PelleP Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er det noen som på en enkel måte kan forklare, eller vise til en web-side som enkelt forklarer hva Web rammeverk er og spesielt hva Groovy er. Jeg har søkt litt på nettet, men det meste jeg finner går over hodet på meg. (Jeg har 10 studiepoeng java og kan litt PHP og MySQL.) Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Er det noen som på en enkel måte kan forklare, eller vise til en web-side som enkelt forklarer hva Web rammeverk er og spesielt hva Groovy er. Jeg har søkt litt på nettet, men det meste jeg finner går over hodet på meg. (Jeg har 10 studiepoeng java og kan litt PHP og MySQL.) Et web-rammeverk er en samling biblioteker, og ikke minst patterns, for å lage en web-applikasjon. Det finnes fryktelig mange web-rammeverk for Java. Groovy er et java-lignende, objektorientert språk, som jeg rett og slett ikke skjønner hvorfor finnes. Jeg har iallefall aldri hatt bruk for det, i mine 14 år som Java-programmerer. Radlekatt Endret 13. mai 2010 av radlekatt Lenke til kommentar
hallegyn Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er det noen som på en enkel måte kan forklare, eller vise til en web-side som enkelt forklarer hva Web rammeverk er og spesielt hva Groovy er. Jeg har søkt litt på nettet, men det meste jeg finner går over hodet på meg. (Jeg har 10 studiepoeng java og kan litt PHP og MySQL.) Groovy er ikke et web-rammeverk, men grails er et web-rammeverk som bruker groovy. Jeg har prøvd groovy/grails og selv om det har sine fordeler, så foretrekker jeg enten php/symfony eller helst java/play!. (Innslag av selvinnsikt: Dette kan forandre seg fort, bl.a. spring roo ser heller ikke dumt ut.) Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) O.K. da har jeg blitt litt klokere. Takk dere! Grunnen til at jeg spør er at jeg interesserer meg for Friark. Den er skrevet i Java og Groovy og jeg har ikke hørt om Groovy før så jeg lurte på hva de oppnår med å bruke Groovy og om det er overkommelig å forstå kode som er skrevet i Groovy når man kan Java. Endret 14. mai 2010 av PelleP Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Groovy er Pythonfisert Java, du skriver meir lettlest kode og stiller fritt til å velja mellom dynamisk og statisk typing. Groovy trengs heller ikkje å kompileres for å kjøres, då det er eit skriptspråk. Dette gjer webutvikling i Grails veldig behageleg då ein ikkje trenger å restarte webapplikasjon så ofte. Det er nok å trykke f5 i nettlesaren. Ein ting som eg verkeleg elsker i Groovy er måten den håndterer datoer på. Rett og slett lekandes enkelt og elegant import groovy.time.* import org.codehaus.groovy.runtime.TimeCategory def date = new Date() println date use(TimeCategory){ println date + 1.days println date - 17.hours println date - 30.years } Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Ja, det så jo unektelig veldig enkelt og greit ut. Jeg fant ut at Friark er en grail-aplikasjon, men de har også noen Java-klasser. Kan enkelte deler av programmet være skrevet med Jave og andre deler Groovy? De bruker for øvrig PostgreSQL. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja, du kan blande Java kode med Groovy kode. 99% av Java kode kan klippes og limes inn til Groovy. Groovy er eit superset av Java. Ergo Eit Groovy objekt er også eit Java objekt. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Takk, nå begynner jeg å skjønne forholdet mellom Java og Groovy. På Netbeans sider fant jeg også en Introduction to Groovy. Jeg kommer nok til å konsenterer meg om Java og PHP en god stund enda, men jeg synes alikevel at det var interessant å få et lite innblikk i Groovy. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 ... Groovy er eit superset av Java. Ergo Eit Groovy objekt er også eit Java objekt. Eh, blir det ikke omvendt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå