IwwY^^ Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Nå sitter jeg på en gammel 900mhz athlon pc fordi jeg solgte den gamle. Skal jeg kjøpe ny pc nå eller vente? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Vent så lenge du kan med å kjøpe nytt! Hvis PCen din holder til ditt bruk så behold den, hvis ikke kan du like gjerne kjøpe ny med en gang. Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg tenkte å kjøpe nytt, men er ikke så sikker lenger. Jeg spillte en del med den gamle pcen, men mest "mirc henging" så jeg kan nok kanskje vente litt før jeg mister touchen helt i cs Lenke til kommentar
esk Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Vanskelig å si egentlig, man får gode prosessorer nå til en billig penge (hørte jeg barton 2500), men når det gjelder å være fremtidsrettet kan det kanskje lønne seg å vente. Sånn jeg ser det vil det alltid komme noe nytt og bedre snart, så dersom man bruker det som begrunnelse vil man aldri få kjøpt noe. Dersom du klarer deg på det systemet du har i dag kan du godt vente, for ting faller alltid i pris, men dersom du trenger noe bedre nå, så kjøp nå Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Les denne: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...d=115573&cat=56 og hvis kronekursen faller mer utover sommeren osv. vil alle data- delene og maskiner bli dyrere :wink: Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 De nye hovedkortene med Canterwood brikkesett vil støtte Prescott. Intel vil gå over til socket T etterhvert, men det ser ut som om Prescott blir produsert på socket 478 en periode også. Dermed vil det være bra fremtidsrettet å kjøpe f.eks. Asus P4C800 eller Abit IC7. Det som vil være alternativet er å vente til det kommer hovedkort med BÅDE socket T og PCI-express. Eller med støtte for hammaren, hvis man skulle ha noe spesielt imot Intel. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Les denne:http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...d=115573&cat=56 og hvis kronekursen faller mer utover sommeren osv. vil alle data- delene og maskiner bli dyrere :wink: ...mens det ser ut som om LCD-skjermer og DVD-brennere likevel kan gå ned pga lavere produksjonskostnader. Godt poeng forresten. Uansett er det en trend at prisen på f.eks. rambrikker stiger utover høsten. I fjor høst stagnerte prisfallet på harddisker, mens det først på vårparten ble bevegelse nedover igjen. Har registrert en svak prisstigning på DDR400 ram i enkelte nettbutikker i senere tid, bestilte to 512mb Twinmos m/winbond i dag. Hadde jeg bestilt for noen dager siden ville jeg spart nesten 200 kr. Så det er mulig prisene er på vei oppover. Det er like fullt mulig at det bare er en forbigående økning. Lansering av nyere teknologier osv. presser jo prisene ned på eksisterende produkter, og PC3700 ram er jo allerede på markedet. Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Hmm, kanskje en intel pc med Abit hk og intel 2.4 ghz Hyperthreading 800mhz vil være noe? Har rett og slett revva pc nå, men jeg er i tvil om jeg skal vente eller ikke... Har funnet et bra oppsett til rundt 6500-7000 med 2.4 og abit hovedkortet. 9700 skjermkort også.. Kanskje det er verdt det også oppgradere cpu om et år eller noe? Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Leste en artikkel nå og der står det at Prescott CPU ikke blir så mye bedre på socket 772, eneste forskjellen er pc-express.. Tror det lønner seg å kjøpe et canterwood Chipset på hovedkortet og kanksje en 2.4 ghz nå også om et år igjen kjøpe en Intel Prescott 4-5 ghz for ca 3200 (slå meg hvis jeg gjetter feil )kr i Juni 2004..... Hovedkortet trengs ikke oppgraderes før i 2005 kanskje, da Pentium V kommer(Nehamem Prossessoren) Under så står det faktisk at en 3.4 ghz Prescott vil koste 1400kr eller 200 $, men Det er norge vi bor i så prisen vil sikkert ligge på rundt 2500 Se her: In the past, Intel has continued to improve CPUs even after they've been supplanted by newer technology, so it's probable that some time in 2004, you'll see a socket 478 Prescott capable of 4.5-5GHz. Intel will probably continue to make socket 478 chips throughout 2004. The initial generation of socket 775 boards will probably not provide any compelling reason to upgrade from a Canterwood/Springdale platform, mostly because there will be little improvement initially from DDR-II and PCI-Express video cards. It is also unclear at this moment whether the 2005(?) Nehamem processor (call it a Pentium V; it's meant to be a redesign) would need a new platform. Probably will, but you don't need an answer to that even for planning purposes for at least another year, and by then, the answer should be available. Cost will be the biggest initial problem with Prescotts. Intel will start off with a 3.4GHz CPU carrying a $600 price tag. Such a processor is unlikely to become somewhat affordable (i.e. less than $300) until around April 2004, or reasonably affordable (a little less than $200) until June. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Kjøpt Abit NF7 2.0 versjon eller Epox 8RDA3+ og XP2500. Dette utstyret får du for under 2 høvdinger. Sleng inn en Twinmos 512 winbound ram brikke og feks R9700. Det er en velig god maskin til en kjempehyggelig pris. Andre deler tipper jeg at du har, og de kan du evt oppgradere senere, eller kjøpe ny hdd, dvd-brenner m.m med en gang. DVD brenner får du for under 2 høvdinger, og kjøper du en s-ata harddisk så vil den ikke bli utgått på dato med det første. Utenom plassen da, men slik vil det alltid være. KJøp nå du... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Vil anbefale å vente på 64-bit. Det er en helt ny generasjon prosessorer, og de er jo tross alt bakoverkompatible, mens dagens 32-bit-CPU'er ikke er framoverkompatible Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Vil anbefale å vente på 64-bit. Det er en helt ny generasjon prosessorer, og de er jo tross alt bakoverkompatible, mens dagens 32-bit-CPU'er ikke er framoverkompatible For tiden er det vel Opteron som kan kjøre både 32 og 64 bits kode på skikkelig vis med god ytelse, slik at et system basert på denne har en stor grad av skalerbarhet. Itanium kan ikke kjøre 32-bits kode uten emulering, og da går ytelsen ned. Ergo er AMD akkurat nå et bedre valg på serversiden. Venter spent på desktop-prosessorene. Uansett må man huske at det kreves 64-bits programvare for å utnytte en 64-bits cpu, og DET finnes det ikke mye av. Tror nok ikke det lønner seg å vente på det for arbeidsstasjon. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Vil anbefale å vente på 64-bit. Det er en helt ny generasjon prosessorer, og de er jo tross alt bakoverkompatible, mens dagens 32-bit-CPU'er ikke er framoverkompatible For tiden er det vel Opteron som kan kjøre både 32 og 64 bits kode på skikkelig vis med god ytelse, slik at et system basert på denne har en stor grad av skalerbarhet. Itanium kan ikke kjøre 32-bits kode uten emulering, og da går ytelsen ned. Ergo er AMD akkurat nå et bedre valg på serversiden. Venter spent på desktop-prosessorene. Uansett må man huske at det kreves 64-bits programvare for å utnytte en 64-bits cpu, og DET finnes det ikke mye av. Tror nok ikke det lønner seg å vente på det for arbeidsstasjon. Men så er det jo litt status også å ha en 64-bits prosessor Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Vil anbefale å vente på 64-bit. Det er en helt ny generasjon prosessorer, og de er jo tross alt bakoverkompatible, mens dagens 32-bit-CPU'er ikke er framoverkompatible For tiden er det vel Opteron som kan kjøre både 32 og 64 bits kode på