Gå til innhold

Felles opptak og seleksjon 2010

Anbefalte innlegg

Hadde en litt vel kald tur da jeg i beruset tilstand fant ut at jeg skulle gå en time for å komme hjem i shorts og t skjorte klokka 1 om natta når tempen kryp under 10 + vind.

Heldigvis ser det ut til å være en lett forskjølelse.

Har aldri vært en slugger i styrke tenker jeg ikke kommer høyere enn 3 i gjennomsnitt og da er jeg nok veldig snill, men kan nok løpe til en 3.5 eller 4 håper jeg. Men er innenfor på alt.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forkjølet selv. Trodde i utgangspunktet det var halsbetennelse, men sandpapirfølelsen forsvant etter en dag så det er nok bare en helt vanlig forkjølelse, noe jeg pleier å få på denne tiden av året. Nå testes vi ikke på 3000 dag 1 (kan ikke si med sikkerhet når vi testes, men jeg vil tro det er rett over midten av fase 1), så du har nok en drøy uke på deg til å bli frisk. Dersom du består styrken men kommer litt under kravet på 3000 gjør ikke det nødvendigvis noe, du kan likevel tas opp til fase 2 (dersom du ikke er langt under kravet) og vil da retestes en gang i løpet av fase 3 på det du har strøket på. Forhåpentligvis er du frisk til da.

Hva angår tremila: du bør virkelig forklare situasjonen din for befalet og høre om det er sjans for at du kan få særbehandling ;)

For what it's worth: jeg synes ihvertfall det høres ut som en ganske legitim kombinasjon av grunner til å slippe en veldig krevende løpetest på avdeling. Du ønsker heller ikke å pådra deg senebetennelse (dersom det er aktuelt) før feltøvelsen. Jeg fikk det selv på øvelsen i fjor, og det var mindre moro.

edit: hehe, du har påpekt det selv tidligere i tråden ja ;)

Flere som skal i Luft forresten?

Jeg skal prøve meg, men kjenner jeg at det blir for ille så bryter jeg.

To fra troppen min skal inn i luft. Hvis du havner i luft, så MÅ du søke deg som lagfører på NIS. Nothing else matters!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man skal møte hvis man kommer den 25.?

Jeg kommer også den 25. Ta deg en tur opp i vakten (rett til høyre for bommen når man kommer utenfra, samme bygg som messen) og forklar kjapt situasjonen. De kan så kontakte daghavende, som kan innlosjere deg på dertil egnet plass (antageligvis feltseng i idrettshallen dersom det er satt opp by then. Eller, om vi er heldige, seng på kaserne ;) )

Hvis mange klarer styrkekravene i fase 1, vil de fortsatt luke ut folk som har klart det?

Hva må man egentlig gjøre for å komme videre fra hver enkelt fase?

Fra tidligere år har man normalt hatt omkring 1000 "plasser" til fase 2, det går rett og slett på kapasitet. Man kan også ryke på andre ting enn fysiske i løpet av fase 1, men det er her flesteparten av de som faller av før fase 2 faller av. For å komme videre fra fase 1 bør man ideelt sett ha bestått fysiske (3000, styrke og svømming) og teoretiske tester (for de som må ta dette). I tillegg bør man ikke ha dummet seg komplett ut på offisersintervju. Jeg kjenner ikke til at det har forekommet at samtlige som har blitt med til fase 2 har bestått de fysiske testene i fase 1, men om det skulle bli "for mange" som består disse vil man sikkert plukke ut de som per da virker best egnet videre til fase 2. Alle kommer videre fra fase 2 uansett, og de som "kommer videre" fra fase 3 er de som blir tildelt befalsskoleplass.

For den saks skyld kan man også få skoleplass selv om man ikke består retestene. Jeg kjenner ikke til i detalj hvordan seleksjonen foregår, men i fjor var det minst 2 stk. på troppen min som fikk skoleplass med forbehold om at de klarte testene ved innrykk (ca. 6 uker senere). Nå skal det nevnes at disse var sånn 1-2 pushups fra å ha et snitt som tilsvarte minstekravet. I alle fall må enhver kandidat ha det mål for øyet å ihvertfall klare minstekravene, det er dårlig deal å gamble på å bli tatt opp på disp. Kravene vil også skjerpes i løpet av befalsskolen: man har separate krav for opptak og bestått befalsskole. Kjenner ikke befalskravene for øyeblikket, annet enn 3000 som har et minstekrav på 13:30, noe en av mine troppskamerater i fgtj. røk på etter å ha fullført 98% av UB-halvåret.

Hvis du havner i luft, så MÅ du søke deg som lagfører på NIS. Nothing else matters!

Man har jo strengt tatt ikke den valgfriheten i Luft. Jeg søker VS, men selv ikke det kan man være garantert å komme inn på selv om man blir tildelt skoleplass. Langt mindre LF i NIS. Det går vel alltids an å søke som du sier...

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Samtidig med FOS er det en rekke frister for videre utdanning som går ut. Jeg gjør regning med at vi får mulighet til å ta fri for å ordne med innsendinger etc?

Lenke til kommentar

Noen som vil inn i hæren da? Håper på en plass på GSV linja... klarer 6 i styrketestene, men ikke på 3000, håper å klare 5 der, men er redd det blir 4!

Men disse testene er ikke det viktigste, det er hvordan du klarer "lederskapsøvelsen" og hvordan du oppfører deg når du er utslitt som teller... Og selvfølgelig en helhet av alt du gjør.

Dette er hva jeg har hørt av noen som går HBS nå.

Noen som vet hvor mange bs plasser det er på de forskjellige avdelingene i hæren? For eksempel hvor mange befalselever som skal til GSV?

Lenke til kommentar

For å si det sånn da en lite trent person (med normal kropptyngde da) med en skikkelig intensiv trening kan greie kravene på 2 måneder det er det ikke tvil i min sjel om at de burde iallefall greie styrkeprøvene 3000 kan være litt annerledes. Dermed ville jeg tro at de fysiske testene er bare for å sjekke om du har en grei form ;)

Det er jo mange andre ting som er mye mer prekært som du ikke kan trene like mye med som er viktigere enn fysikken, evt personlighet og hvordan du takler situasjoner.

Men det er jo bare min mening kan jo være at det ikke er slik.

Det blir litt som med at du skal svømme 200 meter, de spør jo bare om du faktisk kan løpe og at du kan løfte din egen vekt noen ganger.

Noen som kan si litt i detalj hva som skal pakkes og om det vasking av tøy etc, der?

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Noen som vil inn i hæren da? Håper på en plass på GSV linja... klarer 6 i styrketestene, men ikke på 3000, håper å klare 5 der, men er redd det blir 4!

Men disse testene er ikke det viktigste, det er hvordan du klarer "lederskapsøvelsen" og hvordan du oppfører deg når du er utslitt som teller... Og selvfølgelig en helhet av alt du gjør.

Dette er hva jeg har hørt av noen som går HBS nå.

Noen som vet hvor mange bs plasser det er på de forskjellige avdelingene i hæren? For eksempel hvor mange befalselever som skal til GSV?

Alt går på minstekrav. Hvis du ikke fyller minstekravene, eller ihvertfall befinner deg et stykke under linjen, vil du ikke bli tildelt plass. De tar ikke opp kandidater som er uegnet for befalsskolen. Imidlertid skal det ikke være noen stor heksekunst å bestå det fysiske for en normalt bygd og normalt trent person (sier jeg som har røket på det før). Men som du sier: de plukker ikke bare fra toppen på resultatlisten etter de fysiske testene. Det er en omfattende testings- og evalueringsprosess, og alt teller selvsagt.

Jeg tviler på at noen her på forumet kan gi deg tall og statistikk ang. ledige plasser, men du vil trolig få dette opplyst på opptaket. Det blir en briefing ila. fase 1 i en av hangarene der de pleier å gi slik informasjon.

Forslag til pakkeliste mener jeg vi har fått i heftet som fulgte med innkallingen, gi tilbakemelding her hvis dette ikke stemmer. Det er ikke tilgang på vasking av tøy, det er tross alt som regel 1500 kandidater som møter hver sommer, og man har ikke kapasitet til å la alle disse vaske klærne sine. For den saks skyld har man egentlig ikke kapasitet til selve arrangementet FOS, og mange kandidater shippes til sivilforsvarsleiren eller nærliggende skoler, avhengig av gren. Endel bor også på basen, men det er rett og slett ikke plass til alle. For de som bor utenfor leir settes det opp busser til gitte tidspunkt morgen og kveld som puljene/troppene følger.

Det vil bli mønstring, altså utdeling av ustyr, etter fase 1. Da vil man få utdelt uniform, utstyr, og etterhvert AG-3 (i fjor ble mønstring av AG-3 gjort i felt for Luft sin del ihvertfall). Dette inkluderer bl.a. undertøy og t-skjorter, men sørg ihvertfall for at dere har klær til første uken + en dag eller to i fase 3.

Samtidig med FOS er det en rekke frister for videre utdanning som går ut. Jeg gjør regning med at vi får mulighet til å ta fri for å ordne med innsendinger etc?

Du får én dag fri etter fase 2 som du kan bruke til hva du vil. De fleste drar til Kr.sand sentrum, Dyreparken eller stranden. Når er disse fristene du snakker om, og er det snakk om ting som ikke kan ordnes før du reiser?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

MAn får én dag fri etter fase 2 som du kan bruke til hva du vil. De fleste drar til Kr.sand sentrum, Dyreparken eller stranden. Når er disse fristene du snakker om, og er det snakk om ting som ikke kan ordnes før du reiser?

Sensuren min faller iallefall ikke før imorgen så skal bevis sendes med posten etc (privatist). har jo noen hjemme som sikkert kan fikse det for min del da.

Lenke til kommentar

ÆSJ. Den ene pliktsersjanten vår dimmer på fredag, så han har bestemt seg for å lage et fysisk helvete for oss de siste dagene. Det passer jo helt supert, i og med at jeg skal på FOS neste uke, OG fikk vite at jeg MÅ ta de fysiske dimmetestene på fredag.

I morgen skal vi ha ekstra kveldstjeneste med bare nærkamp, og jeg vedder på at han kommer til å kjøre noe grisebank-aktiviteter. Jeg vurderer å nekte å være med pga. FOS, men da blir det sikkert bråk.

Det er så sykt dårlig gjort.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Slapp å ta dimmetester fordi jeg skulle på FOS i 08 jeg. I-ass begynte å kave veldig, men jeg fortalte at det ikke var aktuelt siden flyet gikk om tre timer, og jeg må levere våpen, adgangskort og signe ut innen det. Dessuten skulle jeg testes i akkurat de samme tingene i løpet av uken, og da var det greit.

Lenke til kommentar

Nei. "Formelt sett" er du ikke i førstegangstjeneste før du har kommet videre til fase 2 (såvidt jeg husker), og da er testene allerede gjennomført (unntatt retester).

Mener ikke man får tjenestetillegg for første uken, men de som blir tatt opp på midlertidig opptaksråd får tjenestetillegg for fase 2 og 3.

Lenke til kommentar

Nei. "Formelt sett" er du ikke i førstegangstjeneste før du har kommet videre til fase 2 (såvidt jeg husker), og da er testene allerede gjennomført (unntatt retester).

Mener ikke man får tjenestetillegg for første uken, men de som blir tatt opp på midlertidig opptaksråd får tjenestetillegg for fase 2 og 3.

Jeg tenker på de som allerede er inne til førstegangstjeneste under FOS.

Lenke til kommentar

Slapp faktisk dimmetestene! :)

Men vi har hatt fire fysiske tester hittil i år.

2 på rekrutten

1 på opptaket til avdelingen

1 midt i året

...og skal ha to til nå på FOS.

Men de opptakstestene var forresten ikke med 3000 meter, men 7500 løp med 22 kg pakning og Felt 2 bekledning.

Lenke til kommentar

Retester er kun for dem som ikke består første gang. Dersom de likevel kommer videre, retestes de i det de stryker på (stryker man på styrke, tar man hele styrketesten på nytt).

Vel, det ble et kortere opphold på meg i år enn jeg hadde håpet på.

Jaja, jeg tilegnet meg ihvertfall nyttig lærdom: hvor mange ganger man kan feile befalsskoleopptak før de gir deg beskjed om at de vil la være å kalle deg inn hvis du søker flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...