Gå til innhold

Borettsinnskudd-Noen som vet hva som er normalt når det kommer til dette og om det er en utgift som kommer på toppen av kjøpesummen?

Erikmy

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som er normalt når det kommer til dette og om det er en utgift som kommer på toppen av kjøpesummen?

Vurderer en leilighet med 726,000,- i borettsinnskudd og hvis det kommer på toppen av kjøpesummen, har jeg ikke nubbesjangs..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener her.

Når du kjøper en andel i et borettslag betaler du det leiligheten blir solgt for. I tillegg har du en husleie som går til faste utgifter og nedbetaling av fellesgjeld. Du betaler ikke noe innskudd i tillegg til salgsprisen.

Når leiligheten er ny kan det være snakk om innskudd, men det er i det tilfellet det samme som kjøpesummen. Senere blir boretten solgt til markedspris.

Når det gjelder fellesgjelden er det viktig å sette seg inn i betingelsene. Hvis det er et nytt borettslag kan det være at de har noen års avdragsfrihet på felleslånet som fører til at husleien vil stige når rentene begynner å løpe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Borettsinnskudd er vel mer som en slags regnskapsmessig størrelse, litt sånn som pålydende for en aksje.

Hei.

Jeg fant ut av dette etter å ha snakket med forretningsfører (OBOS).

Det var snakk om et nytt borettslag der første beboer (nåværende eier) hadde gitt borettslaget et innskuud (lån) på dette beløpet for å få borett.

Forretningsfører bekreftet at dette ikke kom til å påvirke meg i dette tilfellet og falt bort hvis jeg kjøpte leiligheten (noe jeg ikke gjorde.)

Så hvis andre leser dette fordi de stusser, blir mitt råd å sjekke med forretningsfører for å undersøke om det påvirker deg før du legger inn bud for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...