Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er det som feiler han? og hva kan jeg gjøre...

psykodelia

Anbefalte innlegg

jeg har en ... venn som... jeg mener det er noe galt med, psykisk. selv tenker jeg psykopat ettersom mye av det han sier, mener og viser har sterke røtter til mye av det jeg har lest om.

et eksempel er: han fortalte hvordan han pleide å holde hendene til eksene sine og få dem til å slå seg selv til de begynte å grine, forså å få dem til å si at de elsker ham. Dette var visst en slags test for å se om han kunne stole på dem / om de snakket sant og om de elsket ham.

jeg ble helt kvalm da jeg hørte dette og sa til han at det der er helt galt, og at du ikke må gjøre det igjen. ikke bare er det svært manipulerende (han er fysisk sterkere og får dem til å slå seg selv til de er helt nede og tvinger dem til å se opp på en som gjør dem vondt...) og stygt gjort. Det er ikke slik en viser tillit og kjærlighet, det er slik man tvinger den fram og hersker over andre.

Han svarte kjekt tilbake at det var de som slo seg selv, og da jeg hintende sa at "det er jo du som tvinger dem til å slå seg selv, det er du som holder hånda, det er du som fysisk fører de andre hånda i ansiktet på dem", så fnyste han og sa at "hadde de vært sterkere, så hadde det ikke vært et problem..." og la på "så du mener at dersom jeg holder i hånda til en som har en pistol og han skyter en, så er det min feil?! hahaha" (her rettet jeg på han og sa at det kommer an på hvem som fysisk trykker på triggern og i hvilken hensikt...)

jeg synes dette er veldig skremmende. men han ser ikke ut til å forstå hva han gjør som er så galt. jeg har prøvd å forklare det og alt, men han forstår det bare ikke. det er jo tydelig at han mangler empati og medlidenhet og selvinnsikt og medfølelse... han klarer ikke å leve seg inn i andres situasjoner og putter alltid seg selv først.

som sagt, jeg tror han er en ganske ... kraftig psykopat, men jeg har jo ikke bakgrunn for å stille slike diagnoser. er det noen som kan påpeke eller si noe på dette?

dessuten lurer jeg på HVA jeg kan gjøre for å hjelpe han og de han påvirker (han har gjort det på meg, men det har jeg heldigvis kommet ut av... ja, jeg vil hjelpe han slik at han ikke gjør slike dritting mot andre seinere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke hjelpe en psykopat på den måten. Hvis han ikke forstår selv at han gjør noe galt så vil han bare manipulere ethvert forsøk på hjelp.

Hvis han har så lite empati som du sier så vil han diagnostiseres som sosiopat og de er det fint lite man kan gjøre med.

Sosiopater er generelt veldig sjarmerende mot mennesker de ikke kjenner. Hvis man innleder ett forhold til en sosiopat så vil man fort se sosiopatens sanne natur. Da forsvinner den sjarmerende typen du først så og den manipulerende delen kommer til fullt uttrykk slik som du beskriver denne vennen din.

Mitt råd er hold deg unna ham, hvis du ikke er fysisk sterk nok så vil han alltid dominere og utgjøre en fare for deg.

Lenke til kommentar

Så hvis man er en sosiopat er det ingen hjelp eller behandling og få?

Hovedregelen er at sosiopater, eller personer med antisosial personlighetsforstyrrelse som diagnosen heter, ikke har effekt av behandling. Det skyldes flere forhold, der de viktigste faktorene er at disse personene mangler (i større eller mindre grad) evnen til empati og skyldfølelse. Ofte er dette overfladiske mennesker med en glatt og sjarmerende fasade, som dekker over sterk aggresjon og raseri.

Det hender at psykopater søker behandling, men oftest er dette for å unngå ubehagligheter som f eks fengsel, eller at de ønsker å oppnå fordeler, som f eks erstatningsutbetalinger.

Selvsagt havner slike personer (ofte) i livskriser, og slik få det subjektivt like vanskelig som andre. Men som behandler vil en ofte etter kort tid oppleve at fokus i samtalene endres til å mest handle om hva personen selv kan få ut av vanskene, eller kontakten med behandleren.

Det viktigste rådet en kan gi til offer for psykopater er å komme seg unna, fordi endringsevnen og endringsviljen til psykopaten er så svakt utviklet.

Men selvsagt finnes det nyanser, for det finnes grader av psykopati som av alt annet. Mange har psykopatiske trekk, men kan likevel fungere godt innen sine områder.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

ja, har lest mye av det selv. synes det er ufattelig synd, for det er mest for de neste han vil møte, at jeg vil hjelpe...

han har kanskje en minimal form for empati, men det er KUN om det gjelder f.eks. kjærsten hans og hvor han kan vise henne hvor bra han er...

Lenke til kommentar

Utifrå det du har sagt er det hverken grunnlag for å merke han som psykopat eller sosiopat, det er mange separate diagnoser som må stilles før det kan skje.

