Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

1T Matteeksamen 2010 ~ ons. 19 mai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var i kvartfall eg godt heime etter ein slitsam eksamen. Godt å vere ferdig! :D

Eg veit ikkje kva fleirtalet meiner, men eg synast at det var ein rimeleg vanskeleg eksamen. Sjølvsagt klarte eg å la vere å gjere oppgåve 2 på Del 1, men det skulle berre mangle...

Totale poengsum dersom ein har 100% rett, er 60 poeng. Personleg lurar eg mest på kvar nøye dei er på teikninga av grafar o.l., da eg ikkje er den stødigaste på handa. I tillegg lurar eg på om det er nokon som fekk (heilt) same svar på framgangsmåtane til Tommy og Ove på oppgåve 3? Satt sikkert 1t og 30min før eg vart nøgd.. Makan til kronglete oppgåve! Sjølvsagt, det er mogleg eg gjorde noko feil som førte til mitt slit. :(

Oppgåve 4, 5 og 6 var veldig greie og kjappe etter mi meining, men 7 brukte eg mykje lengre tid på. Blir litt irritert når eg sitter bortimot ein time og arbeider, berre for å finne ut at alt blir galt fordi eg i utgangspunktet har sagt at -2 * -3 = 3. Heldigvis pleier lettinga for å klare det å vere mykje større enn irritasjonen. :p

Nokon andre som hadde nokon interessante erfaringar eller meiningar ang. den fyste 1T eksamen?

Lenke til kommentar

Tja, mye gikk bra på del 1 mens det meste fikk til helvete på del 2. Brukte i likhet med deg for mye tid på første oppgave om Tommy etc., så mistet en del tid. Har i alle fall sanket med meg over halvparten av poengene. Alt oppover fra og med 3 gjør meg fonøyd. Relativt lei matte nå.

Lenke til kommentar

Da var jeg også hjemme igjen. Jeg brukte også uhorvelig lang tid på Tommy og Ove-oppgaven, den var utrolig kronglete. Del 1 gikk for meg greit, selv om jeg ikke greide å finne likningen til den andregradsfunksonen (noen som har lært det?) - og veldig usikker på logaritmelikningen og en av de andre. På del 2 gikk alt relativt greit bortsett fra den siste sannsynlighetsoppgaven - den var jo utrolig enkel men på eller annen finurlig måte greide jeg ikke den :nei:

Alt i alt synes jeg den var relativt vanskelig, mange kronglete oppgaver. Jeg ble ferdig med del1 etter 1time, og satt derfor en time og så nermest ut i luften mens jeg ventet på å kunne levere inn del 1. Gah....blir så innforjævlig irritert om det er den der siste på sannsynlighet som trekker meg ned en karakter....tror det er mange som går ned en karakter iforhold til hva de har i standpunkt

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

@mentalitet,

Ein kunne jo levere Del 1 når ein var ferdig, så fortsette på Del 2.. Vi kunne det, i allefall. Blei ferdig i god tid med Del 1, som du, men eg leverte med ein gong. :p

Dreit meg fyst på logaritmelikninga, men så trur eg at eg klarte han;

p><p>x \cdot log(n) = log(y)

Altså, den heilt vanlege regelen.

Vi får oppgåva:

p><p>

Slik gjorde eg det.

Som sagt så så eg ikkje oppgåve 2, men så litt på den no, og kom fram til at det blir slik:

Vi veit at c-leddet er -4, da det er skjæring med y-aksen, og at nullpunktane er -2 og 2.

p><p>

Stemmer såvidt eg ser. :)

Red.: Ser at det er litt uoversiktlig, men brukte addisjonsmetoden/innsettingsmetoden med dei to ulike likningane som blei 0, og fant ut at a = 1 og b = 0, samt c = -4.

Mitt svar på Oppgåve 3 c1 og c2:

Først, diverse lengder:

p><p>

cos(120-tan....) på slutten av AB er den ene delen av den hele vinkelen (den delen som inngår i f.eks. ABC) den er omtrent 89 grader

Nå, til arealene:

Tommy

p><p>

Ove

p><p>

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Alt i alt en grei eksamen, merket at jeg fikk bruk for mye fra R1 faktisk :p Sånn som det å finne funksjonsuttrykket til oppgave 2, som jeg tror jeg fikk riktig på:

f(x)= a(x-x1)(x-x2)

(x+2)(x-2)

x^2-4

Den første oppgaven i del 2 satt jeg alt for lenge med å ble bare mer og mer stressa av den. Da det var 15 min igjen fant jeg plutselig ut hvordan jeg skulle gjøre den, men da hadde jeg ikke tid til å føre inn det jeg hadde regna tidligere på kladdarket, så ble en _veldig_ forenklet "utregning".

Arealene mine ble heller ikke helt like, ved å bruke cosinus-setningen fikk jeg noe som

21,89 på Ove og 22,01 på Tommy

Lenke til kommentar

Jeg fikk også rundt 20 i areal på den oppgave 3, forhåpentligvis får jeg litt poeng for utregningen.

Hmm, vi måtte sitte ut tiden med del 1 :ermm: logaritmelikningen ser jeg at jeg fikk til, heldigvis.

edit: at det var så enkelt å finne ligningen til grafen visste jeg ikke

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Vet jo ikke om jeg får full utregning med den, da det er en formel man ikke lærer før R1 tror jeg.. :p

Skal nå se om jeg husker alle oppgavene og hva jeg gjorde til hjelp for andre, og se hva jeg selv gjorde feil:P

1

a)

-2x + 3 = 0

x=3/2

b)

X^2 +8X +15

x= (-8+-2)/(2)

Fikk at x da enten var -3 eller -5

c)

5-(2^4 (4-3)^3 * 2^-3)

5- (2^4 * 1 *2^-3)

5-2^1

3

d)

Her var jeg litt usikker, men faktoriserte teller så jeg hadde 2*2 a og forkortet med nevner. Endte ihvertfall opp med 2a

e)

Husker ikke helt hva jeg gjorde her, men først regnet jeg f(1) og fikk da 10

så punktet var (1,10)

videre deriverte jeg funksjonen og fikk f'(x)= -6x^2 + 8

løste f'(1) og fikk 2

a= 2 og (x1,y1) = (1,10)

(y-10)= 2(x-1)

y= 2x + 8

(tror jeg gjorde dette feil :S)

f)

(x^2-9)/(x^2 + 6x + 9)

(x-3)(x+3)/(x+3)(x+3)

(x-3)/(x+3)

g) dreit meg totalt ut på den. (ikke bra å blande logaritmeregler nei :()

h) Veldig svak på sannsynlighet så her tipper jeg at jeg fikk feil:

1) (3/8)+(2/8)=(5/8)

2) (1/8)*(2/8)+ (2/8)*(1/8)= 2/64 + 2/64 = 1/16

i)

Var litt usikker på denne, men tror det ble riktig:

siden sinB = cosB, måtte side b også være 4cm (fordi cosB = 4/a og sinB = b/a => (4/a) = (b/a) ganger med a og får b=4)

tanB= sinB/cosB

sinB=cosB = tanB = 1

45-graders vinkel.

altså fikk vi en figur med AB=4, AC =4, bruker pytagoras på side a og får kvardratroten av 32

Vinkel A = 90

Vinkel B = 45

Vinkel C = 180-(90+45) = 45

Oppgave 2)

b)

(x+2)(x-2)

DEL 2

3) a)

brukte pytagoras her og fikk 5,83

b)

Etter så forbanna mye regning og stressing, så _tror jeg_ at jeg fikk riktig med 8,67

c)

Brukte cosinus-setningen her, men med tilfeldige sider og vinkler, vet ikke om jeg brukte de riktige, eller om jeg hadde regnet vinklene riktig tidligere i oppgaven, men fikk ihvertfall rundt noe som: Ove : 21,89 Tommy : 22,01

4)

Denne oppgaven var jeg også veldig usikker på, selv på første deloppgave som jeg sikkert har gjort feil på :p

a)