skikkelig vis med god ytelse, slik at et system basert på denne har en stor grad av skalerbarhet. Itanium kan ikke kjøre 32-bits kode uten emulering, og da går ytelsen ned. Ergo er AMD akkurat nå et bedre valg på serversiden. Venter spent på desktop-prosessorene. Uansett må man huske at det kreves 64-bits programvare for å utnytte en 64-bits cpu, og DET finnes det ikke mye av. Tror nok ikke det lønner seg å vente på det for arbeidsstasjon. Men så er det jo litt status også å ha en 64-bits prosessor Status betyr ingenting, det er mye viktigere å tilfredstille ønskemuskelen. Å ha krampe den er vondt. Husk at det er enkelte som mener det er status med dual-cpu kofigurasjoner også, selv om de kanskje kunne oppnådd mye høyere ytelse til sine applikasjoner med et single system. Og da vil vel statusen gå ned også... Likedan er det kanskje ikke så tøft å fortelle kameratene at man har en 64-bits cpu når man ikke har en eneste k med 64 bits programkode. Da vil man bli utledd. Og hvis man da må ty til emulering for å kjøre programmene man faktisk SKAL kjøre, slutter jeg meg til latterkoret... Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Tenker jeg kjøper p4 system nå! Håper bare at Abit IC7-g hovedkortet med Canterwood vil støtte Prescott 478-CPU!! Kjøper 2.6 ghz nå og kjøper kanskje en 4ghz prescott om et og 1/2år! Tror det vil lønne seg. Bare ikke intel ombestemmer seg og gjør livet mitt surt Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Tenker jeg kjøper p4 system nå! Håper bare at Abit IC7-g hovedkortet med Canterwood vil støtte Prescott 478-CPU!!Kjøper 2.6 ghz nå og kjøper kanskje en 4ghz prescott om et og 1/2år! Tror det vil lønne seg. Bare ikke intel ombestemmer seg og gjør livet mitt surt En Intel CPU om 1 1/2 år vil gjerne benytte en annen socket, så ikke føl deg for heldig. Vi kan ikke annet enn å spekulere... Lenke til kommentar
IwwY^^ Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Prescott vil bli lagd i 775 socket etterhvert kanskje i 2005(sent) men de blir (mest sannsynlig) også lagd til 478-socket.. Vi får bare håpe.. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Også med tanke på oppgraderingsmuligheter vil jeg anbefale å vente til den nye generasjonen prosessorer kommer (Athlon-64/Prescott). Socket A/478 er jo på vei ut, som en annen sa, og dermed vil det ikke være mulig å oppgradere mange MHz-ene... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Også med tanke på oppgraderingsmuligheter vil jeg anbefale å vente til den nye generasjonen prosessorer kommer (Athlon-64/Prescott). Socket A/478 er jo på vei ut, som en annen sa, og dermed vil det ikke være mulig å oppgradere mange MHz-ene... Vel, regner med at å oppgradere fra NW til Prescott på samme klokkefrekvens vil utgjøre en bra oppgradering. 1MB L2 cache, støtte for masse nye instruksjonssett, bedre arkitektur generelt. Ytelse er jo mer enn mhz Og med 0.09 mikrons prodprosess er varme og strømforbruk redusert. Overklokkbar muligens? Venter i spenning. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Også med tanke på oppgraderingsmuligheter vil jeg anbefale å vente til den nye generasjonen prosessorer kommer (Athlon-64/Prescott). Socket A/478 er jo på vei ut, som en annen sa, og dermed vil det ikke være mulig å oppgradere mange MHz-ene... Vel, regner med at å oppgradere fra NW til Prescott på samme klokkefrekvens vil utgjøre en bra oppgradering. 1MB L2 cache, støtte for masse nye instruksjonssett, bedre arkitektur generelt. Ytelse er jo mer enn mhz Og med 0.09 mikrons prodprosess er varme og strømforbruk redusert. Overklokkbar muligens? Venter i spenning. jojo, mente ytelse når jeg skrev MHz, var nok litt slapt det, jah...Jeg gleder meg også til å få høre oc-mulighetene på 64-biterne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå