Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligsalg innad i familie, hvordan slippe unna skatt?

Hansis

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine foreldre ønsker å overføre en leilighet i mitt navn. Den har steget sikkert en halv mill siden kjøpsdato. Slik jeg har forstått er det 2 valg:

1. Selg nå, betal 28% av gevinst i skatt

2. Overfør leilighet til meg for en lavere pris og dermed betal mindre skatt. Jeg bor der så i 12 mnd, pusser opp, for så å selge uten skatt.

Vil skattemyndighetene reagere på at jeg kjøper for samme pris som den ble kjøpt for for 5 år siden? Evt litt høyere?

Finnes det noen muligheter for å slippe skatt i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Mine foreldre ønsker å overføre en leilighet i mitt navn. Den har steget sikkert en halv mill siden kjøpsdato. Slik jeg har forstått er det 2 valg:

1. Selg nå, betal 28% av gevinst i skatt

2. Overfør leilighet til meg for en lavere pris og dermed betal mindre skatt. Jeg bor der så i 12 mnd, pusser opp, for så å selge uten skatt.

Vil skattemyndighetene reagere på at jeg kjøper for samme pris som den ble kjøpt for for 5 år siden? Evt litt høyere?

Finnes det noen muligheter for å slippe skatt i det hele tatt?

Skattemessig kan jeg ikke se at dette er et problem. Det er ingen regler som sier at man må selge til markedspris. For dine foreldre er dette derfor ikke et problem.

For deg derimot stiller det seg annerledes. Skattemyndighetne vil kunne interessere seg for dette, hvis prisen åpenbart er for lav. Du har også en selvstendig plikt for å gi korrekte opplysninger. Hvis prisen åpenbart har preg av å være et gavesalg, er det spørsmål om det skal svares arveavgift for differansen.

Hvordan dette vil slå ut avhenger jo av hvor mye annen arv du i framtida har i vente fra dine foreldre. Alternativer kan også være at du låner litt av dine foreldre, også avskrives lånet med et beløp hvert år, innefor hva du kan få uten at avgiftplikt utløses

Lenke til kommentar

Din interesse er å få overført huset til en rimeligst mulig pris. Problemet er å få redusert ptrisen på lovlig vis. Det har jo Hunus forklart deg.

Det finnes en annen måte å få gjøre det på, som iblant brukes i arveoppgjør. Arvelater kan selge boligen til deg med betingelse om en livslang borett. En slik disposisjon må tinglyses.

En slik livslang borett kan for.eks. gi arvelater rett til å bo i hele eller deler av boligen ut livet uanhengig av hvem som faktisk eier boligen. Dette vil føre til en kraftig (og lovlig) reduksjon av markedsverdien. Ingen har jo interesse av å kjøpe en boligen hvor et gammelt ektepar har rett til å bo livet ut og vedkommende kan ikke kaste dem ut?

G. :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du kan få overført det på deg som gave\forskudd arv elns. Kjenner en som har fått et hus av sine foreldre, han betalte ikkeno. alle lever fremdeles.

hvordan formalitetene er vet jeg ikke, Men Karsten Five har tatt opp temaet mange ganger.

Kan man ikke selge\ gi bort en vare akkurat som man vil?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Jeg kommer nok til å arve en del i fremtiden så jeg vil helst unngå alt som har med arv å gjøre i denne casen.

Jeg har skjønt at man kan gi bort 1g i året i gave slik at det ikke kommer under arveloven. Men uansett om vi gjør dette i noen år så vil jo salgsprisen til meg være høy? Og da må vi betale 28% av gevinsten uansett.

Ufattelig irriterende, fordi det er egentlig min leilighet, og jeg har bodd der de siste 5 årene. Jeg har hatt privatlån hos dem, men den har alltid stått i dems navn.

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at man kan gi bort 1g i året i gave slik at det ikke kommer under arveloven. Men uansett om vi gjør dette i noen år så vil jo salgsprisen til meg være høy? Og da må vi betale 28% av gevinsten uansett.

Høyeste arveavgiftssats på arv fra foreldre er 10%, så det er ikke tvil om at det er mye mer lønnsomt enn å betale 28% gevinstbeskatning.

