AndersT2 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Fikk en oppstarts feil når jeg startet maskinen i dag. Første fikk jeg "CMOS checksum error - Defaults loading" og alternativene å fortsette med default settings eller gå inn i CMOS. jeg valgte det første. Og for å sjekke om det forsatt var noe feil, så startet jeg maskinen om igjen, da kom beskjeden: "CPU is unworkable or has been changed, please recheck - CPU SOFT MENU" CPU farten står på 800 (100), men min CPU er 2 GHz, og skal ha en bus på 400. Men det er to alternativer med 2000; enten 100 eller 133. Er det noen som kan hjelpe meg med dette, jeg har aldri stilt noe i CMOS før. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Det med at den sier at CPU is unworkable betyr at du ikke har stillt CPU hastigheten.. tror jeg. Gå inn i BIOS og last deafult settings.. prøv da å se om det hjelper. Les litt i brukermanualen også.. Hjelper i 99 % av tilfellene Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Det rare er at jeg ikke har rørt bios/cmos en i det hele tatt, hvordan kan dette ha skjedd??? Jeg stilte inn CPU en til default (2000(133)) men det funket ikke, men det ser ut til at den funker med: 2000(100) Lenke til kommentar
Mala Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 prøv å stille inn jumperen for å tilbakestille bios, og deretter prøv på nytt. husk bare å flytt jumper mens maskina er AV, og flytt den deretter tilbake FØR du slår maskina på :-? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Prosessoren din skal settes på 100mhz fsb. 400 mhz betyr bare effektive mhz, setter du den til 133 vil du få 533 effektive og 2660mhz på kjernen. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Det rare er at jeg ikke har rørt bios/cmos en i det hele tatt, hvordan kan dette ha skjedd??? Jeg stilte inn CPU en til default (2000(133)) men det funket ikke, men det ser ut til at den funker med: 2000(100) Det er det som er det rare, du er nødd å røre bios for å få i gang treskerverket... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå