Phantom_Lord Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Hei Leter etter et veldig billig grafikkort til min 4 år gamle stasjonære pc. Den fungerte meget bra til spill på den tiden, men jeg bruker den nå til å se filmer. Da jeg nå har fått en ny FULL HD tv vil jeg koble denne opp mot tven, men det gamle grafikkortet har ikke HDMI inngang. Mitt oppsett er som følger (pr dags dato): AMD Athlon 64 X2 4600+ Sapphire Radeon X1900 XT 256 MB ASUS M2NE Hovedkort (PCI express) 2 GB RAM Følgende skal PCEN brukes til med det nye skjermkortet: 1: Avspilling av HD serier og filmer 2: Football Manager 2010/2011 3: Musikk 4: Nettsurfing Alt dette bør den klare knirkefritt Har sett på et kort som dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575158 Hva synes dere? Blir ytelsen kraftig forbedret? Jeg har også tenkt til å oppgradere til mer RAM (4 GB), da dette også nok er viktig. Forøvrig bruker jeg Windows 7 64bit som operativsystem Endret 13. mai 2010 av Phantom_Lord Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Det kortet du linker til vil nok gjøre det du leter etter Også en liten annen kommentar(litt off-topic) Du har ingen utnyttelse av 64bit win7 med mindre du skal ha over 4gb ram... Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Det kortet du linker til vil nok gjøre det du leter etter Også en liten annen kommentar(litt off-topic) Du har ingen utnyttelse av 64bit win7 med mindre du skal ha over 4gb ram... Takk for svar! Nei, er klar over det. Men nå har jeg installert det så da får det bare være. Regner med at systemet reagerer litt kjappere med mer ram:) Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Regner med at systemet reagerer litt kjappere med mer ram:) Det gjør det helt sikkert Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Forresten. Hva er forskjellen på PCI EXPRESS og PCI EXPRESS 2.0? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Samme greia, ingen forskjell på PCI Express og 2.0. PCI Express 1.1 og 2.0 er forskjellig men kompatible med hverandre, er bare at enkelte webbutikker er litt late med å skrive fulle navn. Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hmm, er ikke helt sikker, men det er vel bare forskjellige "oppgraderinger" av grensesnittet pci-express? Ja, det bekreftes på en engelsk forum; is a change in standard but the PCi Express 16 is either 1 or 2 16 PCI Express 2.0 bandwidth a bit faster You just put a graphics card PCI E 16 2.0 on a motherboard pcie 16 1.0 without problem Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Veldig bra. Da går jeg nok for et slikt kort! Takker og bukker! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Ta også en titt på ATI Radeon HD 5450, som har nyere teknologi, litt sterkere, og bare litt dyrere. Du burde også oppdatere til siste bios versjon, før bytte av skjermkort! Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 13. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2010 Ta også en titt på ATI Radeon HD 5450, som har nyere teknologi, litt sterkere, og bare litt dyrere. Du burde også oppdatere til siste bios versjon, før bytte av skjermkort! Da tror jeg at jeg følger ditt råd! Er bare en drøy hundrings ekstra:) Hvorfor er det så viktig med å oppdatere bios? Kanskje dumt spørsmål, men hvilken av de bios versjonene på nedlastningssiden skal jeg velge? Har rett og slett ikke peiling på hvilken av dem som jeg bør ta Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvis du ser i feks. versjon 1703, så er det en fix til ATI 5850 skjermkortet, så ved oppgradering av hw, er det greit å oppdatere bios, eller hvis det er noe som ikke helt fungerer, så kan det være laget en bios fix til problemet. Det er jo en liten risk ved å oppdatere bios, så du kan prøve kortet først, og er alt ok, så trenger du ikke å oppdatere. Velg M2N-E BIOS 1703, eller Beta Version 3001 ! Les i manualen 4.1.4, jeg trur du må bruke den måten, fordi bios fil er en BIN Image, har ikke prøvd den måten å oppdatere! Og skulle det gå galt, av en merkelig grunn, og bios blir korupt, så har du ASUS CrashFree BIOS 3, som sikkerhet. Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Har et stort problem. Satt inn kortet nå, men får ikke noe som helst bilde. Har ikke oppdatert bios. Hva kan være galt? Har jeg kjøpt feil kort til hovedkortet mitt? Står noe om at hovedkortet bare støtter DDR2, mens grafikkortet har DDR3? Lenke til kommentar
Phantom_Lord Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Det kortet jeg kjøpte var dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582660 Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hmm, det at hovedkortet bare støtter DDR2, har nok med RAM, og gjøre (med mindre det står at det er grafikkminne) Prøv å sette i det gamle skjermkortet, for å så oppdatere bios. Det kan være problemet, med mindre det er noe med det nye skjermkortet, du kan i tilfelle prøve å sette kortet i en annen pc, for å skjekke om det fungerer der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå