Gå til innhold

Temperatur på CPU økt i det siste, årsak?

Nitrius

Anbefalte innlegg

Har en i7 920, klokka til 3.6GHz(3.8 med turbo boost), sitter på et Asus Rampage II Extreme hovedkort og bruker Corsair H50 i et Corsair Obsidian 800D kabinett. I starten når jeg stresstesta maskina for å finne stabil klokkefrekvens, hadde jeg en idle på 35-37 grader, 100% load i prime95 på 68 og rundt 73 med IntelBurnTest og LinX.

I det siste har idle tempen økte til rundt 43/45. Har ikke kjørt noe stresstest programmer i det siste, så hva 100% load ligger på nå idag er jeg usikker på. Er få ting bortsett fra stresstest programmer, som stresser CPUen til 100%, men i spill generelt ligger CPUen på 60, dog dette er som sagt bare 30-50% load.

Er idle temperaturen som bekymrer meg litt for øyeblikket, kan vel ha noe med at sommeren er på vei, men i huset så er ikke temperaturen så forskjellig vil jeg si. Maskina ble kjøpt og bygd rundt jul, er ikke noe problem med ustabilitet eller noe slikt, enda, er bare økningen på idle temperaturen som har fått meg til å lure litt. Så noen som har peiling på hva det kommer av?

Edit: Kan nevne at jeg lurer litt på om det kan være kjølepastaen, da jeg ikke gadd å bytte ut den som satt på H50 kjøleren fra før av. Har Artic Silver 5 liggende, så er jo ikke store greiene å dra av kjøleren for å bytte kjølepasta. Vet ikke hvor "bra" kjølepastaen som sitter på H50 fra før er kontra AS5?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepastaen som er på H50 er noe "Shin Etzu" greier eller noe i den dur, som visstnok er veldig bra.

Men som ballsack, sjekk støvfiltre på innsugs-vifter og radiatoren for støv, det kan gå ganske fort å samle seg opp nok til å reduserer airflowen endel.

Lenke til kommentar

Ser ut som "problemet" er løst. Var vist mer støv enn hva jeg opprinnelig trodde, tok av radiatoren, og mellom vifta og radiatoren lå det et ganske så tykt lag med støv, hehe. Takk for tipset. Foreløpig så er gradene tilbake på 35~ i idle.

Lenke til kommentar

Nei forsåvidt, men når idle tempen har økt med 10 grader ca. på en 4-5 måneders tid, så er vel ikke det helt normalt, aldri jeg lagt merke til før værtfall, også følger vel load tempen som regel idle tempen, så om idle tempen har økt over en periode så har vel mest sannsynlig load tempen også gjort det. Tok værtfall en test med Prime95 før jeg fjernet alt støvet, og da kom den opp til 77 grader. Men som sagt, er ikke dette noe problem lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...