Gå til innhold

Trenger litt hjelp til klokking av E6600 på EP35-DS3R

Anbefalte innlegg

Hei,

Trnger å skvise litt ekstra ytelse ut av E6600-en min, men har litt nybegynner-problemer. Har ikke klokket noe siden jeg hadde en P4.. :p Men E6600 skal gå uten problemer til 3,4 på luft, sier ryktene, og Noctua-vifen jeg har på holder tempen nede. Men jeg har problemer med å få klokket (stabilt)

Jeg ha prøvd å ta google litt til hjelp, men det jeg finner, er ikke nødvendigvis noe som hjelper meg når jeg skal stille på instillingene i Bios, for der heter jo ting noe annet.

Det hadde vært veldig fint om noen med mitt kort, eller et annet GB-kort med tilsvarende BIOS, kan gi noen vink på hva jeg skal se ettet. :) Om screens(/bilder) av BIOS er til noen hjelp, så kan det fikses. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan dere se deg jeg har prøvd nå nettop:

post-107235-1273765682,2696_thumb.jpg

Men det gav dette resultatet:

post-107235-1273765705,2664_thumb.png

Og dette skjønner jeg virkelig ikke.

Så da prøvde jeg å sette memory mulitplier til auto, for å se om det ville fungere (da så det altså slik ut):

post-107235-1273765789,1452_thumb.jpg

Men da ville ikke PC-en boote i det hele tatt (da hadde jeg +0,4V på RAM-en, og prøvde både 3,4.. og 3,6.. V på CPU. RAM-en min er noe Crucial Ballistix som jeg mener er 1066Mhz-kapabel.

Det skal nevnes at jeg har kjørt dette på 3,6Ghz en liten periode før, men da fikk jeg problemer med ustabilitet i spill, og memtest viste RAM-problemer, så da klokket jeg den ned igjen til stock. Men nå får jeg altså ikke klokket noen ting, og husker tydeligvis ikke hva jeg gjorde sist. :p

Lenke til kommentar

Den starter da (minnespenningen fortsatt på +0,4V), men da står Memory frequency på 756 elns - er ikke det litt lite?

Ser forresten på bildet over at Auto-spenningen er feil. Når jeg satte den på Auto, byttet den til fjorten hundre og noe (14xx).

CPU-Z viser forresten fortsatt 2,1GHz, men det hopper opp til 3,2 når jeg kjører noe krvende. Så tydeligvis er det en eller annen auto-klokking som står på. Er ikke det noe som helst burde vært skrud av? Skal se film med damen nå, men se om je får spilt litt etterpå, og om den holder koken.

Lenke til kommentar

Den har oppført seg fint nå på 3,2 noen timer, så tusen takk. :)

Men SPD-tingen styrer minnefrekvensen hvis jeg har skjønt det riktig? Skulle ikke den vært 1066 da, om brikkene mine kan kjøre på det? Eller har det ikke så mye å si?

Jeg trodde CPU Host Frequency hadde en sammenheng med FSB-en som i praksis var minne-mhz-en, men det er tydeligvis noe jeg ikkee har fått med meg...

Skal prøve å nærme meg 3,6 ila. helgen, så jeg kommer sikkert til å dukke opp igjen hvis jeg får noen problemer. Den toppet på 52 grader nå med max load i noen timer, så det bær jo gå å tyne den litt til.

Lenke til kommentar

Heisann...

1. System memory multiplier (spd) bør ligge på ca ca 800-1000.

2. Pci express frequency liker jeg å ha på 100mhz.

3. At cpu'n klokker seg ned er fordi du har på noe som heter "C1 halt/eist/speedstepping". Den klokker ned multiplier'n (hos deg fra 9x til 6x) for å spare cpu'n og strøm.

Så lenge tempen din ikke er megahøy så bare klokk på, den gamle cpu'n min (e6850) kjørte jeg på med bøttevis av volt og varme :) Er en annen meny du ganske burde vært inne på og skrudd av noen ting, men kan ta det senere. (på samme sted hvor du finner "C1 halt\speedstepping")

Mvh

Edit: Fant to gamle tråd jeg selv var ganske aktiv på, mye å lære der. Dem er litt gamle og omhandler e6850, men er garantert nyttig for deg. Cpu'n og hovedkortet er mye likt ditt :)

1. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951389&st=0&p=11167300&hl=e6850&fromsearch=1entry11167300

2. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951389&st=0&p=11167300&hl=e6850&fromsearch=1entry11167300

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...