Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er 14 år og er anmeldt og skal på politi stasjon

minizacha2

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 14 år og er anmeldt for å banke en gutt på min egne alder skal på politi stasjon...

Hva kan politiet gjøre med dette siden jeg er under 15 år gammel?

Har hørt at jeg kanksje må betale erstatning for at tennene hans ble ødlelagt og jeg brakk nesa til motparten.

Men det var ikke jeg som bydde til bråk det var motparten. må jeg like vell betale erstattning for dette... håper på kjappt svar siden jeg skal til polititet 14/5.

Endret av minizacha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ikke vær redd ;) Har blitt sendt selv, men da uten noe veldig store fysiske skader. Utrolig hvor stor deal de lager ut av slikt, det er nok for at de som ikke har gjort ikke skal tørre å gjøre det. Du blir kjørt, så prater med begge parter. ;) Det går sikkert bra.

EDIT: Men det at du ikke bydde på bråk har så og si ikke noe som helst å si, du gjorde skade på gutten.

Endret av The-One
Lenke til kommentar

Du har krav på å ha med foreldrene dine om du ønsker, pga. du er mindreårig.

Hold deg til topic Gavekort, ikke spekuler hvem som er skyldig og ikke. Dog så ser det ut som at du ligger tynt ann siden du tydeligvis kom seirende ut av slosskampen.

Høyst sansynelig blir det nok konsekvenser for handlingene dine, men du er ung, så mulig du slipper unna med mindre foreleg / advarsel / erstatning.

Lykke til, og ikke glem at vold avler vold.

Lenke til kommentar

Selv om man er mindreårig, kan man få erstatningsansvar. I erstatningsloven § 1-1 heter det:

” Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.”

Utgangspunktet er altså at barn og ungdom som andre plikter å betale erstatning hvis vilkårene for dette ellers foreligger. Men dette gjelder bare i den utstrekning dette finnes rimelig. Ved denne vurderingen er flere forhold av betydning. Særlig viktig er alderen og utviklingen. Jo eldre man er, jo mer er det som taler for at man plikter å betale erstatning. Dette er ikke så rart. En 14-åring har åpenbart mer oversikt over konsekvensene av det han gjør enn en 6-åring.

Lenke til kommentar

Om du blir kjent skyldig er ikke dette noe du får på rullebladet. Du må være over 15 år for å kunne straffes, så du kan ikke få fengsel.

Jeg var i kontakt med politiet for en ganske alvorlig forbrytelse i en alder av 14. Etter diverse avhør og lignende fikk jeg et brev i posten som sa at siden handlingen var gjort av en mindreårig slapp jeg straff osv.

Det skal sies at jeg var 100% uskyldig.

Lenke til kommentar

Om du blir kjent skyldig er ikke dette noe du får på rullebladet. Du må være over 15 år for å kunne straffes, så du kan ikke få fengsel.

Jeg var i kontakt med politiet for en ganske alvorlig forbrytelse i en alder av 14. Etter diverse avhør og lignende fikk jeg et brev i posten som sa at siden handlingen var gjort av en mindreårig slapp jeg straff osv.

Det skal sies at jeg var 100% uskyldig.

var det noe du måtte erstatte da?

Lenke til kommentar

viss du eventult har vitner på at den motsatte part utøvde vold mot deg først så har du en sterkere sak, type språk: kjeften på deg a! faen meg ikke jeg som ville sloss! hjelper ikke. prøve og snakk på en høflig måte

Lenke til kommentar

viss du eventult har vitner på at den motsatte part utøvde vold mot deg først så har du en sterkere sak, type språk: kjeften på deg a! faen meg ikke jeg som ville sloss! hjelper ikke. prøve og snakk på en høflig måte

yavel

Lenke til kommentar

Nei, som sagt var jeg uskyldig. Politiet visste det og de sa det selv, likevel sendte de meg et brev som sa at det var jeg som hadde gjort det, men slapp straff pga alderen.

Hadde jeg måtte betale erstatning hadde jeg nok måtte bla opp noen hundretusen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er 14 år og er anmeldt for å banke en gutt på min egne alder skal på politi stasjon...

Hva kan politiet gjøre med dette siden jeg er under 15 år gammel?

Har hørt at jeg kanksje må betale erstatning for at tennene hans ble ødlelagt og jeg brakk nesa til motparten.

Men det var ikke jeg som bydde til bråk det var motparten. må jeg like vell betale erstattning for dette... håper på kjappt svar siden jeg skal til polititet 14/5.

Ved dette møte skal du ha med deg verge, det vil si i utgangspunktet dine foreldre.

Problemstillingen er neppe «hvem som bydde til bråk» med mindre det skjedde i selvforsvar (da mener jeg den snevre juridiske definisjonen av selvforsvar), men om det var riktig av deg å slå en annen person. I dette tilfellet så fikk volden også konsekvenser i form av skade på legeme på den andre personen.

Selv synes jeg at det er rar prioritering du har når du er redd for et sivilrettslig erstatningskrav når det er en person som har blitt skadet i bildet. Slike slåsskamper kan potensielt påføre offeret mye verre skader, det kan også føre til døden hvis de rette omstendighetene er til stede. Det er mange som har blitt dømt for uaktsomt drap fordi de har slått til noen i fylla.

Ikke bare kan du bli dømt til å betale erstatning, saken din kan også oversendes barnevernet. Sistnevnte vil dog skje etter en helhetsvurdering.

Lenke til kommentar

Nei, som sagt var jeg uskyldig. Politiet visste det og de sa det selv, likevel sendte de meg et brev som sa at det var jeg som hadde gjort det, men slapp straff pga alderen.

Hadde jeg måtte betale erstatning hadde jeg nok måtte bla opp noen hundretusen.

Kunne jeg få spørt hva slags straff det var du ble beskyldt? "Hundretusen" høres ut som noe veldig alvorlig. Til TS jeg tror neppe du får noe bot eller en veldig lite beløp.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal påstå meg å være en ekspert på norsk lov tror jeg det er et åpent spørsmål om hvorvidt det kan sies at du handlet i nødverge. Dersom noen angriper deg fysisk, eller du føler deg truet er det så vidt meg bekjent slik at du har rett til å verge deg selv med proporsjonell makt, altså at den volden du tyr til for å forsvare deg skal stå i forhold til den faren du er i.

Spørsmålet er i mine øyne:

1) Rent konkret, hvem initierte slagsmålet, både verbalt og/eller fysisk?

2) Hvor og hvordan slo du, forsøkte du å verge deg, eller å skade den andre parten?

3) Fortsatte du voldsbruk også etter at den andre parten ikke lenger var noen fare?

Jeg tror jeg har tolket jussen korrekt, men antar du kan få bedre svar av medlemmer som har mer grunnleggende kunnskap rundt juss.

:)

Lenke til kommentar

Tviler på at megling forekommer når det har skjedd skade på personer.

Hva slags saker er det konfliktrådet tar for seg da? Dette burde jo være det. Nå kan jeg utrolig lite om dette med lover osv. Men om jeg ikke tar helt feil tar konfliktrådet først og frems ungdomskriminelle og førstegangsforbrytere om småe saker. Ser ikke hvorfor denne saken ikke skulle dit.

Endret av The-One
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...