Gå til innhold

[Python] Hvordan komme i gang med i Linux? Kompilering osv.

Anbefalte innlegg

Heisann

Har så vidt prøvd meg på å programmere Python i Windows. Brukte da Emacs til å skrive kode, og PyScripter til å kompilere og kjøre.

PyScripter fungerer tydeligvis ikke i linux, og jeg fikk ikke til det boka mi skrev om å kjøre ting fra terminal (bare koding i shell). Python er jo tydeligvis installert fra før, men hvordan kan jeg kjøre filene som jeg lager med emacs?

En ting til hvis noen vet det: Bruker tastaturoppsettet "Programmer dvorak" når jeg koder. I windows kunne jeg trykke på alt+q (sett i qwerty-synsvinkel), og da lagde emacs automatisk det som er "comment" for det språket (f.eks dobbel slash, eller firkant). Når jeg gjør det i emacs får jeg bare beskjed om at dead-diaeresis is undefined. Vet dere hvordan jeg fikser dette?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er personlig veldig glad i Kate på linux. Dette gir deg også muligheter til en terminal nede under selve kodevinduet som du kan bruke til å kjøre koden din. Det har ingen debuggere o.s.v. men enkel og grei å jobbe i :)

Lenke til kommentar

Heisann, takk for de siste svarene =)

lurte litt på det siste ja. Greit å vite hvordan man får kjørt programmene også.

Må igrunn si at jeg liker veldig godt farger når jeg programmerer, så er ikke så glad i å programmere rett i terminal. Spe ser ut til å virke veldig greit, men vil prøve ut kate og vim også før jeg tar endelig avgjørelse :)

Lenke til kommentar

Python-programmer kompileres ikke nei. Og du trenger derfor ikke en compiler for dette, det holder med python-filen.

Forøvrig kan Python-program kompileres til en exe-fil ved hjelp av et program. Prøvde dette en gang, men det ble bare fiasko siden jeg hadde mange forskjellige python-filer, bilder,lyd osv som var linket opp mot programmet. Så anbefaler ikke dette hvis du har planer om det.

Som nevnt ovenfor syns også jeg at Kate fungerer utmerket. Man kan få farge på koden også her ved å sette at du programmerer i språket Python.

Kan også skrive direkte i terminalvinduet, men dette er jo selvfølgelig hvis ikke man skal skrive mange kodelinjer.

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...