Gå til innhold

Anbefalte innlegg

That is the question.

Etter å ha sett etter en ny gaming laptop som skulle koste 10k ca har jeg da selvfølgelig endt opp med en på 18k :p Jeg har da tenkt å skaffe meg en Multicom Kunshan W870. Høres ut som et godt valg utifra det jeg har lest her på forumet.

Det som nå er saken er at jeg er veldig usikker på valg av SSD eller HDD. Ser at flere råder til å vente til neste gen. av Intels SSD disker kommer. Venter jeg da å kjøpe betyr det at jeg må bruke en 7200 rpm HDD til å starte med, men er det ikke lurt å ha OSet på SSDen? Jeg er ikke så veldig datakyndig og tviler på at jeg klarer å legge over OSet fra HDDen til SSDen (correct me if I'm wrong)? Kan jo også legge til at jeg de 4 siste årene har klart meg med en 5400 rpm så uansett vil jo overgangen bli positiv, men vil jo gjerne ha det beste.

Takker for alle tips og svar!

Tom

*Edit: Tenkt over en annen ting. Ville dere heller spart pengene som blir brukt på SSDen til å oppgradere prosessoren? Fra Intel Core i7 720QM 1.6GHz til Intel Core i7 820QM 1.73GHz. Den skal stort sett KUN bli brukt til spill og litt surfing seff.

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ssd er en hdd det og, bare en annen type :)

Og ja, ssd for alle panga. Har selv investert i en disk og kommer aldri gå over til noe annet som hoveddisk.

Ikke for å være pirkete, men etter hva jeg har forstått så er ikke en ssd en hdd :p

Ssd: Solid state drive

Hdd: Hard disc drive

Det er jo ingen disc i en ssd :whistle:

Kan dog si meg enig i at det er letteste å kalle det en hdd :p

Lenke til kommentar

Noen må bekrefte/avkrefte dette:D

Det at ssd er en HDD vil nok bli brukt i reklame sammenheng, men om det faktisk er riktig er jeg litt usikker på. Slik harddisk er definert ( man installerer os/lagrer store mengder data ) er jo ssd en Hdd , men det er ingen disker inni nei så.

Uanset, etter å ha selv prøvd ssd og lest uendelig mange tester kan jeg ikke annet enn å anbefale de til alle som bruker pcen til mer enn å lese email/surfe.

Lenke til kommentar

Noen må bekrefte/avkrefte dette:D

Det at ssd er en HDD vil nok bli brukt i reklame sammenheng, men om det faktisk er riktig er jeg litt usikker på. Slik harddisk er definert ( man installerer os/lagrer store mengder data ) er jo ssd en Hdd , men det er ingen disker inni nei så.

Uanset, etter å ha selv prøvd ssd og lest uendelig mange tester kan jeg ikke annet enn å anbefale de til alle som bruker pcen til mer enn å lese email/surfe.

Det er jeg helt enig i, testet ssd for første gang i min stue pc for en liten stund siden. Nå sparer jeg til denne maskinen også, den virker så ufattelig treg i forhold :!:

Man klarer seg sikkert uten ssd også, men har man først testet en ssd er det ingen vei tibake.

Endret av magb
Lenke til kommentar

En ssd er en lagringsenhet, basert på mre eller mindre samme teknologi som brukes i compact flash kort. En harddisk er en lagringsenhet basert på spinnende magnetplater og lesehoder.

Rent teknisk har de ingenting til felles utover at begge er lagringsenheter.

EDIT: Med mindre du er avhengig av å kunne spille alle spillene dine i maks grafikk over alt, så hadde jeg heller kjøpt en stasjonær og en bærbar for de pengene.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Når jeg tenker etter har jeg vanligvis sagt "ssd harddisk" til folk på jobben, egentlig kun fordi de ikke ville ha skjønt noe annet enn "harddisk" når det kommer til hardware. Men det blir jo da direkte feil , skal passe på å spre riktig kunnskap fra nå av :D

edit: Hva blir det norske ordet for SolidStateDrive?

Endret av asad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde det vært meg hadde jeg ikke tvilt: SSD for alle penga! Det å vente på at Intel skal komme med ny generasjon ville jeg ikke stresset med da denne generasjonens SSD (2.) er såpass høy ytelse på.

Grunnen til at det blir anbefalt og vente til neste generasjons SSD er ikke pga ytelse, men pga pris/ytelse/lagringskapasitet forholdet er forventet til og bedres.

Lenke til kommentar

Vær også klar over at du antagelig ikke får OS'et på en plate, og ved å bytte ut til SSD i etterkant kan bli problematisk i forhold til å få OS'et installert. Uansett viktig at du innhenter info om lisensnøkkel etc før du fjerner den opprinnelige disken.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg hadde jeg ikke tvilt: SSD for alle penga! Det å vente på at Intel skal komme med ny generasjon ville jeg ikke stresset med da denne generasjonens SSD (2.) er såpass høy ytelse på.

Grunnen til at det blir anbefalt og vente til neste generasjons SSD er ikke pga ytelse, men pga pris/ytelse/lagringskapasitet forholdet er forventet til og bedres.

Klart det. Man kan alltids vente på noe raskere, bedre og billigere. Tolket det slik at trådstarter skulle kjøpe maskinen nå, og dersom det er tilfelle ser jeg ingen grunn til å først kjøpe en midlertidig tradisjonel snurredisk for å så oppgradere når tredjegenerasjons ssd fra intel kommer.

