Gå til innhold

[Løst] Vil disse feilene på mobilen min bli dekket av reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nokia 5800 XM som jeg har hatt i rundt et år, og jeg er fornøyd med den.

Det er to feil med den:

En venn av meg pekte en 50mW laser inn i kameraet, og etter det har det vært lilla linjer på bildene, usikker på om linsa eller sensoren ble skadet av den kraftige laseren.

Den andre er at etter jeg mistet den i bakken en gang, så har den slått seg av en del, og det skjer ikke når den ligger stille på pulten, bare hvis jeg går med den i lomma - på en konsert slo den seg av ti ganger, i dag har den ikke slått seg av noen ganger. Så jeg regner med at det har blitt en mekanisk feil eller et brudd av noe slag.

Forøvrig er det den klassiske FW feilen som gir den et blinkende ikon om at SIM-minnet er fullt, selv om det ikke er det, men dette er ikke en vital feil.

Jeg har kontaktet butikken og avtalt at den skal sendes til reparasjon, men før jeg gjør det for å møte på en smell av unødvendige kostnader for frakt, undersøkelsesgebyr, nesten 500 for å få den sendt tilbake osv... Så lurer jeg på om dette vil bli dekket av garantien eller ikke? Jeg har selvfølgelig ikke sagt at jeg mistet den i bakken eller det med laseren, i tilfelle dette ville fjerne reklamasjonsretten. Så kort og greit, tror dere at reparasjonen vil bli dekket av garantien? Eller ville det vært bedre for meg å spare pengene og kjøpe en ny mobil?

Vedlegg: bilde av hvit bakgrunn for å vise strekene

post-126838-1273766124,1653_thumb.jpg

Endret av Deem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke krav på reparasjon via reklamasjon da begge feilene er selvforskyldt. De vil mest sannsynlig finne ut at du har mistet den i bakken, og dermed må du betale for undersøkelsen.

Greiere å bare gå for en ny telefon.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at de kunne se at av-og-på feilen er selvforskyldt, men vil de kunne finne ut at kamerafeilen er forårsaket av en laser? Tror ikke noe sånt kunne skjedd av et fall, men ikke av seg selv heller naturligvis.

Endret av Deem
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe vedlegg, men jeg tror jeg vet omtrent hva slags striper du snakker om.

Dette er en sensorfeil, og kan oppstå både med og uten ytre påvirkning. Om de finner ut at du har rettet en laser rett inn i objektivet er tvilsomt. Hvor moralsk riktig det er på unngå å nevne det, er en annen sak.

Støtskader finner de nesten alltid ut. De har klare tegn de ser etter, og enkelte produkter har innebygget små merker med et stoff som reagerer på g-krefter over et visst punkt og endrer farge. De kan hevde at støtskade fjerner garanti eller reklamasjonsretten også på skader på sensoren.

Så uten å si noe helt sikkert, tror jeg at du vil få et prisoverslag på reparasjonen. Velger du å ikke godta det, men vi ha telefonen ureparert tilbake, må du betale kostnadene med frakt frem og tilbake mellom verksted og forhandler, samt for tiden som er brukt til forundersøkelsen. Normalt er denne ca 500 kroner.

Lenke til kommentar

Fiksa vedlegget nå, glemte å lagre det sist. Jeg vet hva slags striper du tenker på tror jeg, men som du kanskje ser er det ikke det. Har forøvrig nettopp bestilt en Nokia 3720 Classic, så har jeg en telefon som ikke streiker nesten uansett hva som skjer. Jeg tenkte meg at de ville oppdage at det var en støtskade, i tvil med kamerafeilen, men de ville uansett ikke reparert av-og-på slåingen innenfor garantien og det er sikkert like så greit for meg å kjøpe en ny telefon til røff bruk. ca. 1300 kr fra komplett :)

http://www.youtube.com/watch?v=GxRwEtIOumE&fmt=22

Lenke til kommentar

Fant ut at av-og-på problemet var på grunn av at batteriet satt løst, Fikk fikset det ved å feste litt papir med teip for å forlenge batteriet med en halv millimeter, for at batteri ikke skal miste kontakten med telefonen.

post-126838-1273833927,2514_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...