trenger å kjøre maskinen din 24/7 i lange tider, eller å drifte en server så kan det hende Linux vil fungere bedre. Derimot er stabiliteten til Windows ikke dårlig lengre. Skal du se på kildekoden til et program som kræsjer, hurra for du, folk flest lar det være opp til de som lager programmet å feilsøke det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg har ikke et behov for å diskutere dette med deg om du skal ha en "trenger det ikke uansett"-innstilling. Jeg finner uansett Linux mer tilfredsstillende enn Windows, akkurat som noen finner OSX, Windows og buttrape mer tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg har ikke et behov for å diskutere dette med deg om du skal ha en "trenger det ikke uansett"-innstilling. Jeg finner uansett Linux mer tilfredsstillende enn Windows, akkurat som noen finner OSX, Windows og buttrape mer tilfredsstillende. Jeg spør bare etter hva som er friheten og funksjonaliteten du prater om, da vanlige PC brukere ikke er ute etter å modifisere på ting dypere enn hva man kan på GUI nivå. Jeg beklager om dette kom frem som en "trenger det ikke uansett"-instilling, men faktum er at for brukere flest vil ikke Linux være best. Og så, for å være litt sarkastisk akkurat som deg; jeg foretrekker Windows for vanlig bruk, akkurat som noen liker Linux, Minix, eller å kutte seg selv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Det er ikke helt meningen å fronte Linux som svaret på alt, mer hva jeg selv foretrekker. Så det jeg sier om hva som er best er basert på egne meninger, og ikke hva som er svaret for den gjennomsnittlige bruker. Men, jeg ser absolutt på Linux som et operativsystem for alle. Selv om Linux kan være et avansert system, så passer det fortsatt for mennesker som aldri har rørt en datamaskin. Blandt annet Ubuntu Software Center er et eksempel på hvor mye lettere det kan være å installere programvare til Linux, men Linux kan også være en ren tortur å installere programvare på. Jeg har i bunn og grunn ingen konkrete argumenter til å velge Linux, men er du en Linux-dude en gang så forblir du slik resten av livet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå