Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp VPN

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker at feks min familie skal få tilgang til mine bilder.

Har derfor sett litt på VPN løsning - og denne kreves statisk IP adresse, rett? Men vil dette kun gjelde min maskin, eller alle maskiner som ønsker å koble til min?

Kan jeg og bestemme hvilke mapper etc hver enkelt bruker kan ha tilgang til? Kan jeg sette opp flere brukere, eller er det felles bruker ved pålogging?

Evt finnes det andre løsninger? Slike fjernstyringsprogrammer som Logmein osv fungerer ikke, da jeg jo må akseptere tilkobling. Hensikten er at noen skal kunne koble seg på uten at jeg er tilstede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke dyndns eller no-ip for å få statisk adresse mot din dynamiske IP.

F.eks: Pierce007.dyndns.org. Denne kan oppdateres automatisk i enkelte routere, eller du kan ha et oppdateringsprogram på din maskin. Denne adressen kan brukes mot hele nettverket ditt. Det er port og portforwarding i router som bestemmer hvilken maskin.

Skal du dele filer, så er det mange måter å gjøre det på. Her bruker jeg TVersity for å kunne se film, musikk, bilder fra andre maskiner på nettverket eller f.eks PS3. Man kan også dele via internett ved å åpne port i router.

Det er mange tjenester som kan brukes til å dele. Opera, ORB, FTP... you name it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...