Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen streika! Trenger hjelp fort.

Anbefalte innlegg

I natt satt jeg og spilte på pcen, som jeg har gjort uttallige ganger før :p Plutselig skrur pcen seg rett av, er av i 1 sekund, og prøver å skru seg på igjen. Når den gjør det, så kortslutter den helt, og det kommer litt røyk ut av den og det begynner å lukte svidd etter kort stund. Jeg skjønner at det er noe som har blitt svidd og ødelagt inni pcen, men jeg vet ikke hvilken komponent det er. Før den streika, så merka jeg ikke noe artifakter på skjermen eller noe sånt, jeg merket rett og slett ingenting på pcen i det hele tatt.. ingen lagging eller noe. Det er ikke strømforsyninga regner jeg med, for det lyser av hovedkortet og en USB-PS2 konverter jeg har når strømledningen er plugget i strømforsyninga. Hvis jeg prøver å skru på pcen, så går den i 0,2 sekunder før den skrur seg av. Det kan vel heller ikke være skjermkortet? Siden det skal gå an å kjøre en pc uten skjermkort? Jeg har fire rambrikker, så det kan vel ikke være det heller? Jeg trodde det kanskje var prosessoren.. Jeg vet at jeg bare kan sjekke, men det er ganske stress siden jeg har et shuttlekabinett. Veldig knotete å få bort alt sånn at jeg kan få skikka ordentlig inni.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte de som har litt mer peiling på pc kanskje kunne komme frem til hvilken enhet det var. Er ikke sikkert jeg klarer å finne ut av det på egenhånd. Men hvis det ikke er mulig, så får jeg bare åpne opp og prøve å finne feilen. Kunne du ikke hjulpet meg med hva jeg kanskje burde sjekke først?

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Hvis en enhet er svidd så vil du se det og lukte det hvis det har skjedd nylig. Eneste måten er å plukke maskinen fra hverandre og studere hver eneste del nøye. Det kan jo og være flere deler som har brent.

ELLER så legger du inn programmer som f.eks Core Temp eller Realtemp, og sjekker om det kan være f.eks CPU som er i varmeste laget. Du finner også egne temp-programmer til skjermkort, chipset osv.

Sjekk dette først, og gi en lyd..

Endret av RealSpZ
Lenke til kommentar

Det skal gå an å starte PCen uten skjermkort... Utifra det du forklarer, kan det se ut som skjermkortet ditt ville ta seg en tur til de evige jaktmarker. prøv å ta ut det, for så å se om den blir på lengre en med det i. eventuelt sett skjermen i et integrert skjermkort på hovedkortet (vis du har)

ELLER så legger du inn programmer som f.eks Core Temp eller Realtemp, og sjekker om det kan være f.eks CPU som er i varmeste laget. Du finner også egne temp-programmer til skjermkort, chipset osv.

edit: det er vel kanskje litt vanskelig når han ikke får skrudd på pc'n?

Endret av ÜN#Cookie
Lenke til kommentar

Som ÜN#Cookie sier, så får jeg ikke skrudd på pcen i det hele tatt. Vanskelig å sjekke temps da. Nå har jeg allerede fått ifra hverandre deler av pcen og fått sjekka på CPU, og den ser ikke brent ut. Er noen mørke merker der, men det går bort ettersom hvilken vinkel jeg ser det fra, så det er nok bare kjølepasta som har blitt gnukka bort eller noe. Jeg skal prøve å ta ut skjermkortet og se om pcen vil være på da, hvis jeg får det til! :p Er utrolig vanskelig å få det løs (Radeon 4890 i en bitteliten shuttle). Jeg har tatt ut alle rambrikkene, ikke noe så feil ut med de. Gir svar når jeg har starta opp uten skjermkort.

Lenke til kommentar

Det skal gå an å starte PCen uten skjermkort... Utifra det du forklarer, kan det se ut som skjermkortet ditt ville ta seg en tur til de evige jaktmarker. prøv å ta ut det, for så å se om den blir på lengre en med det i. eventuelt sett skjermen i et integrert skjermkort på hovedkortet (vis du har)

edit: det er vel kanskje litt vanskelig når han ikke får skrudd på pc'n?

Yes, ble noe rask skumring gjennom teksten der:P

Jeg hadde iallefall problemer med en CPU-kjøler som ikke satt ordentlig fast en gang. Jeg rakk akkurat å komme meg inn i BIOS og så under hardware-monitor. Der fant jeg ut at det var nettopp denne kjøleren som var feil.

Vet ikke hvor langt du kommer, men kanskje tryggere å skru alt fra hverandre som du gjør nå først:)

Som ÜN#Cookie sier, så får jeg ikke skrudd på pcen i det hele tatt. Vanskelig å sjekke temps da. Nå har jeg allerede fått ifra hverandre deler av pcen og fått sjekka på CPU, og den ser ikke brent ut. Er noen mørke merker der, men det går bort ettersom hvilken vinkel jeg ser det fra, så det er nok bare kjølepasta som har blitt gnukka bort eller noe. Jeg skal prøve å ta ut skjermkortet og se om pcen vil være på da, hvis jeg får det til! :p Er utrolig vanskelig å få det løs (Radeon 4890 i en bitteliten shuttle). Jeg har tatt ut alle rambrikkene, ikke noe så feil ut med de. Gir svar når jeg har starta opp uten skjermkort.

Lenke til kommentar

Det kan jo godt være hovedkortet også. Normalt sett så skal man se på en komponent at den er svidd.

Noen maskiner er kulere bygd enn andre for å takle brann. Vi hadde en Sun E10000 på UIO i Bergen hvor det ene hovedkortet brant helt opp uten at noen merket noenting. Maskinen detekterte automatisk at den begynte å miste ressurser og overførte pågående jobben til de andre hovedkortene, deretter meldte den det brente kortet ut og fortsatte som før. 400 brukere på systemet deriblant systemadmins merket det ikke før en alarm i maskinrommet meldte at ett halon brannslukningssystem hadde løst ut.

Vi fikk hovedkortet til Oslo og det var så brent at printplata kunne smuldres opp med finga. :!:

Lenke til kommentar

Da prøvde jeg å starte opp pcen uten skjermkort, og dette gikk fint. Den holdt seg på i 10 sekunder, til jeg skrudde den av. Er ikke helt sikker på pc, så jeg ville ikke la den stå på for lenge, i tilfelle. Da er det rett og slett skjermkortet som har tatt natta? Den kan ikke være strømforsyninga som ikke takler alt? Den er på 400W eller noe, tror jeg..

edit: Jeg kom på at det kom røyk og svidd lukt etter at den hadde streika. Hadde det vært strømforsyninga, så hadde vel ikke pcen skrudd seg på i det hele tatt? :p

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Nå er det ikke sikkert at det fremdeles lukter da, det er jo ikke sikkert at det var noen storbrann. Men siden den starter uten skjermkort så var det nok det som tok kvelden, eller muligens noe relatert til sporet kortet satt i.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det er nok skjermkortet, ja. Fikk meg en bedre lukt nå, og da stinka det svidd! Takk for hjelpen alle sammen! :)

Edit: Forresten. Jeg tok jo av CPU-kjøleren. Betyr det at jeg må ta på ny kjølepasta?

Endret av Minsc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...