Gå til innhold

Skal gå over til Canon! Hva bør jeg velge? FF?

Anbefalte innlegg

Som tittel sier.

Skal selge mitt D90, og gå over canon.

De jeg har sett på er, 50D, 550D, eller eventuelt en brukt 5D. Ser Ken Rockwell annbefaler det forran 50D på noen områder.. Og fullformat kunne jo vært artig :)

Har 6-7000,- å bruke på hus. Og har ingen optikk fra før. Så kan like godt gå for kun fullformat..

Tar stort sett naturfoto, noe arkitektur, og litt motorsport.

EDIT: Grunnen til overgang (siden jeg regner med noen kommer til å spørre..) er ganske enkelt at alle andre jeg kjenner bruker canon, og det gir meg mulighet til å låne mye bra optikk :)

Endret av Con
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 6-7000 å bruke på hus, ok, men hva med optikk? Eller har du 6-7k totalt? I så fall vil du jo slite med å finne egnet optikk til FF, selv om det ikke er så vanskelig som du-må-ha-stor-rød-L-folket vil hevde.

En Tamron 28-75/2.8 får du brukt for 2-3k om du leter litt, og den er flott som normalzoom på en 5D, selv om du får veldig mørke hjørner på åpen blender. Det er sjelden et kjempeproblem i realiteten.

PS: Du har hatt veldig uflaks når du tenkte ut denne planen... Overgang fra Nikon til Canon du liksom! :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Siden du har brukt D90 før, så vil jeg tro at du vil finne 550D for pinglete. Så en 50D eller en 5D er nok fornuftige valg.

Du sier at du kan låne mye optikk av dine Canonifiserte venner; men har de mest FF eller crop optikk ? Hvis de stort sett har crop optikk, så hjelper det ikke deg hvis du går for en 5D ...

Bortsett fra det, så tror jeg nok at FF, og dermed en 5D, kan være det mest fornuftige for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har tilgang til å låne optikk til jeg får kjøpt selv. Så det er egentlig ikke noe problem..

6-7000,- til hus, er av den grunn at jeg ferdes mye på gatebilfestival, rallycross, lange skogsturer...osv.. Så vil ikke risikere å miste/ødelegge ett kamera til 10-15000,- :D

Jeg skal forresten ta bilder! Har videokamera til filming :)

Han jeg kjenner som har mest optikk jeg kan låne har 5D mark II. Så er vel FF..

Lenke til kommentar

Jeg har en eneste gang blitt spurt til råds om kamerakjøp (altså utenom forumet). Da var det en kamerat som tenkte på å kjøpe seg kamera. "Faen" tenkte jeg. "Nå kjøper han sikkert Canon så må jeg drive å låne bort de dyre objektivene mine."

Så da ble det snakket varmt om alle de andre merkene jeg har hørt om, og jeg prøvde å være veldig overbevisende da jeg sa at jeg nok ikke ville kjøpt Canon i dag, nå som jeg vet litt om de andre kameraenes fortrinn.

Lenke til kommentar

6-7000,- til hus, er av den grunn at jeg ferdes mye på gatebilfestival, rallycross, lange skogsturer...osv.. Så vil ikke risikere å miste/ødelegge ett kamera til 10-15000,- :D

Nå er det riktignok at jo dyrere kameraene er, jo bedre er de bygget. De aller dyreste er nærmest bygget som en tanks ...

Lenke til kommentar

PS: Du har hatt veldig uflaks når du tenkte ut denne planen... Overgang fra Nikon til Canon du liksom! :fun:

Sånne svar som dette er det du får når Nikonikkere blander seg inn ;)

Du kan kjøpe en 50mm f/1.8 så har du et knakende godt objektiv og begynne med til en rimelig penge.

Man får i dagens marked et brukt 5D helt ned til 5000.- så det er faktisk et kjempekjøp.

Bare vær klar over at 5D ikke er det ultimate actionkamera,ellers så vil det fungere eksellent til de andre nevnte scenarioene.

Lenke til kommentar

Om du tar bilder av biler i fart, som feks på gatebil og rallycross så ville jeg gått for 50D.

Det har raskere skuddtakt en 5D´n også får du vel det kamera til en overkommelig pris nå :thumbup:

Og optikken fra 5D´n går vel på 50D´n også.

Kjøp deg et batterigrep så får du tatt flere bilder per lading, samt flere minnekort så kan du ta masse bilder :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...