Har jeg forstått det rett at hovedepunktene til de nye ssd'ene er at de kommer i nye størreleser på 320GB, 600GB (i tillegg til dagens 160GB)? Vil de fremdeles bli produsert på 34nm?

Prismessig vil det helt sikkert lønne seg å vente til de nye kommer for å så snappe opp en "gammel" 160GB.

Lenke til kommentar

Vær også klar over at du antagelig ikke får OS'et på en plate, og ved å bytte ut til SSD i etterkant kan bli problematisk i forhold til å få OS'et installert. Uansett viktig at du innhenter info om lisensnøkkel etc før du fjerner den opprinnelige disken.

Klistremerke på undersiden av pcen i 99.9% av tilfellene.

Lenke til kommentar

Syns det var et godt spørsmål dette med å flytte et OS fra en disk til en annen. For er det ikke noe med å kopiere bootsektoren, som ikke er like rett fram som å kopiere filene som hører til et OS?

Jeg har også lyst på SSD, men kvier meg litt siden jeg gjerne vil beholde oppsettet akkurat slik det er nå. La oss si man i dag kjører Windows på en 500GB HDD-partisjon. Hvis man kjøper feks en 60GB SSD, fins det en overkommelig måte å migrere hele oppsettet (systemfiler, register og programfiler) over til SSD'en og dermed få tilsvarende bedre ytelse, men la større ting som filmer, musikkbibliotek etc bli liggende på den store?

Lenke til kommentar

Tolket det slik at trådstarter skulle kjøpe maskinen nå, og dersom det er tilfelle ser jeg ingen grunn til å først kjøpe en midlertidig tradisjonel snurredisk for å så oppgradere når tredjegenerasjons ssd fra intel kommer.

Ja kommer til å bestille maskinen iløpet av neste uke. Så tror nok jeg kommer til å gå for en SSD til OSen da.

EDIT: Med mindre du er avhengig av å kunne spille alle spillene dine i maks grafikk over alt, så hadde jeg heller kjøpt en stasjonær og en bærbar for de pengene.

Jeg har absolutt ingen annen mulighet enn å bruke enn laptop for øyeblikket. Hadde jeg hatt det hadde jeg seff kjøpt meg en desktop med bedre ytelse for billigere penge.

Men ingen som har noen mening om å heller oppgradere prosessor?

Lenke til kommentar

Syns det var et godt spørsmål dette med å flytte et OS fra en disk til en annen. For er det ikke noe med å kopiere bootsektoren, som ikke er like rett fram som å kopiere filene som hører til et OS?

Jeg har også lyst på SSD, men kvier meg litt siden jeg gjerne vil beholde oppsettet akkurat slik det er nå. La oss si man i dag kjører Windows på en 500GB HDD-partisjon. Hvis man kjøper feks en 60GB SSD, fins det en overkommelig måte å migrere hele oppsettet (systemfiler, register og programfiler) over til SSD'en og dermed få tilsvarende bedre ytelse, men la større ting som filmer, musikkbibliotek etc bli liggende på den store?

Acronis True Image,men er usikker på hva som skjer når det er mer på den "gamle" HDD enn det er plass til på den nye..om clone programet gir deg noen options på det,har ikke prøvd.

Acronis True Image bare cloner disken og sletter ikke det som er på den gamle HDD uten at du velger det selv.

Event. får du kopiere filmer o.l over på en annen HDD og slette det så får du får plass på SSDen.

Acronis True Image koster noen kr,men det finnes en del gartis alternativer og.

http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml

Jeg fikk Acronis True Image med da jeg kjøpte en Kingston SSD m/eksternt kabinett, og må si at det var veldig enkelt å bruke..Tok 10 min å clone,skrudde ut HDD og inn med den nye og bootet opp.

Til Tråstarter,

Se over

Jeg ville valgt SSD over raskere CPU uten tvil..og en 500+GB HDD

Men skal du vente på neste gen. Intel så...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Nå hadde jeg ventet litt med SSD disk.

Spesielt på stasjonær.

Hvorfor?

• Størrelsen/Plasssen er ikke noe problem på stasjonær en 3.5" 7200 RPM bør funge greit nok ennå. F.eks Samsung F3 serien.
  • Man pleier kjeldent å flytte på stasjonære maskiner så det er ikke nødvendig
  • Strøm er ikke noe tema, fleste stasjonære klarer 3 stk 10 000 RPM harddisker uten problem.
  • Prisen er fremdels litt dyr, per GB så en harddisk funger greit nok i fleste tilfeller.
  • Kjøper man en billig SSD uten turbo og med lav skrivehastighet er Samsung F3 bedre valg.

For bærbare maskiner, vil jeg heller anbefale SSD da du får glede av hvis maskinen faller i bakken er dataene mere sikker, men ja SSD kretskortet kan brekke, men skal som regel en del til.

Du vil også spare en 10-20 % av batterilevetiden sammenlignet med f.eks Western Digital Scorpio Black Edition 320 GB 16 MB S-ATA II 7200 RPM som er en grei harddisk.

Husk at det er (Nyeste linux versjoner) f.eks buntu 10.04, mandriva 2010, windows 7, Mac osx snow leopard? som har best støtte for SSD disker.

Ved eldre operativsystemer så vil nok ytelsen falle en del, mest på grunn av turbomodus ikke er støttet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...