Gå til innhold

KJøpe pc nå eller vente på athlon64/prescott??

IwwY^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Også med tanke på oppgraderingsmuligheter vil jeg anbefale å vente til den nye generasjonen prosessorer kommer (Athlon-64/Prescott). Socket A/478 er jo på vei ut, som en annen sa, og dermed vil det ikke være mulig å oppgradere mange MHz-ene...

Vel, regner med at å oppgradere fra NW til Prescott på samme klokkefrekvens vil utgjøre en bra oppgradering. 1MB L2 cache, støtte for masse nye instruksjonssett, bedre arkitektur generelt. Ytelse er jo mer enn mhz :)

Arkitekturen er den samme. Willamette (første P4), Northwood og Prescott bygger alle på samme arkitektur, nemlig "NetBurst". Det er riktignok gjort visse forbedringer her og der, men arkitekturen er den samme.

1MB L2-cache er sikkert fint, men 'regelen' om "diminishing gains" gjør at spranget fra 512kB cache -> 1024kB ikke vil bli så stort som 256-> 512 var da Northwood kom.

Men det som kan bli spennende å se, er om Intel klarer å tyne HyperThreading-teknologien en par skritt lenger fram.. det er her (samt økning i antall Mhz) som vil kunne gi de største forskjellene i ytelse ... ... ... men jeg har nok en god dose tvil om Prescott 3400Mhz danser ringer rundt Northwood 3200Mhz. Neppe nok til å forsvare en oppgradering :wink:

Og med 0.09 mikrons prodprosess er varme og strømforbruk redusert. Overklokkbar muligens? Venter i spenning.

Krymping av produksjonsprosessen har hittil så-og-si vært en utvetydig god ting. Stort sett var det bare fordeler med en prosesskrymping.

Men det var da. 0.18 -> 0.13 gav noen svake tegn på en økning i strømlekasjen. 0.13 -> 0.09mikron vil denne strømlekasjen øke voldsomt. 0.09 -> 0.065mikron vil denne øke noe så inni gamperæva ( vi snakker om kraftig eksponensiell økning). Og denne trenden vil fortsette og bli et større og større problem etterhvert som CPU-kjernene inneholder fler transistorer og produksjonsprosessen krymper.

For de av dere som har sust innom 2FY/3FY på videregående, veit sikkert hvordan en kondensator oppfører seg ved høye frekvenser. En CPU-kjerne med stadig høyere frekvenser vil oppføre seg på en lignende måte. Mer og mer strøm går bare "rett igjennom". Mer strøm => større effekttap => økt avgitt varme. I tillegg vil den krympede produskjonsprosessen i seg selv føre til et større effekttap. Det såkalte statiske energiforbruket (forbruket som CPUen har ved frekvens 0 Mhz) øke.

Det er ikke for noe at en Prescrott, ifølge foreløpige tall fra Intel, vil produsere over 100W med varme når den blir gitt ut. Jeg husker riktignok ikke hvilken frekvens det var, men jeg mener å huske vagt at det var 3400Mhz.

Det går visse "lover" / "rykter" osv som sier at om denne utviklingen vi ser i dataindustrien fortsetter en 15-20 år til på samme måte/hastighet, vil vi få en brikke på 1 mm^2 som utvikler like mye varme som sola.

(Merk: det er brukt noen forenklinger ...)

Lenke til kommentar
Dollar: Kan ikke AMD henge PCI-Express på en HyperTransport-kanal?

Må nok si at jeg ikke har lest så mye om PCI-Express...

Jo, med en "tunnel", sånn som AMD gjør med AGP etc idag. Der PCI-express skiller seg fra PCI er at PCI er "en buss" som kan hektes på en HT kanal, mens PCI-express har være "endestasjon"/slot sin egen tilkobling så der er "ingen enkelt buss" å hekte på HT kanalen.

Skal du har f.eks 1 stk x16 PCI-express port til grafikk kort, og 5 stk x1 PCI-express porter til SCSI/RAID/lydkort så krever dette 6 "tunneler" og ikke 2 som idag når man bare hekter på 1 PCI bro.

Lenke til kommentar

Precott og "over 100 watt". Dette er en max_power verdi, ifølge Sandpile.org er tilsvarende tall for Northwood 3.0/3.2GHz over 100 watt og 84.7 watt for Opteron 1.4~1-8

Disse verdiene betyr ikke _under noen_ omstendighet at disse CPU'ene vil bruke såpass uansett hvor mye jeg/du måtte prøve. Max_power er det matematisk maksimale en CPU kan bruke (dette krever spesielle virus, designet av Intel/AMD for intern testing), selv ikke Prime kan få dem til å bruke dette.

Typisk bruk for en P4 3.2 er 82.0 W, dette er kanskje også et mer realistisk tall for en Prescott 3.4GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...