Lenke til kommentar

Høyeste arveavgiftssats på arv fra foreldre er 10%, så det er ikke tvil om at det er mye mer lønnsomt enn å betale 28% gevinstbeskatning.

Hm.. gevinstskatten blir jo av gevinsten, mens arveavgiften blir av hele verdien (- fribeløp). Eller?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hm.. gevinstskatten blir jo av gevinsten, mens arveavgiften blir av hele verdien (- fribeløp). Eller?

Nei, selvfølgelig ikke. Poenget var at han skulle kjøpe leiligheten, til opprinnelig pris eller markedspris i dag. Og hvordan denne differansen skal behandles. Det er da differansen mellom kjøpspris og markedverdi som utgjør "gaven".

Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig ikke. Poenget var at han skulle kjøpe leiligheten, til opprinnelig pris eller markedspris i dag. Og hvordan denne differansen skal behandles. Det er da differansen mellom kjøpspris og markedverdi som utgjør "gaven".

Ja riktig ja, da er jeg med. :)

Lenke til kommentar

Man betaler ikke skatt på gevinst ved salg av bolig man selv har bodd i de siste årene. På samme måte som man ikke får fradrag for tap på bolig man har bodd i de siste årene.

Man kan overføre huset til neste generasjon ved å få utført takst på huset. Så "selger" foreldrene huset til barna. Samtidig som barna tar opp lån hos foreldrene. Det er dog viktig at dette er et faktisk lån, dvs. at det skal betales renter. Tror ikke det er så viktig hvor lave renter det er snakk om. Barn kan få 1G fra foreldrene totalt i året i gave. Dvs. 0,5G fra hver av foreldrene. Dette beløpet kan man så bruke for å "betale" ned avdragene på lånet man har tatt opp hos foreldrene.

For at dette går riktig for seg bør man ta kontakt med advokat for å påse at det juridiske er på plass.

Les litt mer her: http://www.aftenposten.no/pengenedine/article2737908.ece

Lenke til kommentar

Greia her er jo at jeg faktisk har bodd der de siste 5 årene, men den har ikke stått i mitt navn. Regner med at det ikke er så enkelt som at jeg kan skjøte den over til meg nå og slippe unna skatt.

Jeg vil ikke ha noen problemer med å få lån i banken, så hvorfor blande inn dette med gaver egentlig? Jeg må jo uansett sette en pris eller få takst på leiligheten som blir kjøpesum.

Hvis kjøpesum i 05 var 1 500 000 og dagens takst er 2 000 000, da må vi cashe ut 28% av 500 000 i skatt. Uansett hvor mange gaver jeg får av foreldrene mine så slipper vi vel ikke unna dette? Eller er poenget at vi kan sette en lavere pris og skrive det som gave?

Lenke til kommentar

Greia her er jo at jeg faktisk har bodd der de siste 5 årene, men den har ikke stått i mitt navn. Regner med at det ikke er så enkelt som at jeg kan skjøte den over til meg nå og slippe unna skatt.

Jeg vil ikke ha noen problemer med å få lån i banken, så hvorfor blande inn dette med gaver egentlig? Jeg må jo uansett sette en pris eller få takst på leiligheten som blir kjøpesum.

Hvis kjøpesum i 05 var 1 500 000 og dagens takst er 2 000 000, da må vi cashe ut 28% av 500 000 i skatt. Uansett hvor mange gaver jeg får av foreldrene mine så slipper vi vel ikke unna dette? Eller er poenget at vi kan sette en lavere pris og skrive det som gave?

Da skal jeg forklare dette en gang til. Men nå begynner jeg å bli litt lei. Det er ikke gevinsbeskatning på gaver. Gaver reknes ikke som salg. I eksemplet ditt ovenfor blir det ikke gevinstbeskatning på 28 % av 500 hvis du får beløpet i gave. Hvis du kjøper leiligheten for 2 000 blir det selvfølgelig det.

At du har bodd spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Du kjøper den for 1.500.000 og får da på en måte 500' i "gave". Hvis du har brukt opp fribeløpet fra tidligere, er det 10% arveavgift på dette. Så bor du der selv et år og selger for 2.000.000 uten skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...