12*0,5 + 0,25 * 18 = 10,5 km

b)

Satt x-aksen til 45 min og y til 10,5 og så fra de utregningene fra a) hvor langt han hadde sykla ved 30 og 45 min, og dro da bare en linje (fra 30 og ned til 0 og fra 45 til 30)

c)

Brukte her at a= (delta(y))/(delta(x))

og ettpunktsformelen, fikk da noe som f(x)= 0,2x og g(x)= 0,3x-3

skrev da at f(x) var xe[0,30] og g(x) var xe <30, 45]

5) For en møkkaoppgave! Er så sinnsykt svak i sannsynlighet, men prøvde meg på denne da jeg hadde 5 min igjen:

a)

Lagde en flott tabell med:

briller = 0,143

Kontaktlnser = 0,072

Begge = 0,097

b)

Her må jeg ha gjort noe feil tipper jeg, men tok 1-P(Briller), altså 1 - 0,143 = 0,857 = 85,7 %

c) rakk ikke denne :(

6) f(x)= 0,5x^2 - 2x

a)

b)

f(x)= 0, abc-formelen for nullpunkter(så nå at vi skulle gjøre det ved regning, men skrev at jeg brukte kalkulatoren for abc-formelen, satser på at dette går bra..)

for bunnpunktet:

f'(x) = 0

f'(x) = x-2

x=2

putta så disse x-verdiene for null- og bunnpunktet inn i f(x)

c)

f'(1) = -1 stigningstallet = -1

d)

f'(x)= 1

x-2 = 1

x= 3

f(3)= 4,5 - 6

f(3)= -1,5

(3,-1,5)

a = 1

(x1,y1) = (3,-1,5)

(y+1,5) = 1(x-3)

y= x - 3 - 1,5

y= x-4,5

Tok alternativ II

a)

b)

-2a^2 + 30a -112 = 0

abc-formel på kalkulator, fikk da 7 og 8

c)

deriverte fikk -4a + 30, satt dette lik 0 fikk a= 7,5

og putta det inn i funksjonen, tror jeg fikk 112,5 m^2

d)

ser nå at jeg gjorde noe feil på eksamen, for der fikk jeg noe som 3,8 og 12,1 eller noe(vet ikke hva jeg gjorde feil)

løste ihvertfall ulikheten -2a^2 + 30a -72 > 0

ser nå at x= 3 og x = 12

så xe= <3, 12> som jeg sjekka av fortegnslinja.

Endret av Davidhg
Lenke til kommentar

Del 1 følte jeg at gikk veldig bra. Jeg lurer i ettertid på om jeg har blingset litt på logaritmelikningen, men ellers var resten bra.

Oppgave 3 var som kjent et sant helvete, ikke fordi den var så vanskelig, men fordi det er enorme mengder utregning. Enorme. Mistet litt motivasjon etter den oppgaven der. Oppgave 4,5 og 6 var relativt greie. Jeg tok alternativ 1 på oppgave 7. De to første var lette, mens den siste var litt verre. Jeg greide imidlertid å løse den grafisk til slutt.

Alt i alt. Helt grei eksamen. Del 1 var for min del kurant, mens del 2 ble litt kjas og mas med mye utregninger og lite tenking, og da tenker jeg spesielt på oppgave 3. Jeg hadde også håpet på litt mindre grafer, men OK.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Angående oppgave 2b, så bruker man fortegnslinje, det var iallefall det jeg gjorde. Du får nullpunktene x=2 og x=(-2). Satt sammen i et uttrykk blir det (x-2)(x+2), som blir x^2-4, som er riktig svar.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Alt i alt en grei eksamen, merket at jeg fikk bruk for mye fra R1 faktisk :p Sånn som det å finne funksjonsuttrykket til oppgave 2, som jeg tror jeg fikk riktig på:

f(x)= a(x-x1)(x-x2)

(x+2)(x-2)

x^2-4

Problemet med den utregningen er vel at du antar at a er lik 1, noe du ikke kan vite på forhånd ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...