Cobos Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Jeg lurer litt på om det er mange "skjulte" kostnader ved en ny bil som det ikke alltid er lett å huske på. Jeg har for tiden en over 20 år gammel billig bil som er billig i drift og ikke brukes mer enn par-tre ganger i uka. Den har lave driftsutgifter og det er begrenset hva man koster på en slik bil. Spørsmålet mitt er hvilke utgifter burde jeg regne med ved kjøp av ny bil i 300k-500k klassen? Noen ting vet jeg om allerede. Forsikring går opp fra ansvar til kasko. Gateparkering er upraktisk for daglig bruk så legg til garasje. Låne og kjøpskostader naturligvis Høyere drivstoffutgifter Det jeg da spesielt ser etter er de tingene som er lett å glemme, som vask av bilen som med ny og fin bil er aktuelt og naturligvis koster noe (hva koster dette?) Cobos Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Man har jo verditapet på nye biler da. Er ikke så mange som tenker på det. Er vel alltid best tjent på å kjøpe en ny brukt som er 1 år gammel, da slipper man det sinnsyke verditapet de fleste biler har det første året. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Fordelen med en ny bil er at du kan regne deg frem til hva den koster, i motsetning til en gammel hvor du er nødt til å ta inn at noe kan skje når som helst som koster penger. Her er det selvsagt en fordel at man ikke skader bilen selv, siden det koster selvsagt penger. For min del ser jeg i vertfall dèt som et godt argument for å kjøpe en ny bil, sammen med det at det faktisk er veldig mye greiere å kjøre en ny bil. Du har ikke tatt med servicekostander såvidt jeg kan se. Dette kan du finne ut på forhånd slik at du vet sånn ca. hva det koster pr. kjørt kilometer. Fordel å velge bil med langt serviceintervall (rykter skal selvfølgelig ha det til at motorer havererer som følge av dette, men det bryr ikke du deg noe om siden du ikke eier bilen når det evt. skjer uansett. Tipper ryktene stammer mye fra folk som forventer at serviceintervallet gjelder uansett hvordan bilen kjøres, om så den står på tomgang de to årene intervallet varer.. uten noen km) Verditapet er høyest første året, så det lønner seg aldri å kjøpe ny bil for å beholde ett år (men det vil skjeldent lønne seg å kjøpe bil uansett). Beholder man den i 3 eller flere år er verditapet relativt lite, og ikke så mye å tenke om man betaler ned lånet innen den tiden man selger den (da ender man i absolutt verste fall opp i null). Å kjøpe en bil som bare er 1-2 år gammelt betyr at man betaler nesten 20k (17k for å være mer nøyaktig) til staten bare i å omregistrere den, så kan være verdt å tenke på når det gjelder prisen på bilen. Kasko pluss/superforsikring/etc. er verdt å vurdere på en ny bil pga reglen om skade på mer enn 60% av verdien gir rett på helt ny bil. Bruker ikke å koste vesentlig mer enn standardkasko. Endret 13. mai 2010 av gxi Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) I tilegg kommer det andre ulemper, som f.eks (vil variere litt fra bil til bil): - mer attraktiv for tyver - mindre komfortabel å kjøre, da sikkerhet idag er viktigere enn komfort virker det som - STORT verditap - så godt som ingenting kan gjøres selv, jo nyere bil jo vanskeligere er det å ordne ting selv, selv lyspære bytte må i mange tilfeller på verksted og det er dyrt. - mye elektronikk, som øker sjansen for dyre feil som er vanskelige å finne Personlig kommer jeg nok aldri til å kjøpe nybil, om mulig beholder jeg helst min '90 Nissan Maxima lengst mulig, da den er mye deiligere å kjøre enn det meste av nye biler i akseptabel prisklasse, den er enkel å fikse selv, billig i forsikring og god motor med passe HK. Edit: Glemte å nevne at jeg mener at en ny bil ikke er laget for å vare slik de var før, bruk og kast mentaliteten har kommet inn i bilbransjen også, så ikke regn med å ha den i 20 år.. Endret 13. mai 2010 av jvc1986 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 I tilegg kommer det andre ulemper, som f.eks (vil variere litt fra bil til bil): - mer attraktiv for tyver Hvorfor? Nye biler er mye mer tyverisikret enn gamle biler. Man har uansett forsikring som dekker tyveri, så det er ikke noe å tenke på. - mindre komfortabel å kjøre, da sikkerhet idag er viktigere enn komfort virker det som Dette skal du virkelig forklare.. Virker som at du har testet èn ny bil for forventer at alle nye biler er sånn. Hvis du tenker på støtdemping, så har det veldig mye med valg av bil å gjøre. Er bare å lete seg fram en annen bil og ikke velge å oppgradere den med de største felgene som finnes og sportsdemping.. Nye biler har en drøss med ting som gjør livet mye enklere og komfortabelt å kjøre med, f.eks: - Automatisk klimaanlegg (må virkelig prøves over tid for å skjønne hvor genialt det er) - Progressiv servostyring (kan nevne at jeg kan vri mine 205mm dekk på asfalt med lillefingeren når bilen står helt stille. Elektrisk servostyring som reduseres etterhvert som hastigheten øker, og går i "parkeingsmodus" når bilen står still) - Bedre lys.. veldig mye mindre slitsomt å kjøre i mørke - Vesentlig bedre støyisolering, samt motorer som lager mindre støy i utgangspunktet. Denne lille listen kan fylles ut med en hel drøss med flere ting som faktisk gjør det verdt å betale mye, mye, mer for å få en ny bil. .. og at man faktisk kan overleve en kollisjon er jo ikke noe dårlig heller. Ca. alle nye biler (selv små biler) kan fint drepe en drøss med folk i en eldre Range Rover (2-3t sak) i en frontkollisjon uten å engang lage lettere skader på sine egne passasjerer/fører. - så godt som ingenting kan gjøres selv, jo nyere bil jo vanskeligere er det å ordne ting selv, selv lyspære bytte må i mange tilfeller på verksted og det er dyrt. Fordelen er at man slipper å gjøre ting selv. Alle reparasjoner er garantireparasjoner som fikses gratis. Lyspærer er det relativt skjeldent man bytter, og med noen få unntak er de fleste biler ganske greie å bytte pærer på. - mye elektronikk, som øker sjansen for dyre feil som er vanskelige å finne Feil på elektronikk er bare et resultat av at mekanikk er erstattet med elektronikk. Mange feil som før oppsto på mekanikk er erstattet med noen få feil på elektronikk (dette er spesielt noe man kan merke på tenningsanlegget til nyere bensinmotorer.. omtrendt aldri feil på, mens før måtte man bytte fordeler, pluggledninger, osv. på intervall). Elektronikk er mye mer pålitelig totalt sett enn mekanikk som følge av ingen bevegelige deler som slites ut. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 - mindre komfortabel å kjøre, da sikkerhet idag er viktigere enn komfort virker det som Hvilke nye og gamle biler har du kjørt for å komme frem til denne konklusjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå