Bjørn Christiansen Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hei, Skal utvide plassen i PC-en min nå tenkte jeg og sitter å vurderer om jeg skal kjøpe 4stk 1TB harddisker og sette de opp i RAID 5 eller om jeg skal kjøpe 2stk 2TB harddisker. Volumet skal brukes hovedsaklig til backup av bilder. Ytelse har egentlig ikke så mye å si i forhold til sikkerhet. Jeg hadde hatt lyst på noen synspunkter på dette i forhold til sikkerhet og hva jeg burde gå for. Prislappen bør ikke overstige 2500,-. Hovedkortet støtter hardwarebasert RAID5. Også lurte jeg på hvilke disker jeg eventuelt burde gå for, merke og (nett)butikk. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Trenger vel minst 4 like disker for å kjøre RAID 5. Så det vil ikke fungere med de 2 stk 2TB diskene du nevner. Men du sier ytelse ikke har så stor betydning, så hva med en NAS eller home server ? 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Raid 5 utnytter diskene bra og tåler at en disk feiler, den bygger automatisk opp den nye disken fra paritetsinfo fra de andre diskene. Bakdelen med billige raidløsninger er at de ofte ikke har en lettvin måte å vise at en disk har feilet og ofte ett knotete brukergrensesnitt. Raid 1 er ansett som det sikreste raidet men også det dyreste. Uansett raidløsning så er en backupløsning å anbefale i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Trenger vel minst 4 like disker for å kjøre RAID 5. Så det vil ikke fungere med de 2 stk 2TB diskene du nevner. Men du sier ytelse ikke har så stor betydning, så hva med en NAS eller home server ? Jepp, har forstått såpass, var egentlig spørsmål om å kjøre RAID 5 eller to separate disker egentlig. Raid 1 er ansett som det sikreste raidet men også det dyreste. Uansett raidløsning så er en backupløsning å anbefale i tillegg. Anbefaler du å kjøpe egen RAID-kontroller? RAID 1 kjører speiling og jeg vil vel måtte kjøpe 4stk 2TB-disker om jeg skal få minst 4TB med lagringsplass om jeg kjører RAID 1? Noen disker dere kan anbefale og evt et RAID-kontrollerkort? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Raid 5 er også en relativt sikker løsning kombinert med en egen backupløsning. Jeg aner ikke hvordan raidkontrolleren du har evt på hovedkortet ditt funker, men ja, en dedikert raidkontroller vil antagelig gi ett annet nivå av funksjonalitet og kontroll. Raid 5 er absolutt den billigste løsningen hvis man ser på hvor mange % av diskene man kan bruke til lagring kontra raid 1 hvor du må ha dobbelt opp med disker for å sette opp speilet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 For Raid med redundans vil jo flere mindre disker alltid være bedre. 2x2GB i raid 1 = 50% brukes for redundans. 4x1GB i raid5 = 25% brukes for redundans, så det er åpenbart mye mer effektivt, og det skalerer bedre og bedr jo flere disker du har. Om du ikke vil bruke så mye penger på det så kan du sette opp RAID5 i software, dog det vil benytte litt CPU cycles for å kontrollere det. Dedikert RAID kort er jo bedre ytelsesmessig, men det er ikke alltid forsvarlig prismessig i grunn, plus at software faktisk har noen fordelerosm ikke hardware har - slik som at du kan bruke så mange tilkoblinger som du fysiske har i RAID oppsettet ditt. Kjøper du et kort med 4 porter så er du stuck med det, og kort med mange porter er ofte særdeles dyre. Det spørs litt hva bruksområdet er. Om det er en privat filserver med relativt lav belastning og få brukere så vil du neppe merke noen betydelig forskjell. En proff server med dusinvis eller hundrevis av samtidige brukere derimot vil jo absolutt trekke fordeler av å kunne avlaste alle raid-kalkulasjonene til et dedikert kort. Kort sagt, om du skal kjøre RAID med redundans er det bedre med flere mindre disker enn få store, men litt mindre effektivt strømmessig osv. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå