Gå til innhold

Sliter med Pull- og Chin-ups

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp begynt med Stronglifts 5x5, men i går da jeg trente B-planen av treningsprogrammet så merket jeg at jeg sliter enormt med pull- og chin-ups :( Jeg klarer bare ikke løfte meg helt opp, klarer MAX TO ganger. Er det noen øvelser jeg kan gjøre i stedet? Eller noen øvelser som kan bygge meg opp til å klare det? Sliter ingenting med noen av de andre øvelsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har nettopp begynt med Stronglifts 5x5, men i går da jeg trente B-planen av treningsprogrammet så merket jeg at jeg sliter enormt med pull- og chin-ups :( Jeg klarer bare ikke løfte meg helt opp, klarer MAX TO ganger. Er det noen øvelser jeg kan gjøre i stedet? Eller noen øvelser som kan bygge meg opp til å klare det? Sliter ingenting med noen av de andre øvelsene.

Pull ups og chin ups går mye på vektsammenhengen din. Hvor mye fett du bærer og hvor mye muskler i forhold til fett generelt. En fyr på treningssenteret har fettprosent nede i %4 og veier kun 60kg og han klarer 15 pull ups med 25kg. Mens jeg klarer toppen mot 10 pull ups og veier 75kg, men er mye sterkere enn han i alle baseøvelsene.

Det kommer seg etterhvert skal du se! :)

Lenke til kommentar

Jo, men når du er nede i to, så kan det lønne seg å få noen til å hjelpe deg. Eller så kan du ta litt nå og da på samme dag. Jeg klarte knapt 3 i starten, men fikk en enorm økning relativt fort. Du kan også prøve å ta 1-1-2 (greier du ikke den siste, så kan du som nevnt få hjelp eller ta 1-1-1 istedet). Et annet "tips" er å ta pull-ups en dag, så hviler du i 2-3 dager, tar chin-ups, hviledager, så pull-ups igjen. Dette har funket meget bra for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...