Gå til innhold

KJøpe pc nå eller vente på athlon64/prescott??

IwwY^^

Anbefalte innlegg

Du må også ha software som støtter 64-bit, glem ikke det.

Intel vil lage kanskje en 4ghz Prescott cpu til 478 socket, kanskje mere.

Ikke før 2005 vil de bli billige nok for oss vanlige folk å kjøpe den.

De begynner vel ikke å lage socket 775 før i 2005 engang..og da helvettes dyrt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Likedan er det kanskje ikke så tøft å fortelle kameratene at man har en 64-bits cpu når man ikke har en eneste k med 64 bits programkode. Da vil man bli utledd. Og hvis man da må ty til emulering for å kjøre programmene man faktisk SKAL kjøre, slutter jeg meg til latterkoret... :lol:
Tja...

Men 32-bits programvare vil også etterhvert bli faset ut.

Jeg synes kanskje det er bedre at det går litt sakte i begynnelsen, for så å "speede" opp littegrann, i takt med innføringen av 64-bits programmer.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe ny pc til høsten en gang. Burde jeg ikke kjøpe athlon 64 da eller ? siden det er lite programvare som støtter athlon 64. Eller vil dette komme etterhvert. Og vil ikke vanlige spill og programmer fungere på 64 bit ? Da blir det jo nesten som en helt ny type maskin ?

Mulig jeg er helt på jordet men jeg bare lurer ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hmm.. jeg tenker på å kjøpe ny PC nå i høst en gang (HL2 må ikke vente alt for lenge.. :) det virker igrunnen fristende å kjøpe et billig og bra Athlon XP2500+ system med DDR400 minne, men så kommer det en problemstilling:

Jeg regner med å ha dette systemet ganske lenge..sist jeg kjøpte PC er 3år siden, og etter det har jeg bare oppgradert på det systemet. Nå begynner det å bli vanskelig å komme mye høyere i ytelse, og dessuten har jeg et Radeon9800pro på jobben jeg gjerne skulle utnytta.

Det ville jo vært kjekt om det nye hovedkortet jeg kjøper har støtte for PCIExpress.. så jeg etterhvert vil kunne oppgradere skjermkortet.

Athlon64 virker som det eneste alternatiet med PCIexpress, noen som har sett et Athlon/P4 hovedkort med dette? trenger bare et spor så jeg får plass til et grafikkort.

Lenke til kommentar

Socket 478 blir å få gjennom hele 2004, så et Canterwood/springdale kort som idag kjører Prescott *kan fint* kjøre ny prosessorer lansert en stund fremover, s478 er ikke dødt. Etterfølgeren er 8-9 månder unna, og hvem vil vente så lenge?

Prescott kommer til å være temmelig dyr $~350-600 frem til starten starten av februar neste år, da lanseres 2.8 og 3.0GHz utgavene som kommer til å bli komme under det prisnivået en 2.4C har idag = bilig oppgradering.

64-bits støtte, denne kan godt dukke opp etterhvert, men å kjøpe noen maskin idag med tanke på å være "fremtidsrettet" er lite logisk, maskina vil være gammeldags før støtten er generell (om vi noengang kommer dit). Markedet generelt vil ligge på 32-bit til den dagen Intel går over på noe annet. Dette er enkel logikk, med 80% markedsandel (og uten noen konkurrent som *kan* levere i nærheten av et "konkurrerende" volum) så er IA32 standarden trygg som fjell (athlon64 støtter jo også IA32 så den er egentlig ikke noen trussel).

Det som blir litt gøy å se er om Intel kommer med en alternativ IA32 kompatible arkitektur, prøver å tvinge oss over på IA64 eller blir nød til å "bite i seg" en AMD-greie... (sistnevnt er kanskje det greieste for oss, men da må noen svelge en stolthet på størrelse med Mt. Everest.)

My 2 cents :)

Lenke til kommentar

mm, tenker ikke så mye på 64bit igrunnen.. men argument for Athlon64 er jo integrert minnekontroller, og PCIExpress. Egentlig var det jo PCIExpress som var spørsmålet mitt.. Lurer på om det kommer et hovedkort for Athlon XP/P4 som støtter dette i nærmeste framtid.

Egentlig har jeg sjøl mine tvil om det.. :roll: men jeg veit jo ikke ALT!

