Gå til innhold

Reduksjon av sykelønn = ?

Anbefalte innlegg

Ønsker en debatt om flere vil velge å gå tilbake til yrkeslivet om man reduserer sykelønnen.

Satt og diskuterte med noen venner, og ble dette resultatet;

"Sykelønnen reduseres til 80% for hver krone tjent over 300 000, men satsen kan reduseres etter individets livssituasjon."

Tror dere at dette vil fungere for de som trenger det samt få snylteren tilbake til arbeid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som utnytter unødvendig mye sykefraværet, kan ta et eksempel...

En kjenning av meg arbeidet på et fiskeri, han forstrakk ryggen til det grader og sykemelde seg i tre uker. Etter 2 uker var han helt frisk og god men orket ikke å arbeide pga at han fikk sykelønn en uke til.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt at man alltid skal dra en slutning mellom snylting og benyttelse av de velferdstilbud som eksisterer. Dette ser man også daglig i media.

Utgangspunktet er at sykemeldingsbehovet er vurdert av fullt ut kompetente leger som har bedre innsikt i vedkommendes helse enn det for stå seg påere har. I viste tilfellet så kan det være at vedkommende ikke skal velaste ryggen sin selv om smertene er gått over.

Jeg tror heller man skal starte i den andre enden, hvordan man kan tilrettelegge for de som faktisk trenger hjelp. For de som ikke har vært borti systemet, så er det bare å informere om at dette er tregt. Både fagfolk (les helsepersonell) og brukere klager over manglende informasjon, treg saksbehandlingstid, alt for lang utredningstid samt at det ikke skjer sjelden at papirer forlegges.

Med andre ord så tror jeg det er viktigere at man skal gi de som trenger behandling og tilrettelegging et raskere tilbud, i dag så må man ofte først gå et år i sykemelding.

Lenke til kommentar

Så du tror at NAV bare sitter og tvinner tommeltotter dagen lang?

Nav har dessuten ikke kompetanse til å diagnostisere pasienter, så det må jo falle på legene.

For å kunne passe på at folk som er sykemeldt faktisk er det så må man jo ha ett apparat som er kompetent til å avgjøre slike spørsmål.

Effekten av en slik kontroll vil belaste helsevesenet i form av at f.eks pasienten enten møter til kontroll hos lege, eller at legen reiser til pasienten.

Jeg ser ikke helt at dette kan være veldig besparende.

Lenke til kommentar

Syns det er litt finurlig at de som er flinke til å utnytte systemene uten å få dårlig samvittighet, ofte også er kjempeglade i å skryte av det. WTF? Hvis du sitter hjemme og loker på min regning, vil jeg i hvert fall ikke høre deg skryte av det i ansiktet på meg og til enhver bekjent du møter på gata. Stygge svin...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

For de som faktisk er sykemeld:

Man møter uansett lege om man skal sykemelde seg, om det oppstår et behov for å ha større sykelønn enn 300.000 finner jeg det meget lett å gå til banken, forklare situasjonen til en regnskapsfører som skriver ut et skriv som man kan ta til NAV for å øke sykelønnen.

For de som snylter:

Man ser at man tjener mer penger på å arbeide og velger derfor å gå tilbake til yrkeslivet

Med andre ord så tror jeg det er viktigere at man skal gi de som trenger behandling og tilrettelegging et raskere tilbud, i dag så må man ofte først gå et år i sykemelding.

Selvfølgelig, min kjære far ventet i 2,5 år på å få en diagnose og få operert armen sin. Selv hadde jeg håpet på å diskutere trådens emne, selv om det er veldig naturlig å nevne raskere behandlingstid

Lenke til kommentar

Ja, om du absolutt har et bevist behov for mer enn 300.000 pga din økonomiske livssituasjon skal du få slik at du har nok til å betale regninger og fø familien. Uansett hvordan en ordning er vil noen snylte på dette, men selve essensen er at dette skal gi en motivasjon til dem som faktisk snylter må ut i arbeidslivet for å få en større egenkapital

Lenke til kommentar

Essensen blir at de som har dårlig økonomi kan snylte så mye samvittigheten tillater mens da de med bedre økonomi blir skadelidende. Det høres alt annet enn rettferdig ut.

Dagens system funker kanskje ikke optimalt men det er ihvertfall noenlunde rettferdig for de som er reelt syke.

Snyltere blir du ikke kvitt uten at noen blir skadelidende i en eller annen form og da blir blir det hyling fra arbeidstaker oganisasjoner etc.

Lenke til kommentar

Essensen blir at de som har dårlig økonomi kan snylte så mye samvittigheten tillater mens da de med bedre økonomi blir skadelidende. Det høres alt annet enn rettferdig ut.

Dog så har jeg motsatt syn av hva du fremstiller. Samt at jeg misstenker at vi snakker om to forskjellige ordninger som er relativt lik, men blir gitt ut til to vidt forskjellige hendelser. Den jeg snakker om er sykelønn, den jeg misstenker du tenker på er dagpenger.

Definisjonen av hvem som kan motta sykelønn:

Sykepenger skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade.

Definisjonen av hvem som kan motta dagpenger:

• Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.
  • Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene
  • Er reell arbeidssøker.
  • Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.
  • Bor eller oppholder deg i landet.
  • Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

• Permittert helt eller delvis
  • Etablerer egen virksomhet
  • Arbeidsløs grunnet konkurs
  • EØS-borger med visse vilkår
  • Nydimittert vernepliktig

Så, er det denne ordningen du tenker på?

Lenke til kommentar

Men la oss anta at de med dårlig økonomi snylter til seg mer. Hvordan skal dette skje om man må gå igjennom lege, banken og NAV for å øke maksbeløpet ?

Edit: Vet ikke om du ser dette, men har lagt til lege foran banken

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Så lenge du har en sykemelding så er jo runden via banken eller nav kun en formalitet, jeg skjønner ikke at det skulle være noen garanti mot misbruk.

Du vil jo også få ett aspekt rundt hvem som skal betale bankene for dette arbeidet som vil medføre økte arbeidsmengder for banken.

Jeg veit ihvertfall at banken ikke kommer til å gjøre noe slikt gratis.

Det du foreslår vil forskyve og øke kostnader i andre ledd enn der de er idag. Jeg klarer ikke se at det vil være besparende på noen måte.

Som nevnt før så må essensen i dette problemet være at man mistenker legene for å gjøre slett arbeid når de diagnostiserer pasientene. Hvis man gjør det så må man jo fjerne ordningen med sykemeldinger siden vi ikke kan stole på at legene faktisk gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Men la oss da anta at alle legene gjør sinn jobb og fanger opp dem som prøver å snylte. Da vil hele kjeden;

"Lege --> Bank --> NAV --> Mer penger " forhindre flere snyltere

Angående økonomidelen i andre ledd..

Jeg ser for meg at den samfunnsøkonomiske gevinsten man teoretisk sett vil oppleve vil bli merkbart når man luker ut dem som snylter, samt at man nå ikke vil få full yrkeslønn. Og siden den gjennomsnittlige yrkeslønnen er omlag 400.000 i Norge så vil man spare 100.000

Så jeg anser den biten man sparer kan brukes til å betale for time hos en regnskapsfører, og i mott hodet har vi enda spart flerfoldige millioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...