Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop virker ikke mere. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden diskusjonen har stoppet opp litt med tanke på forslag skal jeg komme med litt mer om hva du kan forsøke for å isolere hva som er feilen.

Det er andre ting som ikke nødvendigvis er relatert til hovedproblemet ditt som kan stoippe XP installasjonen, så jeg forslår følgende:

- Last ned gratis Ubuntu-live CD og brenn den:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

- Reset bios. det virker jo som om noe der inne var kilden til ihvertfall NOE av problemt. ved reset bør alt gå tilbake til safe verdier. etterpå bør du sette opp boot-rekkefølgen på nytt. Sett CD/DVD som første boot enhet.

- Boot fra Ubuntu CD/DVDen. se om alt da tilsynelatende fungerer. bruk det gjerne til å surfe litt på nett og test det en stund for å se at ikke noe uvanlig skjer.

- Rapporter tilbake. Om alt fungere med Ubuntu så er det ingen grunn til at ikke windows skal fungere også, og vi burde kunne ordne biffen med kanskje en alternativ mer oppdatert windows CD eller noe i den dur.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en god idè. Det skal jeg teste. Hvordan reseter jeg Bios?

Det er to måter - enten ved å bruke reset-jumperen på hovedkortet fysisk, eller ved å resette bios fra inne i bios. Sistnevnte er jo klart enklest i ditt tilfelle siden du faktisk har tilgang til å komme inn i bios. bare se etter "reset to defaults" eller "load defaults" eller "load safe settings" eller tilsvarende der inne. bør ikke være vanskelig å finne, og ligger normalt under en av hoved "menyene".

-Stigma

Lenke til kommentar

Når du er inne på Ubuntu, kan du gå inn på Benchmark- programmet og teste de forskjellige komponentene. Burde ha nevnt LiveCD til deg, slik jeg alltid fikser pc :)

EDIT: En annen fordel er at den støtter NTFS, så du kan ta backup hvis du trenger det..

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Nå har jeg vert inne på Ubuntu å lasta ned cd image, og brennt den.

Det som da skjedde når jeg startet den i laptopen, var at maskinen begynte å kjøre,

så kom det opp to "ikoner" i midten nederst, og etter ca 15sek så starter maskinen opp

på nytt.

Og sånn fortsetter den.

Har jeg lastet ned feil cd? Ser dere skriver om Live cd, jeg lastet ned Ubuntu Desktop 10.04

Er det Live cd`n?

Lenke til kommentar

Ja du skal kunne velge Live CD helt i begynnelsen. Det er slik på Mint, om jeg ikke tar feil. Hvilke ikoner er det snakk om?

Prøvde du UBCD foresten? Det er en samling av diverse verktøy, blant annet memtest og en del andre. Prøv det :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Til venstre ser det ut som et tastatur, og til høyre er det et menneske som står med armene strekt ut. Når jeg er inne på Ubuntu, så finner jeg ikke noe Live cd å laste ned. Vet du hvor den er?

Lenke til kommentar

LiveCD følger med på den cd- du har lastet ned. Det er en del av hele pakka. Det er ikke en egen cd, til tross for navnet.

Hvis det ikke funket, kan du prøve Linux Mint. Det er mer min gate (jeg bruker det) og det er lettere å hjelpe. Ser ikke ut til at det er så mange som leser denne tråden.

Jeg vil nevne for tredje gang: UBCD.

Forøvrig, 2010 ringte; En venn, en hjelper, et ikon, et leksikon og svar alles bønner! Du burde sjekke den ut du også!

;)

Lenke til kommentar

Ubcd? Hva betyr det? Prøvde å innstallere Linux Mandriva istad, men uten hell.

Maskinen stoppet å innstallere etter 5-10min. Prøvde da noe jeg tipper var sånn livecd

greier, men uten hell. Da stoppet maskinen å jobbe etter ca 5min.

Skjønner ikke dette jeg. Men nå laster jeg Mint, og vil prøve dette om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Mint. Det som skjedde var at maskinen bootet cdn,

så begynte den å jobbe, men rakk bare å skrive to linjer før den startet opp

på nytt.

Er det noe jeg ken prøve på inne i options?

Ubcd må skjekkes ut.

Endret av powwww
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt; Det er like mange ting som kan være galt som det er kretser og komponenter i dataen din. Minus HD, det er vel den eneste delen som definitivt funker.

Hvis du ikke finner noe ut med f.eks Memtest eller andre diagnoseverktøy på UBCD, må du nok sende den inn til rep. Skal man fikse den datamaskinen må man nok bruke "bytte-ut-en-og-en-del-til-den-funker"- metoden. Det er vanskelig å gjøre over forum ;)

Ville begynt å sett på nye datamaskiner. Men jeg ser hvor du vil hen. Jeg personlig HATER å ikke klare å fikse en datamaskin, uansett hvor gammel den er.

Lenke til kommentar

Ta ut batteriet. Begynn fra begynnelsen med Windows-innstallasjonen

Forklaring: Det virker som maskinen ikke får nok strøm. Kanskjen det var derfor du kom et stykke på vei da du satte på strømspareinstillingene i bios. Tar du ut batteriet vil laderen slippe å prøve å lade det, feks hvis det ikke er fulladet. eller hvis det er defekt. Eventuelt få sjekket laderen.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Det kan jo kanskje være et temperatur problem, har du noen muligheter til å sjekke det i bios?

Ved strømsparing vil vel cpu klokke seg ned og dermed utvikle mindre varme :hmm:

Mener å huske at ubcd har muligheten til å vise temperaturer i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

I og med at Alle forsøk med de forskjellige operativsystem cdene enten stopper å jobbe eller maskinen starter på nytt på akkurat samme sted, kan jeg ikke tenke meg det er tempraturen eller batteriet. Det må være en feil et sted. Men hva kan det være ???

Lenke til kommentar

Nettopp det siste du nevner kan absolutt gå tilbake på et temperaturproblem. CPU kan ha løsnet fra kjølearmaturen, viften kan være fysisk defekt, osv. Du må ikke bare blåse av alternative forklaringer som du ikke liker, mann!

Endret av ols
Lenke til kommentar

Noen andre som har forslag til en løsning?

Jeg støtter helt klart oppunder at det kan være et temperatur-problem. Med en gang det virker som om maskinen din trenger å jobbe med noe litt ekstra så stopper maskinen å fungere. Har du sjekket den for støv? Går vifta rundt? Har du åpnet maskinen for å se at alt sitter som det skal, altså kjølerløsningen? Maskinen er 4 år gammel og det kommer ikke som noe sjokk om den er full av støv. Ved rette omstendigheter så kan jo en laptop bli full av støv på svært kort tid.

Jeg ville blåst den ren for støv for så eventuellt prøvd å kjøre maskinen i et rom som er litt kjøligere eller med en notebook-kjøler. Bare passe på at den får kjølingen den skal. Om dette heller ikke fungerer så kan man jo konkludere med at ting blir ødelagt over tid, og etter 4 år så kan det jo være en ide å skaffe seg en ny laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...