Lenke til kommentar

hmm.. litt for lenge å vente det. Da går jeg vel kanskje bare for et Athlon XP-system.

Men hvor lenge vil man ha AGP på de raskeste grafikkkortene? Leser jo at R400 får pciexpress, men vil det også lages en versjon for agp? kanskje ingen veit det sikkert, men er det noen rykter ute og går?

Kjipt å sitte om ei stund med et system som man ikke kan bruke de nyeste grafikkkorta til lissom.. klart det går ann å selge AthlonXP-systemet og kjøpe athlon64-system når den tid kommer.. :p

Lenke til kommentar

PCI-express er en Intel pushet standard. Athlon64 systemer kommer nok med en løsning for å kjøre et PCI-express kort på hyper-transport bussen sin, men å benytte "arkitekturen" PCI-express krever en redesign av core eller en northbridge.

Med PCI-express har hvert slott en egen bane til northbridge/memory-hub'en i systemet. Dette gir lavere latency og bedre båndbredde (enn hypertransport og "dagens løsninger").

edit: PCI-express skal komme Q2 2004 på Socket T-platformen (ny socketen for Prescott).

Lenke til kommentar
PCI-express er en Intel pushet standard. Athlon64 systemer kommer nok med en løsning for å kjøre et PCI-express kort på hyper-transport bussen sin, men å benytte "arkitekturen" PCI-express krever en redesign av core eller en northbridge.

Med PCI-express har hvert slott en egen bane til northbridge/memory-hub'en i systemet. Dette gir lavere latency og bedre båndbredde (enn hypertransport og "dagens løsninger").

Ehh? hva er det du sier egentlig? Ikke at jeg har lest opp på PCI Express men hva har det med hypertransport å gjøre? Hva har AGP med hypertransport å gjøre? Tror du blander litt her, hypertransport er da ingen erstatning for pci bussen.

Lenke til kommentar

FAQ @ hypertransport.org

7. What is HyperTransport technology?

HyperTransport Technology is a universal chip-to-chip interconnect that replaces and improves upon existing multilevel buses used in systems such as personal computers, servers and embedded systems while maintaining software compatibility with PCI I/O technologies. HyperTransport technology delivers a maximum 12.8 GB/second aggregate bandwidth using easy to manufacture dual, low-latency, unidirectional point-to-point links. Enhanced 1.2V low-power LVDS signaling and dual-data rate data transfers deliver increased data throughput while minimizing signal crosstalk and EMI. HyperTransport interconnect technology employs a packet-based data protocol to eliminate many sideband signals (control and command signals) and supports asymmetric, variable width data paths.

Lenke til kommentar

Ehh? hva er det du sier egentlig? Ikke at jeg har lest opp på PCI Express men hva har det med hypertransport å gjøre? Hva har AGP med hypertransport å gjøre? Tror du blander litt her, hypertransport er da ingen erstatning for pci bussen.

Hypertransport den "banen" PCI og AGP sitter på i et Athlon64 system og det går rett i CPU'n. I et PCI-express system så går alle "sloter/kort plasser" ala PCI/AGP går rett inn i chipsettet, Athlon64's "chipsett" er bygget inn i CPU, så dette ville krevd redesign av den, og erstatting av hypertransport til dette bruket. I overskuelig fremtid, usannsynlig.

Det jeg sier er at Hypertransport har *ingenting* med PCI-express å gjøre, alle PCI/AGP kort idag bruker en "tunnel" for å kobles på hypertransport kanalen. Alle kort for PCI-express kommer til å måtte få en PCI-express-til-hypertransport-tunnel for å fungere.

Lenke til kommentar

På de nye AMD-systemene er ALT .. (da mener jeg ALT) koblet slik at de tar veien om en HT-link før de kommer inn til minnekontrolleren og så ut til minnet. Det er det som er "det store cluet" med Hammer-arkitekturen og den integrerte minnekontrolleren.

Ut fra minnekontrolleren går det en HT-link, som går til chipsettet (PCI-spor, IDE, USB osv) og muligens også en ut til en AGP-hub. Denne AGP-hub'en er i realiteten bare en "overgang mellom AGP og HT". PCI-portene, enten det er 64-bit eller vanlige 32-bit, vil bli koblet rett i chipsettet ( chipsettet vil i det store og det hele bli det samme om SouthBrigden i dagens chipset).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...