Tullballj Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hei! Har et Olympus E-420 kamera med et 40-150mm objektiv pluss et vnlig standard. Har lyst på et kraftigere teleobjektiv som ikke er for stort. 300mm passer vel til de fleste allround situasjoner vil jeg tro? Noen som kan anbefale hvilken objektiver som passer til det kameraet? Går det an å bruke andre objektiv enn olympus sine? Jeg har 58mm filterring. har sett at en del av objektivene er four/thirds, vet ikke om det har noen betydning? Lenke til kommentar
test321 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6 ca 3k NOK bør vel passe bra? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 ZD 70-300mm kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 støtter anbefalingen av 70-300. Det er vel det eneste reelle alternativet hvis du ikke skal tredoble prisen. Det ligger forøvrig en 70-300 på bruktmarkedet (foto.no) til 1500. Da har du råd til å kjøpe en 25mm pancake også, et objektiv som gir mye for pengene. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 støtter anbefalingen av 70-300. Det er vel det eneste reelle alternativet hvis du ikke skal tredoble prisen. Det ligger forøvrig en 70-300 på bruktmarkedet (foto.no) til 1500. Da har du råd til å kjøpe en 25mm pancake også, et objektiv som gir mye for pengene. Jeg fant ikke den annonsen, er det solgt kanskje? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) here u go http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=70-300&id=129937 Endret 15. mai 2010 av Johnny™ Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Takk! =)Skal se nermere på den. =) Men for å kaste ballen videre også. Er det mulig å bruke andre objektiver enn til Olympus? Har sett slike overganger fra 58mm til større dimensjon. Da kan jeg finne objektiver i 300mm ned i 1000-1500,- klassen ny, men hvordan kvaliteten er er jo noe annet. Men kan jeg bruke en fullformat linse på min Olympus E420 hvis jeg bruker for eksempel en 58mm til 62mm step-up ring http://www.fkpro.no/PartDetail.aspx?q=p:1370920, og for eksempel en slikt objektiv: https://prisguiden.no/produkt/41695/detaljer Endret 15. mai 2010 av NestenUtenkunnskap Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Filter-dimensjonen og bajonett-innfestningen har ikke noe med hverandre og gjøre. 72mm* indikerer at objektivet bruker filter på 72mm. Bajonett-innfestningen er forskjellige fra fabrikat til fabrikat,Den type innfestning du skal ha heter MicroFourThirds. Du får tak på objektiver fra de fleste 3parts fabrikanter,men som ellers i objektiv-verden gjenspeiler prisen kvalitet. Edit:hvis du søker på MicroFourThirds finner du alle aktuelle objektiver du kan bruke. *72mm filter-dimensjon er markert på bildet. Endret 15. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Bajonett-innfestningen er forskjellige fra fabrikat til fabrikat,Den type innfestning du skal ha heter MicroFourThirds. Du får tak på objektiver fra de fleste 3parts fabrikanter,men som ellers i objektiv-verden gjenspeiler prisen kvalitet. Edit:hvis du søker på MicroFourThirds finner du alle aktuelle objektiver du kan bruke. *72mm filter-dimensjon er markert på bildet. Fixed it. Oversikt over alle objektiver som passer til E-420 uten adapter finner du her Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Olympus/Zuiko og Panasonic/Leica (og Sigma) lager Meget gode objektiver til Four Thirds. Men dersom du har et objektiv fra et annet system, eller det er et spesielt objektiv du ønsker som ikke er laget for Four Thirds, kan det i noen tilfeller adapteres. Dog ikke uten ulemper. Du kan lese mer om å adaptere til Four Thirds-fatning HER. Gode sider om Olympus Four Thirds: Wrotniak Biofos Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 `Tusen takk, mye å lese og lære nå. =) Ser ut som Olympus sin Zuiko 70-300mm er den jeg bør gå for altså. Er det ikke noen som selger den under 3000 ny? Har lest at japan Photo solgte den til 1900 en stund. 1500 for en brukt er vel ikke så ille? Men jeg har hørt at det ikke er så lurt å kjøpe brukt, noen synspunkter? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det stemmer at JP solgte den for 2000 men ikke nå lenger. Jeg handler gjerne brukt når jeg kan, ingen grunn til å betale mer enn nødvendig. 1500 er en grei pris for 70-300, så lenge den er i god stand. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Hvis vi ser bort fra svindlere og uriktige opplysninger,er det ingen fare med og kjøpe brukt kvalitets optikk. Kvalitets optikk er noe som fungerer i årtier,hvis det blir brukt på en normal måte og får litt stell. Man må som ved alt annent bruktkjøp kontrollere og prøve varen før handel,hvis det ikke er mulig burde man google selgeren,finne ut om navn,adr og telefonnummer stemmer overrens,spørre etter en form for referanse og være litt forsiktig med å betale på forhånd. Endret 16. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Nå har jeg kjøpt meg et Olympus Z. 70-300mm objektiv fra e-bay hos en som selger fotoutstyr brukt. Han har 1655 positive tilbakemeldinger, så stoler på at han er seriøs. Det er pent brukt og jeg betaler bare 1200 for det med frakt. =) Gleder meg som en liten unge. =) Får bare håpe det ikke tar for mange uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå