Gå til innhold

Merkelig med menneskers kosthold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt en stund, og lurer virkelig på hvorfor det er slik at mennesker tiltrekkes mot å få i seg matvarer og drikke som er skadelig for en selv, og ikke fordrar enkelte matvarer som er godt for en selv. Burde det ikke være et naturlig innstinkt hos mennesker å finne det attraktivt å spise noe man har godt av for å overleve og føre slekten videre. Lurer virkelig på hva som har skjedd i evolusjonen, som gjør at innstinktene våre synes at attraktivt å spise skadelig mat.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele har med smakssenteret vårt å gjøre :

Første gangen man smaker en grønnsak så er det ofte at den smaker beskt eller surt, altså en smak vi ikke er glad i. Hovedgrunnen til dette er at som regel så har ting som har hatt en kraftig / besk / sur smak vært uspiselig eller giftig.

Sukkerinnholdige drikker og matvarer (eller godteri) har nettop di riktige smaksegenskapene slik at vi blir tiltrukket av dem.

Lenke til kommentar

Men hvorfor tiltrekkes vi mot matvarer av søt smak, dersom det ikke medbringer noe godt? Jeg vet riktignok at brus og godteri ikke er naturlig, men hvilke naturlige råvarer med søtsmak er det som har bidratt til at vi tiltrekkes av denne smaken. Jeg vet ikke om noen råvarer med søtsmak som er bra for oss.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar

Dessuten hadde man som barn i menneskets begynnelse et stort behov for sukker, sammenlignet med datidens normale inntak.

I dag inneholder ALT sukker, og siden mennesket er "laget for å like sukker" ender det opp med fedmeproblemer man ser i dag.

Hvorfor mennesket ikke liker grønnsaker vet jeg ikke. Det kan ha noe med at man som barn ble tvunget til å spise grønt selv om det smakte hest, og at det derfor er psykologiske faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar

Frodi søte og kalori/fet holdige matvarer var VELDIG bra å spise når vi levde i skogen eller sahvanen, og vi aldri viste når vi fikk mat neste gang, vi levde bare 20-25 år så det var ikke snakk om å få i seg perfekt balansert kosthold så vi kunne leve til vi ble 80, vi skulle leve akurrat lenge nok til å få et par barn og få dem gamle nok til å klare seg selv, så døde vi, som oftest av infeksjon i kjeven.

Når du lever fra måltid til måltid er det viktlig å få fet og kalorier i seg, fordi det holder kroppen gående lengre enn rene vitamin bomber.

Mer kalorier var altid bra, det var aldri snakk om å bli overvektig når du kanskje bare spiste hver 3. dag og møtte løpe 1 mil for å drepe en gaselle.

Kjøtt og frukt var det vi spiste, noen ganger rot frukter osv. Noen ganger kom vi over planter med viteminer osv. Men det var ikke det vi tenkkte på, vi er programet til å få i oss så mye kalorier og fet som mulig, derfor smaker slike ting godt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt en stund, og lurer virkelig på hvorfor det er slik at mennesker tiltrekkes mot å få i seg matvarer og drikke som er skadelig for en selv, og ikke fordrar enkelte matvarer som er godt for en selv. Burde det ikke være et naturlig innstinkt hos mennesker å finne det attraktivt å spise noe man har godt av for å overleve og føre slekten videre. Lurer virkelig på hva som har skjedd i evolusjonen, som gjør at innstinktene våre synes at attraktivt å spise skadelig mat.

Menneskes overlevelse og evolusjon er kanskje først og fremst takket være vår kreativitet. Og den har gjort det mulig og lage mat fra nesten alt mulig, slik at vi kan tilfredsstille stadig flere mennesker om gangen.

Kostholdseksperter sier jo stort sett at brød er fy. Men brødvarer er et av disse eksemplene på hvordan vi lager mat som lett metter oss. Samme om det er sunt eller ikke.

En gang i tiden handlet det ikke om å spise så sunt så mulig og holde seg slank. Det handlet om å mette magene våre. Og dette er ikke en gang 100 år siden.

Å fokusere på å spise så sunt som mulig er et luksusproblem kun de rikeste har råd til.

Lenke til kommentar

Vi er tilpasset en situasjon der vi lever med knappe ressurser. Da gjelder det for kroppen å få i seg mye energi, og dermed er det energirik mat som smaker best for oss.

Vi er ikke tilpasset samfunnet vi lever i nå.

Lenke til kommentar

Vi er tilpasset en situasjon der vi lever med knappe ressurser. Da gjelder det for kroppen å få i seg mye energi, og dermed er det energirik mat som smaker best for oss.

Vi er ikke tilpasset samfunnet vi lever i nå.

Godt poeng, men jeg vil nok heller si det er de såkalt sunne menneskene som ikke er tilpasset menneskerasen generelt, som forkaster stort sett all mat menneskene har overlevd på i tusener av år.

Lenke til kommentar

De sunne menneskene har tilpasset kostholdet sitt til den nye situasjonen vi har nå. Men det er vel i et mindretall fordi det krever mye for å kjempe mot det kroppen er "laget for".

Det er bra å forkaste usunn mat. Bare fordi det var riktig for oss for tusenvis av år siden, så betyr ikke det at det er riktig for oss i dag.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser denne. Sukker utløser jo insulin, som er det mest fettlagrende hormonet som finnes i kroppen, og økte fettreservene så klarte man seg lenger. Grønnsaker har jo få kalorier i forhol til metthetsfølelsen den gir, og mange bruker jo grønnsaker som slankemat. Kroppen vår holder vel på å tilpasse seg den nye realiten, men vi vil nok ikke være tilpasset før om noen millioner år.

Lenke til kommentar

Det vil aldri skje. Menneskerasen er allerede for stor, i forhold til matressursene på jorden, og den blir enda større.

Dere som tror vi vil tilpasse oss å velge bort all lettvin og usunn mat har et ekstremt trangt og bortskjemt syn.

Men her er det vanskelig å se hvor usunn mat trådstarrter egentlig sikter til. Jeg tenker mest på brød og ost, men det kan jo være snakk om noe verre.

Poenget er, at jo fler mennesker vi blir på jorden, vil ikke alle kunne prioritere maten sin etter minst karbohydrater og mest proteiner.

Når det gjelder de latterlige evolusjonsteoriene Ezoo blant annet kommer med, så er det verdt å notere at flere forskere mener menneskets evolusjon har stoppet opp for lengst.

Lenke til kommentar

Det vil aldri skje. Menneskerasen er allerede for stor, i forhold til matressursene på jorden, og den blir enda større.

Dere som tror vi vil tilpasse oss å velge bort all lettvin og usunn mat har et ekstremt trangt og bortskjemt syn.

Men her er det vanskelig å se hvor usunn mat trådstarrter egentlig sikter til. Jeg tenker mest på brød og ost, men det kan jo være snakk om noe verre.

Poenget er, at jo fler mennesker vi blir på jorden, vil ikke alle kunne prioritere maten sin etter minst karbohydrater og mest proteiner.

Når det gjelder de latterlige evolusjonsteoriene Ezoo blant annet kommer med, så er det verdt å notere at flere forskere mener menneskets evolusjon har stoppet opp for lengst.

Forskere holder på å teste ut å dyrke frem mat kunstig, altså de modifiserer genene på f.eks. mais, så de skal bli større og mer nærisrike. Det er mange motstandere av dette, men det er vel en av de få mulighetene man har, når stadig midre landområder blir satt av til matdyrking, og populasjonen vokser.

Ordet evolusjon var kanskje feil og komme med, det skal jeg inrømme. Menneskets utvikling tilpasselsesevne og utvikling er vel mer riktig å benytte.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...