Eg hadde kalt ham kynisk og skadefro, det er grunnlag for ein anmeldelse dersom det du sei stemmer, eg anbefalar deg å gå til politiet.

Lenke til kommentar

Klarer du på noe vis å få ham til å besøke en psykolog eller lignende? Dette høres nemlig veldig skummelt ut, og jeg lurer på hvilke trekk du selv har som har et vennskap med denne personen uten å trekke deg unna i frykt...

Endret av Thefka
Lenke til kommentar

Utifrå det du har sagt er det hverken grunnlag for å merke han som psykopat eller sosiopat, det er mange separate diagnoser som må stilles før det kan skje.

Eg hadde kalt ham kynisk og skadefro, det er grunnlag for ein anmeldelse dersom det du sei stemmer, eg anbefalar deg å gå til politiet.

Ok. Hvilke diagnoser tenker du på da?

Lenke til kommentar

Klarer du på noe vis å få ham til å besøke en psykolog eller lignende? Dette høres nemlig veldig skummelt ut, og jeg lurer på hvilke trekk du selv har som har et vennskap med denne personen uten å trekke deg unna i frykt...

Jeg vil anbefale boken "Sjarmør og tyrann" av journalist Aud Dalsegg og psykiater Alf Dahl. Den er en popularisert og lettfattelig beskrivelse av psykopati, og forklarer bl a hvorfor det er vanskelig å bryte ut av psykopatens makt. Og hvorfor det er nytteløst med psykologbehandling av psykopati. Se forøvrig hva som er postet tidligere i tråden.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

PCL-R er meir retningslinjer heller enn offisielt brukte diagnoser, men relevant i samanhengen (forenkling av meg sjølv å kalle det for diagnoser tidligare, meir korrekt blir vel eit bestemt antall særegenheiter ved personlegheit).

Aggressive narcissism

Glibness/superficial charm

Grandiose sense of self-worth

Pathological lying

Cunning/manipulative

Lack of remorse or guilt

Emotionally shallow

Callous/lack of empathy

Failure to accept responsibility for own actions

Socially deviant lifestyle

Need for stimulation/proneness to boredom

Parasitic lifestyle

Poor behavioral control

Promiscuous sexual behavior

Lack of realistic, long-term goals

Impulsiveness

Irresponsibility

Juvenile delinquency

Early behavioral problems

Revocation of conditional release

Many short-term marital relationships

Criminal versatility

Behandling nyttar ikkje ved psykopatar (ikkje per i dag hvertfall), det er ikkje mangel på utdanna psykologar som meinar at ein bør ta dei bak vedskjulet og skyte dei.

Lenke til kommentar

Men saken er at man kan ikke stille noen diagnose over forumet. Det blir jo bare vill spekulering..

Helt riktig, det går ikke å stille diagnoser på nettet. Men ut fra det TS skriver, er vel ikke dette kun vill spekulering, men hvis du leser hele tråden så ser du at dette er et svar på hennes bekymring.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

PCL-R er meir retningslinjer heller enn offisielt brukte diagnoser, men relevant i samanhengen (forenkling av meg sjølv å kalle det for diagnoser tidligare, meir korrekt blir vel eit bestemt antall særegenheiter ved personlegheit).

Aggressive narcissism

Glibness/superficial charm

Grandiose sense of self-worth

Pathological lying

Cunning/manipulative

Lack of remorse or guilt

Emotionally shallow

Callous/lack of empathy

Failure to accept responsibility for own actions

Socially deviant lifestyle

Need for stimulation/proneness to boredom

Parasitic lifestyle

Poor behavioral control

Promiscuous sexual behavior

Lack of realistic, long-term goals

Impulsiveness

Irresponsibility

Juvenile delinquency

Early behavioral problems

Revocation of conditional release

Many short-term marital relationships

Criminal versatility

Behandling nyttar ikkje ved psykopatar (ikkje per i dag hvertfall), det er ikkje mangel på utdanna psykologar som meinar at ein bør ta dei bak vedskjulet og skyte dei.

Jeg forstår ikke det siste du skriver i posten din, om "at det ikkje er mangel på utdanna psykologar som meiner at ein bør ta dei bak vedskjulet og skyte dei". Jeg kjenner ingen psykologer - og jeg kjenner en del - som mener at pykopater bør utryddes.

Det du lister opp av personlighetstrekk/adferdsmåter, er vel ganske presist de diagnostiske kriteriene til Antisosial personlighetsforstyrrelse (psykopati) - med unntak av varighetskriteriene, som du ikke skriver noe om.

De i seg selv er ikke diagnoser, som du helt korrekt bemerker. Så jeg forstår ikke helt hva du er uenig med meg i.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

selvfølgelig er jeg klar over at dette ikke er riktig sted for å stille en diagnose, men som dag1234 sier, det er for å få litt tanker om det... for det er ikke lett når man står aleine om dette.

grunnen til at jeg kjenner denne fyren, er fordi jeg var sammen med han før. som folk har påpekt, ting var helt fint i starten, men etterhvert kom det mer og mer fram. og etter en vanskelig periode hvor jeg endelig klarte å si "jeg vil ikke mer, jeg elsker deg ikke" slik at han faktisk hørte det, vil jeg ... om ikke vekke han, men gjøre han klar over at det han gjør... nei, jeg vet, det er lite poeng når han aldri forstår HVA det er som er så galt. jeg føler at det er noe som mangler, han fatter rett og slett ikke hva som er problemet. ofte føler jeg også at han bare blir en annen person. han kan enten være helt forjævelig, kald og kynisk. eller han kan være omsorgsfull (hjelper alle rundt seg), gråter om noe er sårende og viser masse følelser.

han har ad/hd og omsorgssvikt, så det er mye der som har påpekt han. som han selv har sagt, "jeg kunne la det gjøre meg svak, eller jeg kunne gå min egen vei".

Lenke til kommentar

dag1234: Var aldri deg eg var uenig med, stilte meg bare kritisk til at det verka som vidarkri for raskt kom til konklusjonar.

Det med å "ta dei bak vedskjulet" var berre eit utrykk, fordi mange føler at psykopatar er håplause tilfeller, eg kjenner også mange psykologar, ingen av dei er drapsmenn ;).

Varigheitskriterier gjeld alle personligheitstrekk, tenkte ikkje over å nevne det.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

eller han kan være omsorgsfull (hjelper alle rundt seg), gråter om noe er sårende og viser masse følelser.

han har ad/hd og omsorgssvikt, så det er mye der som har påpekt han. som han selv har sagt, "jeg kunne la det gjøre meg svak, eller jeg kunne gå min egen vei".

Disse opplysningene svekker hypotesen om at personen har antisosial pesonlighetsforstyrrelse, men gir tanker om at han sliter med en eller anne form for impulsforstyrrelse, som jo er vanlig ved Ustabil(borderline)personlighetsforstyrrelse og ADD/ADHD. Borderline og ADD/ADHD har i fall langt bede prognose enn antisosial PF.

Lenke til kommentar

ok, jeg blir så forvirra.

i det ene øyeblikket følsom og snill, det andre en jævel som får jenter som elsker han til å slå seg selv... jeg blir fysisk kvalm av å tenke på det.

men ja, han føles ut som to personer, ikke at han er schizofren, han husker jo hva han har gjort og alt det der, men han skifter så fort og drastisk mellom to veldig forskjellige humør/personlighet.

skal lese mer om borderline. tusen takk for alle svar og hjelp!

Lenke til kommentar

ok, jeg blir så forvirra.

i det ene øyeblikket følsom og snill, det andre en jævel som får jenter som elsker han til å slå seg selv... jeg blir fysisk kvalm av å tenke på det.

men ja, han føles ut som to personer, ikke at han er schizofren, han husker jo hva han har gjort og alt det der, men han skifter så fort og drastisk mellom to veldig forskjellige humør/personlighet.

skal lese mer om borderline. tusen takk for alle svar og hjelp!

Hei

Skjønner du blir forvirret, for dette er jo komplekse fenomener!

Hvis han har en Borderline PF, vil han svinge intenst i væremåte, holdninger og følelser, og han vil lett kunne oppleves som forskjellige personer. Det skyldes, mener mange, at ulike sider ved personligheten er lite integrert og at disse sidene eksisterer side om side og vil kunne variere i styrke over tid og humør og etter hvem han snakker med. På norsk heter det da også Ustabil PF. Det er to varianter, der den ene kalles impulsiv, og det kan være at det er det din venn har.

Spesielt ved Ustabil PF vil det lett oppstå kraftige følelser hos personer rundt ham, og det kan oppleves som et emosjonelt kraftfelt der det kan være vanskelig å tenke egne tanker og føle egne følelser. Dette fenomenet kalle projektiv identifikasjon.

Det har vært mye forskning på borderline-tilstander de siste 40-50 årene, mest i USA og England, og en god del behandling har blitt utviklet (- bl a i Norge av psykologen Jon Monsen).

Det er spesielt den psykoanalytiske og psykodynamiske teoriretningen som har vært opptatt av disse tilstandene, men de kognitive kommer nå etter.

Her som ellers, er det ikke alle som har nytte av behandling, og det må gjøres en egen vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Lykke til uansett.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

ok, tusen takk!

har lest litt, noe passer, men jeg føler ikke at alt passer, men folk er... forskjellige.

jeg vil uansett takke alle sammen som har svart.

politianmeldelse kan jeg ikke, for jeg har bare hans ord på at det har skjedd, og det kan han godt nekte for + eksene hans tror jeg neppe kommer til å bli med på det...

har lenge prøvd å få han med til psykolog, men han begynner da bare å legge ned på at det er jeg som er den som trenger hjelp..

sånn er det, det er ikke lett. men jeg får bare lete videre.

igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...